Gå til innhold
Arkivverket

[#73810] Hva var opphavet til Helge Johannessen Bakmann f. 1896 i Sverige?


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Er det noen som kan hjelpe meg å finne foreldrene til Helge Johannessen Bakmann f. 1896 i Sverige. Han fikk en datter Agnes Judith f. 27. januar 1921 på Skålevik i Fjell og døpt 27. mars 1921 i Fjell kirke. Hennes mor var Anna Bertina Skålevik f. 1902 d. 1988.Jeg vet heller ikke hva som skjedde med Helge etter at han fikk datteren. Er det noen som kan hjelpe?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei.Først noen spørsmål. Hvor har du infoen fra om at han var f 1896 i Sverige ? Er du sikker på at f.år er korrekt ? Har du ikke navnet på Helges far ? Om han giftet seg her i Norge, så bør jo den vielsen letes opp, om den ikke alt er det. Der vil vel farens navn fremkomme ?Å vite hva far heter ville jo ha hjulpet mye i letingen.Jeg har søkt i 1900 tellingen. Det finnes da i Sverige 16 personer som er født i 1896 og heter Helge. Ingen Bakman.Av disse 16 er det jo noen som bodde hos f.eks bare mor, og som jeg ikke kan ha noen formening om hvem far er eller hva han heter. En av disse 16 har en far som heter Johan Jönsson. Dette er det nærmeste jeg kan komme et fars navn som kan stemme. Den familien bor i Jämlands län.Fra 1900 tellingen: Om personen Namn: Helge Hemförsamling: Kall Jämtlands län Hemort: Granbergsfallet Kontrakt: Jämtlands västra Län: Jämtland Födelseår: 1896 Födelseförsamling: Kall Jämtlands län Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Familjeställning: s. Famstkod: Barn (B) Familj nr: 1 Sida: 6Johan Jönsson, f. 1855 i Urshult Kronobergs län, Brukstorpare Lena Larsdotter Lind, f. 1860 i Kall Jämtlands län Anna Stina, f. 1888 i Kall Jämtlands län Lars Johan, f. 1890 i Kall Jämtlands län Jöns Gustaf, f. 1893 i Kall Jämtlands län Helge, f. 1896 i Kall Jämtlands län Elisabet, f. 1900 i Kall Jämtlands länDet bør jo ikke være rett familie i det hele tatt.Jeg har også søkt på Emibas, og der finner jeg ingen som kan stemme.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takk for innspill! Jeg vet ikke mer om Helge enn det jeg har gitt opplyninger om. Datteren som var født i 1921 var født utenfor ekteskap, dermed har jeg heller ingen vielse å gå etter. Det står kun fødselsåret 1896 i klokkerboken for Fjell.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hm da blir det ikke så godt.Jeg kan ta senere i dag og følge den Helge fra 1900 tellingen, og se om kildene går så langt frem at jeg ser hva som skjer med han. Bare for å vite om han er noe å ha med videre eller ikke.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Sjekket litt nå med en gang. Desverre så går husforhørene kun til 1899 for Kall.Når jeg søker på familysearch, så kommer denne karen frem: LenkeKan jo være en å sjekke videre.Om jeg så søker på Johan Bakman, Sverige også det på familysearch, så kommer det opp en del. Dog de fleste med navneformen Backman.Ikke så godt å vite hva man skal ta tak i.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er en kar i Kristiania i 1900 f 1898 av svenske foreldre og en som emigrant 2 gng fra Kristiania f 1897 i Arvika. Kanskje de bør sjekkes. Hilsen Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg har sett på husforhør i Kall, 1912-1930 ang. Helge nevnt i innlegg 3. Helge flytter sammen med familien sin fra Granbergsfallet (Beljom) i 1920 til Ytterkones, derfra flytter han i 1926 til Undersåker. I hfl står det at han får et barn i 1925.