Gå til innhold
Arkivverket

[#73820] USA/S&F, Sogndal, Ylvisaker; nok en kjendis - Arlene Carol Dahl - norske aner


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei til dere alle. Arlene Dahls familie er kjent og godt dokumentert i Ingrid Dahl Kårvatns slektsbok Bordal-Nortømme Dahl.Disse slektene er fra Trøndelag, og om noen av dere låner boken vil dere finne Arlene Dahl på s.284. Hun har forøvrig flere ganger vært på cruise langs norskekysten, og også besøkt slektninger i Hokksund. Dahlslekta flyttet nordover til Øst Finnmark, og de ble en stor og livskraftig slekt. Jeg har ikke sett dette temaet før, ellers ville jeg ha gitt denne infoen før. Lykke til. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Birger: Tror at vi har fått bekreftet at Dahl familien fra Øxendal er den riktige, da Jacob, Ole og Herman matcher med fødselmnd og -år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gullbjørg,Men er sogndals-slekten med i boken du refererer?Foreløpig er vi ikke kommet til Ylvisaker i Sogndal, men Årvoll 'Orwell', Ølnes, Bjelde, Dvergedal, Vikum, Sogndalsfjæren og Åberge, alle gårder i Sogndal. Videre ser det ut for at vi også skal til Hafslo og Luster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei igjen. Dessverre står det ingenting om Arlene Dahls mor, og Ylvisåker har jeg ikke sett noen henvisninger til. Arlenes mor kan ha vært Ylvisåker.Gunhild Sivertsdtr.Bordal Nordstu var f.1802 = d.1869 i Grense Jacobselv ble gift 1824 i Horg med skredder Anders Rasmussen Nordtømmesdalen, Dahl, f.1790 = d.1855 Gr.J.elv. Dette paret reiste til Finnmark, og dette er Arlenes forfedre på farsiden. Typograf Signor-Hagbart Dahl var f. i Tromsø 1882. Han reiste til Minneapolis og var gift 2 ganger. Hadde sønnen Charles og han er Arlenes far. Arlene Dahl var født 11.08.1924 i Minnesota. Ingrids bok gir svar på Dahlslekta bakover, så jeg tror dere må konsentrere dere om Arlenes mor om Ylvisåker skal komme inn. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Bare en liten ting til, navnet på Signors koner står heller ikke i boken, så det kan jo like gjerne være her Ylvis kommer inn. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg skjønner mindre og mindre.Arlenes farmor, Ingeborg ORWELL, var f i Minnesota i 1857 av foreldre som utvandret fra Sogndal, usikkert når. De var f i 1828 og 1829. Altså er dette farmors side. Det er denne siden tråden i hovedsak handler om.Arlenes farfars side, DAHL, har vi funnet var fra Øksendal i Vest-Agder.Arlenes morsside, SWAN og BRUBAKK, var fra Melhus og Buvika.Ad Arlenes fødselsår: Det variere fra 1924 til 1928. Hva er korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 101 og videre: For ordens skyld lenker jeg til oppføringen i BibSys:LenkeDrar ellers en tur innom NB i ettermiddag, selv om jeg tror dere nå har mer info enn det som stod i Aftenposten-artikkelen... Har også bestilt Bygdebrevet 1964 og boken til Kårvatn.Tror ellers at jeg må ha blandet sammen 'kjøpmann Dahl fra Trondheim' med en annen Dahl (som ikke var fra Trondheim!) jeg jobbet med for en stund siden. Det er godt jeg ikke surrer så ofte som dette... :-)DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så Rudolph Dahl, slik det står bl a på Wikipedia og slik Hanne Line også har funnet, var ikke Arlenes far, iflg denne boken?Kan vi ha tatt så feil, eller er det den nevnte bok som ikke har kildebelagt opplysningene og som har feile opplsyninger om DAHL?Kan man finne denne familien og utvandringen som det henvises til i boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Etter hva jeg forstår her, så har to personer vært blandet sammen, en f 1924, men hun er død: LenkeDet er jo ingenting i vegen for at den som har skerevt denne slektsboka, kan ha tatt feil.I lenken over ser det ut for at han som har svart, har sjekket the social security records.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Birth IndexDahl, Arlene CarolDate of Birth: 11 Aug 1925 Mother Maiden Name: Swan certid# 1925-43442 County of Birth: Hennepin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for den.Og da får vi samtidig bekreftelse på at morens pikenavn var Swan.Og henne, Ingeborg 'Idelle', har vi dokumentert var gm Rudolph Dahl. De har vi i 1920: Rudolph S og Idelle Dahl i Minneapolis Ward 10, Hennepin, Minnesota. Han f 1893 i Minnesota. Hun f ca 1895 i Norge da hennes mor var hjemme på besøk.Så har vi dokumentert hvem denne DAHL-familien var, nemlig at de utvandret fra Øksendal i Vest Agder, og at sønnen Jacob var gm Ingeborg Emily 'Emma' Orwoll f i WI, men med foreldre fra Sogndal.Da skulle det vel være greit. Er det noe vi ikke har dokumentert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Segnor H Dahl [signor A Dahl] Home in 1920: Chicago Ward 6, Cook (Chicago), Illinois Age: 37 years Estimated birth year: abt 1883 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Mabel Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1906 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 1018Household Members: Name Age Segnor H Dahl 37 Mabel Dahl 39 Zerelda Dahl 12Ingen Charles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Aranos Dahl [signos Dahl] Age in 1910: 27 Estimated birth year: abt 1883 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Marthar Home in 1910: Hope Ward 1, Steele, North Dakota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1906 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Aranos Dahl 27 Marthar Dahl 27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

