Gå til innhold
Arkivverket

[#73781] Landets eldste (?), 110 år i dag


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

[url="http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Ingeborg-blir-110-964931.html>LenkeDet er da synd at 'Statistisk sentralbyrå har sluttet å telle antall 106-åringer, 107-åringer osv. Sentralbyrået har puttet landets aller eldste i samlekategorien «105 år og eldre».'Var det ikke noen her som prøvde å samle alle de eldste i landet?Her er vel Ingeborg i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Interessant nok oppgis fødselsdatoen til Norges *nest* eldste til 15. november 1899, mens dåpsoppføringen angir 15. desember...[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f01250&gardpostnr=545&personpostnr=3763&merk=3763#ovre>LenkeChurch book entry:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Arna i Haus, Ministerialbok nr. D 2 (1899-1912), Fødte og døpte 1900, side 12. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke, no. 1Er det noe jeg har oversett?Det finnes nok av steder som kartlegger verdens eldste, bl.a. denne:http://groups.yahoo.com/group/Worlds_Oldest_Peoplehttp://www.grg.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg var i ferd med å forfatte en e-post til Worlds Oldest People-listen og Louis Epsteins Supercentenarian-liste da jeg oppdaget de motstridende opplysningene. Så lot jeg det ligge, ettersom jeg ikke fant konfirmasjonen i farten. Det har du jo greid, men spørsmålet er fortsatt uløst. Antar at fødselsdatoen ikke er oppgitt i lysningsprotokollen for 1936. Dette blir en interessant nøtt å knekke...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Med andre ord, så blir hun først 110 år i neste måned. Det kan da ikke være feil både i dåpsprotokollen, konfirmasjonen og ved vigselen. Hun må jo ihvertfall ha oppgidt sin egen fødsel da hun ble gift, dette er til å undres over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har snakket med sønnen. Dette er kjente av min familie. Sender nå alle lenkene som epost til eldstesønnen, så ser de på det. De har feiret 15.11. siden de var små, så dette var helt nytt for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kanskje hun gjorde det da barna var små for ikke å komme for tett opp mot jul! Og siden ble det slik, det er jo bare min hypotese selvsagt.Men så gammel, kan hun vel feire dagen igjen om en måned-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 13: Til orientering så sendte jeg e-post til BA. Men det hadde kanskje vært best å la være. Arnfrid Mælands fremgangsmåte hadde kanskje mer for seg...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Men på den andre sida - fødselsdatoen ved konfirmasjonen er ofte henta frå dåpsprotokollen, slik at ein feil ein stad vil bli feil den andre staden. Vigsla skjer også i heimesoknet, slik at fødselsdatoen her også kan vere henta frå dåpsprotokollen. Dermed kan feilen ha forplanta seg til alle tre oppføringane DERSOM det er feil då.Men eg hallar til å stole på familien; folketellinga er nok bygt på opplysningar frå dei. Dei har kanskje ein gammal familiebibel eller liknande som kan brukast til dokumentasjon om det trengst - å bikke 110 er no litt spesielt då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Familien forteller at deres mor, Ingeborg, alltid har vært irritert over at det står feil fødselsdato i kirkebøkene. Hennes eldste sønn, som selv er prest, mener at feilen har oppstått ved dåpen og siden forplantet seg til de andre registrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ingeborg var 2 måneder da hun ble døpt, regnet ut fra f.dato 15.11. Dette kan være årsaken til at feilen har oppstått, da det ikke var vanlig å vente i 2 måneder med dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dette er heilt sikkert rett, men for å hevde seg på dei internasjonale listene krevst det dokumentasjon, og det viser seg her at den vanlegaste dokumentasjonen, kyrkjeboka, ikkje held. Ingeborg blir gjerne hos oss ei stund til, og blir det snakk om rekordar kan det vere heilt vesentleg å dokumentere.Så Arnfrid, du bør oppfordre familien til å finne noko anna, t.d. familiebibelen eg føreslo lenger oppe, eller noko anna samtidig - eller eit offentleg dokument som konkluderer med at kyrkjeboka er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Jeg fikk undersøkt oppføringen i folkeregisteret. Der står det 15. november 1899, dvs samme dato som i folketellingen 1900Disse to kildene er to uavhengigige, mens konfirmasjon trolig bygger på dåp i KBCelvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.