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nei det er virkelig ikke mye å gå ut fra her.Regner med at flere har sett denne familien ? Legger den allikevel inn her LenkeJeg vet ikke helt hva det kan være nyttig å se etter ? Forslag ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei igjen! På Statsarkivet i Bergen fant jeg et registerkort på en svenske som mest sannsynlig er faren til jenten som ble født i 1921.Navn: Helge Valfrid Johansson BohmanFødselsdato: 19. august 1894Fødested: Toarp i SverigeLivsstilling: StenarbeiderEkteskapelig stilling: UgiftStatsborger: SvenskInnflyttet til Bergen: 20. august 1916 fra Toarp i SverigeBosted: 1916: Nordnesvei 22 II etasje, 1917: Sverige, 1920: GamleveiVed folketellingen i Bergen 1. februar 1922 hadde Helge flyttet tilbake til SverigeJeg finner også en person som kan være Helges bror:Karl Rudolf Johansson Bohman, født 2. januar 1891 i Toarp i Sverige. Han var svensk statsborger og arbeidet som steinarbeider. I 1916 bodde han i Nordnesvei 22 II etasje. I 1918: Knarrevik i Fjell og i 1920: Solheimsgaten 11Forhåpentligvis blir det nå noe enklere å hjelpe....?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Wikipedia sier om Toarp:'Toarps församling är en församling i Skara stift inom Svenska kyrkan. Församlingen ingår i Toarps pastorat.Församlingen ligger i Borås kommun i Västergötland, Västra Götalands län och består av bruten och höglänt skogsbygd med bebyggelse i höjd- och dallägen.Sedan 1800-talet finns här även alltmer betonad tät bebyggelse och den största tätorten i församlingen idag är sedan dess Dalsjöfors. Andra tätorter är Gånghester och Målsryd, varav Gånghester är en ort med över 1000 invånare. Toarps församling motsvarar idag ungefär kommundelen Dalsjöfors, som är en administrativ del av Borås.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takk for det. Har sett på kartet nå og ser at Toarp ikke er så veldig langt fra Gøteborg, der som familien sier at Helge skulle komme fra. Kikket inne på Sveriges dødbok (register) og der fant jeg Helge Valfrid Boman født 18. aug. 1894 i Toarp, men siden dette er en betalingstjeneste får jeg ikke vite hvem foreldrene hans var eller når han døde. Så håper på mer hjelp.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Litt på sida: kva slags registringskort(12) er det du har funne?Skulle så gjerne funne ut meir om denne Herluf...Lenke stokken&nr=15&antinnlegg=22&startnr=&antall=&spraak=n#ankerVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Boman, Valfrid HelgeVästerdalsv 7 A 516 00 DalsjöforsDöd 29/6 1981.Kyrkobokförd (1974) i Toarp, Borås kn (Älvsborgs län, Västergötland). Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 19/8 1894 i Toarp (Älvsborgs län, Västergötland).Änkling (7/1 1978). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Toarp, Borås kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: TOARP (Älvsborgs län)Källor: RTB 81 / SPAR 90 Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er hans kone:Boman, Ellen ViktoriaVästerdalsv 7 A 510 50 DalsjöforsDöd 7/1 1978.Kyrkobokförd (1974) i Toarp, Borås kn (Älvsborgs län, Västergötland). Mantalsskriven (1974) på samma ort.Född 25/2 1900 i Borås (Älvsborgs län, Västergötland).Gift kvinna (18/12 1926). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Toarp, Borås kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: BORÅS (Älvsborgs län)Källor: RTB 78 / SPAR 80 Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Foreldrene til Karl Rudolf og Valfrid Helge er arb. August Johannesen og Anna Kristina Andersd.Karl Rudolf født 1. januar, døpt 18. januar 1891. Bosted Sjøgården, Toarp.Walfrid Helge født 19. august, døpt 26. august 1894. (klrer ikke tyde bosted ved dåp)Kilde: Toarps kyrkoarkiv, födelse- og dopböcker, 1887-1894, C:5, Riksarkivet SVAR, Junsele. