Gå til innhold
Arkivverket

[#73808] Lange ekteskap


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiEr det noen som kjenner til usedvanlige lange ekteskap? Vet om et ektepar fra Tinn i Telemark som skal feire 70 år nå om ikke lenge. Kan dette være det lengste ekteskapet i landet eller er det noen her som vet om andre som har levd lenger sammen?Gjør oppmerksom på at jeg er journalist og at det er i forbindelse med en reportasje om det aktuelle ekteparet jeg undersøker litt.Vennlig hilsenLars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg formoder at du har søkt litt på nettet allerede og funnet bl.a. følgende:LenkeDet er kanskje 'lange ekteskap' fra 'eldre tider' du først og fremst er på jakt etter?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Det var en nydelig historie med Bache-Wiigs.I ditt eget fylke er det nettopp feiret et 70-års jubileum, i bygden Kvelde. Tror det var Varden som hadde en hyggelig artikkel om jernbrudeparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Takk skal du ha Dag. Den har jeg ikke fått med meg. Og nei, det er nålevende jeg tenker på. Takk også til deg Bodil. Kvelde er nok i nabofylket, men historien like god;-)Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her står det også om et ektepar som kunne feire sin 75. bryllupsdag - http://www.ranablad.no/nyheter/article2713570.ece .I en tilsvarende tråd på det svenske Anbytarforum står det om Gustav ''Stålfarfar'' Håkansson (født 15/10 1885, død 9/6 1987, nesten 102 år gammel) og hans kone Betty (født 19/2 1881, død 12/2 1986, 105 år gammel). De giftet seg 31/12 1908, og da Betty døde hadde de således vært gift i 77 år 2 måneder og 12 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Kva med lange 'ekteskap-stafetter', ei enke som gifter seg med ein yngre mann, han blir enkemann og gifter seg (etter kort tid) med ei yngre kone, ho blir enke osv. Ein lokalhistoriker fortalte han hadde komme over ein slik føljetong, der ektesenga var holdt varm i ca 200 år -. Eg skal prøve å få dette bekrefta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore S. Falch

Artikkelen som det lenkes til innlegg 2 (om ekteparet Carl Henrik og Sidsel Bache-Wiig), sto på trykk i papirutgaven av Dagbladets Magasinet den 18.juli 2009. Som en tilleggsinformasjon til artikkelen står det at Norgesrekorden for lange ekteskap innehas av Anna og Harald Strand fra Tangen i Stange kommune i Hedmark. Den 3.mai 1994 hadde de vært gift i 79 år. Anna døde den 9.juni samme år, 97 år gammel (- enkemannen Harald døde 29.januar 1996, 103 år gammel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.