Gå til innhold
Arkivverket

[#73756] Iver Olsen Stormoen, Nord-Odal, flyttet til Bøler, hvor?


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Ovennevnte er ikke nevnt i Nord-Odal Bygdebok. Det er kun hans onkel Torger Iversen. Iver har jeg funnet i Stangeboka II, 2006-utgaven. Hans farmor var datter av Klemet Tordson på Stenberg i Romedal. Iver er nevnt i 1560. Iver Olsen flyttet til Bøler. Jeg har ikke funnet noe Bøler i Nord-Odal. Hvor kan det være? Muligens i Stange. Det var mange forbindelser melloom nabokommunene Stange og Nord-Odal, og Romedal er jo den delen av Stange som er nærmest Nord-Odal. Her er jeg takknemlig for hjelp til å komme videre med den godeste Iver.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Da vil jeg anbefale deg å lese videre i Stangeboka II, som kom i 2006, spesielt artikkelen av Svein-Erik Ødegaard om denne ætta på ss. 298-307.Der vil du se av Iver Olufsen Stormoen havnet på Bøler i Spydeberg i Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Gjør det (og pass på å ta en fotokopi av de akutelle sidene).Hele grunnlaget for artikkelen er et referat fra en rettsak i Spydeberg i 1637/8, der hele ættleggen etter Iver Alfsen Moen ramses opp.Det viser at man innimellom kan finne overraskende, men svært viktige opplysninger, i dokumenter som egentlig omhandler steder langt unna det geografiske området man har konsentrert seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk igjen Frank H. Når jeg tenker meg om (og det bør man jo) så husker jeg at min kone har tatt kopier av de sidene du nevnte. Det var hun som begynte med slektsforskning. Jeg ble først interessert etter en stund. I de nevnte sider fant jeg det jeg trenger. Det er bra med en påminnelse.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.