Gå til innhold
Arkivverket

[#73753] Åse (Åste) Tostensdatter Nordre Auli, død 1712. Er hun født på Svenneby ?


Gjest Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

I N-Odal bygdebok I, ny serie side 102 omtales Åse Tostensdatter Nordre Auli som hustru til Tor Gudbrandsen Helgedagsrud (1628-1708). De hadde ikke barn.Her sier bygdeboksforfatter at Åste er datter av Tosten Knutsen Nord-Auli og Gunne Pålsdatter Føsker utfra et skiftebrev av 7.10.1619 som ble lagt frem i en odelsak på Auli i 1694.I N-Odal bygdebok 2)II, side 578-579 er en datter Åse Tostensdatter nevnt som datter av Tosten Torsen Østre Kjølstad og Marit Kolbjørnsdatter Øyen når de var bruker av Svenneby. Åse (Åste) Tostensdatter Svenneby født ca 1635 blir gift med Gudmund Tostensen Nordre Auli som døde på Auli i 1694.Kan det være slik at Åse (Åste) født på Svenneby var enke etter Gudmund Tostensen Nordre Auli når hun giftet seg med Tor Gudbrandsen Helgedagsrud ? I såfall ble hun da gift i 1694 og at dette er en av årsakene til at det oppsto odelstrette på Auli i 1694?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Åse Tostensdatter Nordre Auli var søster til en av mine direkte aner, Gudmund Tostensen. Jeg har derfor gått via Nordre Auli og funnet ut den varianten du nevner først. Åse Tostensdatter Svenneby var Gudmund Tostensens første kone. Hans annen kone, og min ane, var Ingrid Sjønnesdatter Årstad. Kilder er Sør-Odal BB VII side 293, 298 og 597-8. Det må derfor være snakk om to forskjellige Åse Torsteinsdøtre.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg har notert en Gunder Tostensen Aulie. Er det et tredje søsken på garden eller er det en annen måte å skrive Gudmund på? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Jeg har notert dette:Gunder (Gunner) (1626-1695) ble gift med Målfrid Nilsdatter Melgarden og broren Gudmund (1631-1694) ble gift med Åse Tostensdatter Svenneby.Forøvrig var det 5 søsken: Knut (ca 1614-1680), Gunhild (ca 1624-1692), Torkild (ca 1625-), Ingrid ca 1630-1699), og Ola (ca 1635 - 1715)Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for hjelpa, Rolf. Gunder er ifølge en rask oppsummering av mine data min 6xtippoldefar. I den grad det har noen interesse:-) Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Rolf. Du har skrevet opp alle barna til Tosten Knutsen. Jeg har notert nesten de samme som du, men mangler Torkild og Ingrid. I tillegg har jeg Åse (ca. 1616-1712) gift med Tor Gulbrandsen Helgedagsrud, Nord-Odal. Min kilde er Sør-Odal BB VIII side 298. Det ville være fint om du kunne oppgi kilden(e) for Torkild og Ingrid.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Takk for din oppmerksomhet Tom.Etter ditt innlegg (2) glemte jeg å se nærmere på de andre søskene jeg hadde notert. For Ingrid er nå datter av Tosten Torsen i innlegg (1) og således søster til Tor Tostensen Helgedagsrud og mormor til Anders Tomassen Øvre Sæter. N-Odal I, ny serie 111-112Torkild burde jeg ikke ha nevnt, da han kun ligger inne som ett notat om at en har lagt ham inn som søsken på DIStreff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Lensmann Nils Gunnersen Auli vitnet i 1709 at mor hans var Målfrid Nilsdatter (S-Odal IV, s. 128). Det var mye søsken trette i familien og det står noe om dette i S-Odal VIII, s. 179-180, 298-299. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.