Gå til innhold
Arkivverket

[#73777] Marte Høgnesdatter Føsker, Nord-Odal.


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Jeg har problemer med å finne Martes fødeår og dødsår. Under Føsker i Nord-Odal BB I NY fant jeg at hun levde 1704-73, dvs. det samme som hennes søster Kirsten. Det er lite trolig. Kirsten har jeg fått bekreftet i kirkebøker. Jeg har funnet en Marte Høgnesdatter Østmoen begravet i Mo kirke 17.7.1792. Hun var 82 gammel. (Strøm Mini 3 side 598.) Jeg vet ikke om dette er riktig Marte fordi min Marte ble gift til Gardvik. Første ektemann var Lars Sørensen fra Søndre Berg, nr. 2 var Anders Finnsen fra Ekornhol. Begge kom til Gardvik. Siden Marte var 82 år da hun døde i 1792, må hun være født rundt 1710. Jeg har lett i Strøm kirkebok 1709-11 uten å finne henne. Presten, Hr. Peder Holter skrev både ryddig og tydelig, men jeg kan allikevel ha oversett henne. Ellers kan alderen som ble oppgitt da hun døde være feil. Det er i så fall ikke noe nytt. Hvis noen har opplysninger, vil jeg være takknemlig.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Barnedåp i Oppstad kirke 20/8 1693 Høgne Fjells Maren.( side 121 i kirkeboka) Se også ei Maren døpt i Strøm kirke 22/4 1714 med foreldre soldat ved kapt. Muuses komp. og piken Goro Gundersdatter Sand. Side 520 i kirkeboka. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Finn.Jeg burde selvfølgelig ha skrevet inn Marte og Kirstens foreldre. Far var Høgne Gundersen Føsker som kom til Holt i Eidsvoll. Mor var Anne Nilsdatter Holt fra Eidsvoll. Kanskje Marte ble født der?. Jeg sjekket Høgne Fjell i Nord-Odal Bygdebok III. På Nordstua Ner-Fjell var det en Høgne Kristoffersen som hadde en datter Maren (Mari i BB) som ble født og som døde i 1693. Jeg har ikke sjekket Maren som ble døpt i Strøm kirke 22.4.1714 fordi moren ikke stemte.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Jeg har sjekket kirkeboken for Eidsvoll. Det var fort gjort. Originalene har jo gått tapt ved brann, så det som finnes er bare fragmentariske rekonstruksjoner, sannsynligvis basert på andre kilder. Som ventet, fant jeg ikke Marte.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Ved å bla i Nord-Odal Bygdebok IV, Østmoen fant jeg at Martes 2. mann, Anders Finnsen, kom til Kalmosen u/ Østmoen. På side 303 står det at Marte levde fra ca. 1710-92. Altså var det riktig Marte som jeg fant i kirkeboken. Siden det står ca.-år for fødselen, regner jeg med at heller ikke bygdebokforfatteren har funnet noen innføring av dåp i kirkebøkene. Jeg regner derfor med at jeg ikke kommer lenger med data om Marte. Takk til Finn for hjelp. Om du ikke fant riktig person, så fikk du meg til å tenke logisk.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Anders Finnsen Ekornhol (1719-77) og Marte Høgnesdatter Garvik (ca 1710 - 1792) er nevnt på Østmoen ifm at sønnen Finn (f 1745) ble bruker av Østmoen. N-Odal IV, side 303. Marte Høgnesdatter var nok hos sønnen på Østmoen som enke når hun døde i 1792.Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Litt trøtt kanskje...? så ikke at du hadde funnet dette Tom i innlegg (5), men hun ble begravet 4. søndag efter trinitatis som faller på den 1. juli i år 1792 :) Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.