Gå til innhold
Arkivverket

[#73751] Family Tree Maker


Gjest Ellen Govertsen Trøgstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Jenssen

Family Tree Maker er ikke noe gratisprogram!Har brukt det siden versjon 3.0 og har nå versjon 2006. Har vært førnøyd med det hele tiden. Det er blitt videreutviklet flere ganger. Det er jo selfølgelig du selv som bestemmer hva du vil ha og krever av et slikt program.Den versjonen jeg har nå, har norske programfiler som er utviklet av Kurt Selland, som også forhandler programmet.Jeg er meget godt fornøyd med dette programmet, til mitt bruk. Det kan det meste som jeg har behov for!Mvh. Bernt Jenssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Jeg kan underskrive på at FMT ikke er noe gratis program, og hver gang det kommer nye versjoner må du betale det som flere andre slektsprogrammer tar i engangslisens. Hvis du bidrar med data, blir du etterpå bombardert med reklame om å kjøpe tilbake de samme dataene!Bortsett fra det, har jeg vært noenlunde fornøyd med programmet i seg selv (hvis man kan leve med engelsk versjon) frem til 2008 da det kom en ny versjon med helt nytt grafisk grensesnitt, og etter det har jeg skiftet til Legacy. FMT er nå svært uoversiktlig og kronglete å finne frem i, grafisk fremstillin av slektstrær er ikke 1, men 5 skritt bakover i forhold til FMT 2005. FMT er virkelig et skrekkens eksempel på hvordan det kan gå når man på død og liv skal lage mest mulig fancy grafisk grensesnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Nå har Ellen fått mange forslag. :-)Muligens får vi en avgjørelse om hvilket program hun tenker på.I og med at hun sier 'laste ned' vil jeg tro det er et program hun vil ha på sin PC og nødvendigvis ikke en Web-løsning? :_)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Hei alle sammenJeg var ikke klar over hvilken diskusjon jeg sattte igang før jeg åpnet mailboksen min i dag. Saken er at jeg fikk tilsendt slektsprogrammet Family Tree Maker på slutten av 1990 tallet av en venn. Da jeg senere byttet datamaskin kunne jeg ikke få overført programmet da kasettene eller zip diskene eller hva de nå heter (1,44Mb/1,44Mo- sikkert helt avlegs i dag), ikke passet inn i den nye datamaskinen. Så bladde jeg forbi et sted for noen dager siden hvor det sto at FTM kunne lastes ned free of charge, men fant ikke disse opplysningene igjen. Jeg holder nå på å teste Ambla og det virker bra. Har noen erfaring med dette? Jeg kan også teste Family Tree Maker på nytt. Det er nok endel forandringer siden jeg brukte det sist. Hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei, regner med at du mener Embla og det har jeg veldig erfaring med. Et veldig GODT RÅD; HOLD DEG LAAAANGT UNNA. Brukerene er forsøkskaniner ved hver oppgradering og det er et kaos av en annen verden ved hver av dem. Feil på feil og kollapsing av programmet hver gang.Når noen av feila er utbedret kommer det en 'gratis' oppgradering av programmet. Tenk det, gratis å oppgradere programmets egne feil. Det er bare det at det ikke er gratis. Du er nødt til å være medlem av Embla for å få det og det koster pr. i dag 200 kr i året. Så gratis er vel en feil å kalle det det. Medlem er du også nødt til å være for å komme til support sidene. Kommer du inn på medlems sidene i dag, vil du se at flere ikke har fått besvart sine innlegg på support sidene på mange måneder. Selv har jeg en sak fra juni 2007 som enda ikke er besvart. Du skjønner at ved oppgradering av Embla i mars 2007 fikk jeg veldig mange feil på programmet. Di ble oppdaget etter hvert, da jeg ikke utprøvde alt med en gang, men i en melding til meg på noe som den gang het post sider, lovte daglig leder meg at mine feil skulle bli sett på. Ved utgangen av mitt medlemskap den 02-11-09 var feila enda ikke rettet opp. Feil fra mars 2007. 2 år og 8 måneder.Bør vel inn i rekordbøkene. Og ifølge medlems sidene oppdager stadig flere feila etter oppgradering til versjon 2008. 2009 har enda ikke kommet. Og heldigvis for det bør kanskje sies. En av feila er at gedcom ikke virker og mange brukere som vil over i et annet program, ikke får gjort det da de ikke får med seg dataene sine over pga denne feilen. Selv klarte jeg å få daglig leder til å lage en gedcomfil til meg i desember 2008 ut fra hva jeg hadde lastet opp til en sikkerhetskopi på internett. Jeg tapte ca 400 personer på dette da denne opplastingen også hadde sluttet å virke en tid i forveien. Men jeg visste hvor og fikk 'bare' ekstra arbeidet med å legg dem inn på nytt i det nye programmet. Embla er vel også det dyreste programmet i markedet med det 'pålagte' medlemskapet. Legacy som jeg gikk over til kostet ca 1/4 av Embla.Og det har virket meget bra. Et par småfeil som har blitt rettet opp med beskrivelse på eget forum. Som er gratis. Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i din beskrivelse av Embla! Vel har det vært feil i programmet, men ingen av en slik art at det har hindret meg å legge inn nye personer og opplysninger og å ta ut de rapportene som jeg ønsker. Jeg har ikke mistet en eneste person av de 67000 jeg har lagt inn. Hvis en tar sikkerhetskopi hver gang, så skal en aldri miste noe og det gjelder vel alle program. Jeg har aldri sett noe i nærheten av slike problemer som du beskriver på de brukermøtene vi har hatt. Jeg har selv laget flere gedcomfiler i den versjonen du nevner her. Har nettopp laget tre stykker i dag. To til deler av familietreet og et av hele slektstreet og sjekket de etterpå har jeg også! Får bare ønske deg lykke til med Legacy som er et veldig godt program! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er enig med Johan Arthur her . Kjenner meg ikke igjen i beskrivelse av Embla slektsprogram. Kjøpte mitt i 2002 og har vært veldig fornøyd med dette. Har vært enkelt i bruk og lett å legge inn bilder og overføre filer. Fornøyd med utskriftmuligheter, og har ikke behøvd hjelp med dette , selv om jeg ikke er flink med data-bruk. ( Har ikke følt behov for oppdateringer av mitt gamle program :-)) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Støtter de to siste talerne, har også en gammel Embla fra 2002 som funker greit (kanskje det var bedre før enn i dag?) og har ikke brydd meg om oppdateringer, føler at det klarer seg til mitt behov likevel. Har prøvd div. demo`er av andre men syns ikke mange av dem er noe enklere i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Må si meg enig med Johan Arthur og Gunn i de to foregående innleggene. Har selv brukt Embla i noen år og er meget godt fornøyd. Har lagt inn ca 6000 navn fordelt på 3 forskjellige familietrer, og alt fungerer meget bra. Kanskje ting fungerer dårlig hvis man selv har negativ holdning til det?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Veldig interessant tema - håper det ligger innenfor det aksepterbare i dette forum mht mistanke om egen vinning. Jeg bruker Family Tree Maker versj 2006 konsekvent som innmatingsprogram - ved gedcom overfører jeg til Legacy og Brothers Keeper - p g a - de har hver finesser som er artige å plukke fram. filen(e) min er nå på 65000 individer. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Takk for nyttige opplysninger. Jeg mente selvfølgelig Embla. Jeg skal prøve ut et eller to slektsprogrammer til før jeg bestemmer meg.Hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Ellen!Som deg var jeg på leting etter et program i sommer. Jeg holdt på med en gratis prøveversjon av family tree maker som jeg likte godt brukervennligheten på. -men jeg syntes det var mye 'om og men' i forhold til å laste opp på nett, språket o.l. Jeg følte at jeg ikke hadde kontroll på mine opplysninger mtp. internett. Embla var et av programmene jeg prøvde ut, og som jeg syntes var lite brukervennlig -men vi er forskjellige! Nå har jeg kjøpt meg legacy og synes at det fungerer ok, jeg må nok lære meg litt mer først! ; )Test ut og prøv hva du liker - det er du som skal bruke det! Men det er kjempeflott med å få andres erfaringer slik som på innlegget her! Det tok jeg med i vurderingen når jeg valgte i tillegg til hva som fungerte for meg! ; )Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Enig med nr 31 - Embla har jeg prøvd, og ALDRI mer!! Det dyreste jeg noengang har gjort! De er grådige til å kreve betaling for alt mulig. Nå bruker jeg Brothers Keeper og takk for det! BK er billig, bra, god service, gratis oppgradering, bare plussord fra min side. Vet ikke om de er det beste programmet, men de er best på alle felt sammenlagt, og det veier tyngst i skålen.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Til Grethe nr. 39. Du skriver:'De er grådige til å kreve betaling for alt mulig' Hva er alt mulig? Såvidt jeg vet så betaler du for programmet og en årlig medlemsavgift. Er det andre ting utenom du har betalt for? Oppgraderinger er gratis her som i andre program. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.