Gå til innhold
Arkivverket

[#73771] Tydehjelp Holla 1729


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan se ut som om første bokstav er M iallefall, og så har en strek i siste del av bokstaven blitt borttæret i den originale kirkeboka. Så jeg holder på Matz, selv om jeg ikke er sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Nei, nei.Her uttrykte jeg meg visst litt klønete. Lars sin far skal hete Isach, og bør være født rundt 1730. Altså Lars Isachsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Til Leif (8 og 10): Jeg fant snart riktig Lars i databasen din for Holla: Lars Isachsen Tufte (1723 - 1761) Her står det at han ble gift med Liv Asgeirsdatter.Men i 'Holla og Lundeslekt' står det at han ble gift med Liwe Torgersdatter.Se litt på nr 29 i lenken her: Moren til isach, står det ikke Torgersdatter eller Torgusdatter ? Blant fadderne er det både en Torgussen (?) og en Torgusdatter (?) Hva mener du ?Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7905&idx_id=7905&uid=ny&idx_side=-70>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser navnet hennes som Asgersdtr.Det står dessuten at hun var 'afgl.', dvs. død, og da kan vel Lars Isachsen senere ha giftet seg på nytt med en Torgersdatter?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det kan vel hende at Nls Buverud også har feillest navnet hennes som Torgersdatter. Jeg synes det er helt tydelig at hun hete Asgiersdatter både ved vielsen, dåpen til det to barna og begravelsen. Du finner lenker til primærkildene ved alle hendelsene under kildehenvisningene på (Lenke).Det er atskillig enklere å kontrollere at navn er riktig skrevet når man som jeg opererer med et rigorøst kildesystem enn for eksempel Nils Buveruds «Holla- og Lundeslekt» som er kjemisk renset for kildehenvisninger. Så kan du jo selv velge hva du vil tro mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.