Gå til innhold
Arkivverket

[#73793] Finnes biografier for danske offiserer ca 1600-1800 (som ikke var i Norge) ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg leter etter info om bl.a. generalmajor Hermann Michael Schubart 1668-1743 sønn av Johan Ludvig Schubart på Kongsberg og hans sønn igjen oberstløytnant Carl Rudolph Schubart 1714-1759. Begge oppholdt seg visstnok bare i Danmark og finnes ikke i Ovenstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja det finnes, men da må du på RAHirsch&Hirsch har en fyldig oversikt, men den finnes kun i et eksemplar på mikrofilm i Norge, altså på Riksarkivet i OsloJeg forsøker (ennå) å få en papirkopi fra Det Kongelige Bibliotek i København, men det tar tid, og det er ikke sikkert jeg klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Dette høres interessant ut Lars Ove.Jeg tar sjangsen på å legge saken død en tid - og håper du får det til. Hvem er forresten Hirsch&Hirsch ? Jeg har forsøkt å google, men finner ikke noen som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LeifHer er litt om verket, som jeg 'sikler' etter. Et flott supplement til Ovenstad. Alt er håndskrevet, men med fin skrift:'Fortegnelse over danske og norske Officerer med Flere fra 1648-1814 samlet og udarbejdet fra 1888-1907 af Oberstlöjtnant J. C. W. Hirsch og Premierlöjtnant Kay Hirsch', som er et utrykt manuskript på Det kongelige Bibliotek, men udgivet 1975 på mikrokort af Danfontes, Selskabet til Udgivelse af Kilder til Dansk Historie.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Er det denne du søker ?Lenke Fortegnelse over danske og norske Officerer med Flere fra 1648-1814&field3=emne&term3=&field1=fritekst&term1=&mat_text=&mat_ccl=&field_sprog=&term_sprog[]=sp=dan&field_aar=year_eq&term_aar=&target[]=dfaI så fall mye arbeid !Jeg fikk ikke linken til å virke uten å gjøre dette i to omganger. Trykk på lenke og deretter kopier og legg til det som står etterpå. Da kommer både bok og microkort opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh
Lenke,_jura_og_politik/Diverse_historie/Historikere,_1900-t./Johan_Christian_Waldemar_Hirsch J:C:W:Hirsch&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dkVenlig hilsen, Berit Pagh.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja det finnes kun 1 eksemplar av dette verket i papirform, og det er stort.Men jeg synes det er for galt at det skal forbli slikJeg er i dialog med biblioteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg brukte Hirsch & Hirsch på Rigsarkivet i København (Christiansborg) for noen år siden - et håndskrevet (kopi) alfabetisk verk på en liten hyllemeter i mange storformat bind. Om mine aner fant jeg flere opplysninger der enn jeg hadde funnet hos Ovenstad. - Verket var tydeligvis etterspurt. Det sto plassert på en tralle allerede ved skranken, med kopimaskin ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Selv brukte jeg Hirsch på mikrokort for noen uker siden på RA i Oslo, i forbindelse med jakt på informasjon på militærslektene Godsche og Wolgast i Norge. Kan bekrefte at det sto en del som ikke er nevnt i Ovenstad, men det gikk også andre veien, en del punkter i Ovenstad var ikke nevnt i Hirsch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.