Gå til innhold
Arkivverket

[#73790] Adopsjonssak i Smaalenene (Østfold) ca 1912


Gjest Anstein Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anstein Haugen

Jeg har funnet ut at min kones mormor hun hadde et barn (datter) utenfor ekteskap som var født i 1911 eller 1912 og som døde ung eller ble gitt bort/adoptert bort. Vi vet navnet på barnet, navnet på min kone mormor og at hun bodde i Smaalenene på den tiden. Hun var visstnok tjenestepike hos noen.Er det noen som har erfaring i slike saker og/eller som kan ha tips for hvor en skal begynne å lete for å kunne finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei ! Så langt jeg vet er det den adopterte som er den eneste av partene som kan få ut opplysningene om adopsjonen hos fylkesmannens kontor. Men det kan faktisk og stå navn på adoptivforeldre i kirkebøkene ved barnets dåp. De adopterte i Norge har starte forening hvor du kan legge ut etterlysinghttp://www.adopterte.no/Mvh. Anne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så tidlig som i 1912 kan det ikke ha vært snakk om adopsjon, da lov om adopsjon kom først i 1917. Og det var først med adopsjonsloven av 1935 at vikk såkalt 'sterk adopsjon', der båndene mellom barn og biologiske foreldre bre brutt.Det må snarere ha vært snakk om oppfostring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger tysland

Min oldemor Caroline hadde en tvillingsøster som ble bortadoptert som baby da moren døde og pappan ikke klarte å ta seg av to små pluss eldre barn. Den bortadopterte bodde i SkjebergområdetInger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.