Gå til innhold
Arkivverket

[#73800] Hvem er far til Amund Christiansen og hvor kom han fra ?


Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

Hei igjen kjære forum , nå må jeg prøve og få litt hjelp igjen , er det noen som kan hjelpe meg og finne informasjon om min tipp tipp oldefar Amund Christiansen og hans foreldre og hvor det ble av Amund ? Dette er hva jeg vet : Amund ble ødt ca. 1792 - 1793 i FT. 1801 for Hoff , Aasnes under gaården Løfsgaarden finner jeg Amund sammen med sin mor Olea Arnesdatter 35 år og sin bror Hans Hansen , både Hans og Amund var ' uekte født 'med forskjellige fedre. Amund var ca. 8 år i 1801 , Amund ble senere gift med Pernille Bergersdatter født ca. 1799 sammen fikk de min tippoldemor Anne Amunsdatter. Kan noen hjelpe meg og finne informasjon om Amund sine foreldre , spesielt hvem de var , hvor de kom fra , hvor de bodde og hvor det ble av faren til Amund og hvor det ble av Amund senere i livet , mener og ha sett navnet ' Dammeneie ' i forbindelse med Amund og Pernille. Kjempetakknemlig for all hjelp jeg kan få nok engang , med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Her er en litt fyldigere tolking: Skieløber Xstian Hans. Borg og Olea Arnesd. Hof Uægte b N Amund Fader og Moders 2de Lejerm. F Ole Haagens. Hof, Lars Ols. og Ragnil Pedersd. K......., ...... Pedersd Sparbye.Det er skrevet en del om skiløperkompaniet i Hof og noen av rullene er gjenngitt. Det er mulig du kan finne Kristian der. Om han bor på Borg eller Berg, klarer jeg ikke å lese sikkert. Borg er i Hof hovedsogn der mora bor og der dåpen er og de faddere jeg har klart å finne gardsnavn på. Det går også fram at hver av dem har fått ett barn tidligere utenfor ekteskap. Jeg går ut fra at Hans er eldre enn Amund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg glemte å skrive at Berg var i Våler anneks som hadde Åsnes mellom seg og hovedsognet Hof. Når det står Hof bak Olea er det gardsnavnet Hov.Jeg har sett litt i bøkene. Der fant jeg en rull fra 1805. Der blir de som er født i 1773 og før (til 1767) regnet som uttjente og blir byttet ut med reserver. Det betyr de som er eldre enn 32 år til 38 år. De fleste som blir demitert er født 1770-73. De yngste i rullen er stort sett fra født 1785 (20 år), et par er et år yngre. Legger en 8 år til alderen i 1793, skulle Kristian være mellom 28 og 40 år i folketellinga det året. Så Kristian på Bjørneby er en mulig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har set mer på folketellinga i 1801. Det er en annen Kristian Hanssen husmann på Sjurderud jeg har mer tro på. Han er 41 år og landvern. Av rullen gikk det fram at etter at de var ferdige som skiløpere ble flere overført til landvernet. Dette er bare en sansynliggjøring. Sjurderud er ikke langt fra Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Kjære forum og dyktige hjelpere , Ad . Olea Arnesdatter først : gården Hov - finner jeg den i Åsnes boka nr 1 eller nr. 2 ? Amunds bror Hans var eldre enn Amund han var 15 år i FT 1801 . Hvordan skal jeg konkludere med hvilken Kristian som var far til Amund ? han som bodde på Borg / Berg eller han som bodde på Sjurderud . Og i hvilke bygdebøker finner jeg disse to gårdene Borg og Sjurderud , har igjennom biblioteket tilgang på alle bygdebøker for Sør og Nord Odal og Åsnes. Og ble Amund gift med Pernille Bergersdatter , jeg er litt usikker på den også. Amunds datter ( min tippoldemr ) ble født i Hof i Solør , døpt 9 juni 1816 , senere gift med Knut Halvorsen ( fra Rålia )og bosatte seg ved Finnlien Plass i Nord Odal. Og jeg ser i FT for distriktet her at det var veldig mange fra skiløper korpset , var dette den største ' militære enheten ' i dette distriktet . Og land vern var dette en slags variant av dagens heimevern ? Vet det ble mange spørsmål her , men håper og få svar på noget av dem , da detaljene i mitt arbeide når jeg nå holder på og skrive min slektshistorie er viktige for meg Tusen takk for linken til ' Elverumske ' Vennlig hilsen BJørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

