Gå til innhold
Arkivverket

[#73768] Jacob Jonsen Røøen og Mindvær, Tjøtta


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Dreng Jacob Jonsen 35 år Tjøtta gifter seg i 1820 i Tjøtta med Kirsten Nilsdatter 33 år, se nr 20: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071016610324.jpg>LenkeJeg har funnet datter Anne Johanna født Røøen, døpt Alstahaug 1823. Hun ble gift i Stamnes 15.oktober 1854 med Anders Hansen fra Nærøy. LenkeVidere fant jeg datter Inger Margrethe født 27.april 1827 Mindvær, døpt 1827 Alstahaug. Hun giftet seg 29.oktober 1850 i Alstahaug med Hans Olai Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Takk for hjelpen med å finne barna til Jacob og Kirsten. Foreløpig har jeg ikke klart å finne noe hjelp via faddere.Ser at Andreas er født i Kilen, Vevelstad/døpt i Vevelstad. Da han giftet seg med Hanna Jacobia Jacobsdatter i 1856 i Tjøtta, og slo seg med på Slotterøya (Omnøya), står det far Jacob Jonsen, Sørsandvær. Men det hjelper ikke stort.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Av faddere er det et navn som går igjen ved dåpen til de 4 siste barna: Ane Jo(e)nsdatter, hun til og med døpte siste barnet. Jeg tror det må være en person selv om bostedene er forskjellige hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Takk Berit. Jeg har spesielt merket meg faddere med dåpen til Andreas i 1831 og har vært i tenkeboksen noen timer. Har stoppet opp ved skifte Hesstun 1791. Der har vi en Jacob Jonsen født ca 1787. Han er ikke sammen med sin mor som er enke på Østtun (Hesstun) i 1801. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18011820&gardpostnr=206&personpostnr=4671&merk=4671#ovre>LenkeDenne Jacob har ei søster Ane Boletta. Så er Peder Jonsen Kilen også nevnt som fadder. Han finner vi nok i skifte Langkilen 1840 (han gift med Marit Nilsdatter fra Øvre Laksfors, Grane). Kan denne Peder være bror til Jacob og Ane på Hesstun ?Ellers har jeg merket meg skifte Kilholmen 1849. Der dukker det opp kjente navn fra skiftet 1791 Hesstun, bortsett fra Nils Jonsen (er dette fosterbarnet vi ser ovenfor enka Ane Andersdatter på Hesstun i 1801 ?). Jacob er på Guldøen står det, hvor nå det kan være. Jeg tror denne Ane Bolette ble gift med en Bendigt Andersen Granåsen. Mener jeg har funnet en sønn Andreas i 1865, gift i Velfjord 21.juli 1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Jeg er blitt gjort kjent med et skifte Mosem Brønnøy som jeg refererer her:Skifte Mosem/1831Ole Jonsen HovedpersonMartha Eliasdatter EktefelleOle Jonsen Halvbror; Høsthuen i TjøtøeNiels Jonsen Halvbror; Kallen i TjøtøeJacob Jonsen Halvbror, TjøtøeHans Arentsen Halvbror; Horn i BrønnøeAne Arentsdatter enke Halvsøster; MosemElen Arentsdatter gift Halvsøster; Ole Nielsen, MosemAnne Boletta Arentsdatter gift Halvsøster; VelfjordenOle Jonsen øverst skal være uekte født. Hvordan Niels Jonsen blir halvbror har jeg ikke funnet ut. Det samme gjelder Arnt-barna.Vi ser nå sammenheng med nevnte skifte Kilholmen 1849 hvor Niels Jonsen også var med. Videre synes sammenhengen med barna i skifte Hesstun 1791 sannsynlig.Jeg antar at Jacob Jonsen som oppholdt seg på flere steder i Tjøtta kom fra Hesstun. Derimot er jeg usikker på om Peder Jonsen Kilen som var fadder til barn av Jacob(skifte Langkilen 1840) er hans bror. Årsaken er at Peder ikke er nevnt i skiftet Mosem 1831.Arnt-barna finner vi i skifte Horn 1805, bortsett fra Anne Boletta. Det skal nok stå Anne Boletta Jonsdatter som jeg har funnet gift (1)1806 i Velfjord med Dønnes Dønnessen, hun gift (2)1812 Bendigt Andersen Granåsen. Sønner Dønnes og Andreas Bendigtsen som ble gift i Velfjord.Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.