Gå til innhold
Arkivverket

[#73811] J. Jacobsen og Olava Christoffersen f.1800-1849, ukjent sted


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Dette er en av ledning av # 73698 Lenke, som ikke ga noe svar.Har noen kjennskap til et slikt par ?De bør finnes et sted i 1865-tellingen, men jeg har ikke greid det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ellers har jeg 2 kandidater for Olava som du kan sjekke:1. dpt 25/10-1800 i Leksvik NT av foreldre Christopher Olsen og Beret Olsdtr2. dpt 19/10-1800 i Nidaros/Trondheim ST av foreldre Christopher Hansen og Marit OlsdtrDet er jo andre født året før og etter, så det spørs om det er riktig år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Men nå ser jeg jo av den andre tråden at deres sønn ble født etter 1865! Hva med dette paret på Hof? N° 10: Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Hof, Ministerialbok nr. 6 (1851-1877), Ekteviede 1866, side 357. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5591&idx_id=5591&uid=ny&idx_side=-315>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dumt at vi ikke ser hennes fars etternavn, men jeg synest at det begynner på Ma.. Da har vi en kandidat f 18/8-1842 i Hof: Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1814-1843), Fødte og døpte 1842, side 294-295. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8138&idx_id=8138&uid=ny&idx_side=-144>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Men ifølge Ancestry skal faren ha et fornavn som begynner på J.Mener du at det er uvesentlig ? Jeg tenkte at det mest sannsynlig var Jacob Jacobsen som var hans navn.Men hvis du har rett, så må det jo være mullig at finne en eventuell dåp til han John.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei, jeg mener egentlig ingenting-;)Tenkte bare at her var det noen kandidater. Tar det meste av det som er lagt inn av privatpersoner på FS med en teskje salt selv om det kan være en god pekepinn.Du må n,ok få flere opplysninger fra denne kontakten din.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg er uansett glad for innsatsen din!Slike nøtter løses kun ved prøving og feiling.Jeg har spurt min danske kontakt om der finnes noen navn, som kan være til hjelp. Han hadde 2 søstre, så vi kan jo håpe på at det er mer info. -og så har jeg spurt etter navnene på barna hans, for de kan jo være en pekepinn.Ofte har folk mye mer å komme med enn de selv tror ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, dåpen til disse søstrene vil jo og vise om det er samme foreldre som over. Som du sier, så er det noen som gir et minimum med opplysninger.Alle opplysninger som kan føre saken videre, er jo nyttige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Nå har jeg fått svar.Desverre ingen navn på søstrene, men i hvert fall barna hans:Alle født i USA. James E Field, f.1897 i Washington. Ester Field, f 1899 i Montana. Bjarne Field, f. 1901 i Idaho. Einer Field, f. 1905 i Idaho Elisabeth Russ Field, f.1909 i Washington.Spørsmålet blir da om navnene kan gi oss informasjon om forfedrene, f.eks. besteforeldre............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Jeg kaster inn denne kandidaten, f i 1871.Han heter riktignok Oscar Johannes, men foreldrenes navn skulle stemme ganske bra.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 16 (1868-1873), Fødte og døpte 1871, side 119. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1139&idx_id=1139&uid=ny&idx_side=-121>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det ser jo interessant ut og det var jo ikke uvanlig at Johannes ble til John i Amerika ;-)Må se om man kan finne andre ting som tyder på at det er rett familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her tenker jeg vi har ham. Det var rett familie, men Oscar Johannes var feil barn.Se nr 71, det passer helt med fødselsdatoen også.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger, Ministerialbok nr. 4 (1862-1872), Fødte og døpte 1867, side 108-109. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1136&idx_id=1136&uid=ny&idx_side=-60>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Fantastisk, Kirsti!Jeg var inne på tanken om å sjekke litt bakover i tid, men hadde ikke kommet så langt ennå.Intet er umulig, viser det seg. Nå blir 'min' danske glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.