U.S. Passport Applications, 1795-1925Name: Signor Hagbart Dahl Birth Date: 3 Dec 1882 Birth Place: Tromro, Norway Residence: Chicago, Illinois Passport Issue Date: 25 Apr 1924 Father Name: Ellef Dahl Father's Birth Location: Norway Father's Residence: Dead Passport Includes a Photo: Y Source: Passport Applications, January 2, 1906 - March 31, 1925 (M1490)

bilete8020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Han kan jo heller ikke ha fått en sønn i 1893 når han selv var f ca 1883. Det er fryktelig leit med alle som skriver slektsbøker uten at de sjekker kilder. Uff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ingeborg Emily var jo f i Adams Co WI, men det var nok i Yellow Medicine MN de etterhvert bosatte seg. Sylfest Orwoll var misjonær og er omtalt her [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=ulvestad&sideid=135&storleik=125>LenkeSkal se om jeg kan finne det som står om Jacob Dahl og familie også: Ja her nevnes en Dahl på neste side i Lyon, MN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

En liten kommentar. Om Arlene Dahl ikke kjente sin egen slekt, hvorfor hadde hun da kontakt med sine slektninger av Dahlfolket fra Finnmark? Denne forbindelsen var før I.D.K. skrev sin bok, og for ordens skyld, denne damen er ikke en som ikke sjekker sine saker grundig. Det kan være jeg som har lest feil i boken. Hva med å kontakte hun som har skrevet boken? Det er nok flere i Dahlfam. som har visst om Arlene Dahl, men det er da ikke alle som er så opptatt av å være i slekt med en kjendis. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, kan være at vi er på villspor, men alle leksika oppgir at Arlene Carols far var Rudolph Dahl f 1893 og Idelle f Swan.Kan du bare sjekke hvem som var farmor til Arlene Carol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

S. hos Rudolph S. Dahl er en forkortelse for Sylvester, altså etter hans morfar Sylfest Årvoll. Dette finner jeg på RootsWeb. her er et anetre som alle trolig kommer inn på LenkeSer ellers at det drøftes mange steder hvilket år hun virkelig var født, men den kilden du fant, Hanne Lins, må jo være troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hanne Line,fikk disse treffene på RootsWeb. Kommer du inn på den 1930-tellingen så vi får en endelig avklaring på hvem som var hennes foreldre?

bilete8021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.