For å ta spørsmnålene i rekkefølge. Hov ligger i Hof og du finner den i bygdebok for Hof bind 2. Jeg ville også prøvd å finne Hans sin dåp for å finne flere opplysninger om Olea. Borg finner du også i Hof bygdebok bind 2, men jeg heller nå til at det står Berg og da er du i Våler som har egen bygdebok. Der står det riktignok ikke så mye slekteopplysninger.Det er i hvert fall to veger videre. Det ene er å finne ektskapsinngåelse til de to aktuelle Kristian Hanssen, at det ikke var inngått før Amund ble født. Da ville det stått ved Amunds dåp. Bedre hadde det vært å finne kompanirull for Hofske skiløperkompani skrevet på den tida Amund ble født. Om en slik eksistere vet jeg ikke. Hvor den i tilfelle er oppbevart vet jeg heller ikke, men sansynligvis på Riksarkivet. Det var en Sønnenfjellske skiløperbataljon bestående av Elverumske og Hofske skiløperkompani. En tilsvarende Nordenfjelske skiløperbataljon hjemmehørende i Trødelagen. På det aktuelle tidspunktet ble alle som ble innrullert i Hof innrullert i Hofske skiløperkompani det jeg kjenner til. Landvernet har jeg ikke kjennskap til, men det virker som det var en slags reserve av uttjente soldater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Mener at definisjonen på landvern var : ekstra mannskap som kunne settes inn etter behov på kort varsel ved evt. kamphandlinger . Ser også at gården Bjørneby i Åsnes var tilholdssted for Major Johan Georg Ræder og hans offiserer før slaget ved Trangen i 1808 og noen av de svenske krigsfangene ble også innkvartert her. Finner også en husmannsplass under Bjørneby som heter Skarderud , men kan det være den samme som du nevner i ditt innlegg Nr. 10 : Sjurderud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei igjen Har sett på FT for 1801 , han som ble funnet i ditt innlegg Nr . 10 Christian Hansen 41 år gift med Ingri OLsdatter 48 år , og de har en sønn på 2 år Hans, han er husmann med jord og landvern og bor under Sivderud , er det det samme som Sjurderud ?. Kan noen hjelpe meg og finne ut når dette ekteskapet ble inngått ? Jeg synes også at han høres mer logisk ut som Amund sin far ettersom han er overført til landvernet og at Sivderud / Sjurderud ikke er langt ifra Berg Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei og tusen takk , jeg beundrer dere for at dere i det hele tatt klarer og lese denne skriften ,og bøyer meg i støvet for dere. Ut ifra det du har funnet nå om tidspunktet for ekteskapet til Christian og Ingri så må vel dette øke sjansene for at Christian på gården Sivderud , ( Berg ) er far til Amund Christiansen. Jeg sliter nå for og finne ut når Amund ble gift , jeg trodde jeg hadde funnet min tippoldemor Anne Amundsdatter , hun er riktignok født i 1816 , men jeg har funnet en annen Anne Amundsdatter født 12 aug. 1816 døpt 1 sept. 1816 . Hun står under Hof 1816 - 1822 side 15 ( jeg får ikke til dette med lenker ) Her er Amund Christiansen oppført som hennes far og en Pernille som hennes mor , kan noen hjelpe meg og tyde hvor denne Amund kommer ifra og Pernilles etternavn og hvor hun kommer ifra Anne er oppført som ' Frillebarn ' betyr dette at hun er født utenfor ekteskap og at det er derfor jeg ikke har funnet Amund som gift før 1816 ? Det blir vel omtrent som en roman av Margit Sandemose ut av det her . Takker for all hjelp dere vil gi meg Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei , det føles som noen brikker faller på plass her nå , dette med skiløperkorpset er utrolig interesant , har vært inne og lest det du la ved ditt innlegg , det var helt ukjent for meg og jeg kommer til og bruke mye stoff herfra i min slektshistorie etterhvert som den skrider frem i skriftsform . Når det gjelder Amund og hans far Christian Hansen , bare for og oppsummere litt så er det vel klart nå at de levde sitt liv i Åsnes området ( korriger meg hvis jeg tar feil ) Jeg har nå forsøkt og finne Amund sin datter,s konfirmasjon , Anne Amundsdatter , dette for og få bekreftet at den Anne jeg fant , født som ' frillebarn ' 12 aug 1816 er min tippoldemor , men jeg har ikke klart og funnet henne , så er det noen som klarer det så blir det julekveld hjemme hos meg , og da særlig hvis hennes foreldre ved hennes konfirmasjon er identiske med de i innlegg Nr 19 Hilsen BJørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei , nå har jeg søkt og leita etter Anne Amundsdatter sin konfirmasjon i timer uten og finne henne , har noen noen tips til meg ? Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.