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Familien i ft 1900 i Älvsborgs län, Toarps annex, Drared Lyckegården:Fam. nr 1August Johansson, f. 1856 i Bottnaryd Jönköpings län, InhysesmanAnna Kristina Andersdotter, f. 1864 i Bottnaryd Jönköpings länGerda Elisabeth, f. 1889 i Toarp Älvsborgs länKarl Rudolf, f. 1891 i Toarp Älvsborgs länJohan Arthur, f. 1892 i Toarp Älvsborgs länWalfrid Helge, f. 1894 i Toarp Älvsborgs länAxel Fritiof, f. 1896 i Toarp Älvsborgs länAnni Valborg, f. 1898 i Toarp Älvsborgs länLudvig Einar, f. 1900 i Toarp Älvsborgs länMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Her er det fler som har stått på ja. Kenneth Bratland stakk hull på dette i innlegg 12. Da ble det jo mye greiere å få frem litt infom. Så fint.Jeg fortsetter litt på det som Randi Haugros allerede har funnet så mye om.Har sett litt i husforhøret 1887-1898 (A1:14) side 332 Sjögården og side 42 Dvared Lyckegården. Jeg noterer det som står selv om det blir reprise av innlegg 19 til Randi, for her fremkommer også f.datoene.Først for plassen Sjögården der de bodde fra 1889 til 1893 da de flyttet til Dvared Lyckegården.:Hyrer arb. August Johannesson f 3/7-56Anna Kristina Andersdotter 1/1-64Barna: Gerda Elisabeth 18/3-89Karl Rudolf 2/1-91Johan Arthur 6/8-92Walfrid Helge 19/8-94Axel Fritiof 20/5-96Anni Valborg 6/5-98Noe uklarheter er det her:1) Ved folketellingen Randi henviser til i innlegg 19 står det at August er født i Jönköping, Anna Kristina i Bottnaryd, mens barna er født i Toarp. I husforhøret står det at hele familien er født i Bollebyg, som er en forsamling i Älvsborg län. Jeg har sjekket de 3 første barna opp mot fødselsboken og de er ført inn i Toarp. Så hvorfor det da står Bollebygd vet jeg ikke.2)I husforhøret opplyses det o at August og Anna Kristina ble viet 31/5-89. Dette er dato for deres innflytting til plassen Sjögården og må være feilført dato for vielse. Når jeg sjekker vielsesboken så er nemlig infoen en annen: Lysning nr 14 i 1889 den 7 april i Toarp mellom: Johannesson August, arb från ___?, Bollebygd. f. 3/7-1856. ledighetsbev från Bollebygd af 1/2-89 og Andersdotter Anna Kristina piga från Öfrarp folie 362. F. 1/1-64. Vielsen er da innført med datoen 9/6-89.For å nevne en ting til. Første barnet, datteren Gerda Elisabeth er født 18/3-89 og er uægte født. Faren er ikke innført i boken. Jeg tolker føringene slik at det er August som er far.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei! Dette var overveldende og jeg setter stor pris på at dere har hjulpet meg. Det kan jo også hende at Helge Bohmann og hans kone Ellen Viktoria hadde etterkommere? Men det finnes vel en skifterett i distriktet som det går an å kontakte...?Til innlegg 15: Det er folkeregisterkort for Bergen.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Nå finnes Sveriges befolkning 1970 og Sveriges befolkning 1980 på CD, fåes kjøpt på http://www.svar.ra.se/Det kan hende at det er noen i Norge som har disse CDene og kan gjøre et oppslag for deg. Om Helge Boman har etterkommere, vil det dreie seg om nålevende personer, og opplysningene kan ikke legges ut her.Mvh Randi Haugroos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nilsson

I Sveriges befolkning 1970 står Helge född 1894 Sverre Fritjof född 1926 0711 Ellen Viktoria född 1900 Boende på Västerdalvägen 7A 51050 Dalsjöfors Enligt sveriges dödbok dog Sverre 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kan legge til at Sveriges Dødbok sier at Sverre var enkemann da han døde. Hans kone døde 9/7 1969.Dette kan være henne: Mona-Lis Boman, f. Johansson, død 9/7 1969, f. 14/2-1939 i Borås, gift kvinna 10/9-1960. Adresse : Västerdalvägen 7A. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.