Gå til innhold
Arkivverket

[#73823] Feil i FT1801


Gjest Torodd Kinn
 Del

Recommended Posts

Gjest Torodd Kinn

I samband med eit forskingsprosjekt om personnamn har eg komme over 8 menn som i Digitalarkivet sin versjon av FT1801 er registrerte med førenamnet 'Silur', og 31 personar som er kalla 'Silursdtr' og 'Silursen'. Alle budde i Vanylven prestegjeld.Eit namn som 'Silur' har neppe nokon gong eksistert her i landet.Eg har ikkje hatt tilgang til FT1801 i original. Men eg har kontrollert kyrkjeboka for Vanylven, som eg reknar med har same skrivar, og saka er klar: Namnet er ikkje 'Silur', men 'Sieur', dvs. Sjur. Denne stavemåten var mykje brukt særleg i Søndre Bergenhus. Bygdebokforfattaren har òg komme til det same, for han skriv Sjur.Her er éin av 'Silur'-ane i 1801: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011511&gardpostnr=80&personpostnr=1064&merk=1064#ovre>LenkeHer er dåpen, sjå venstre side under 27. august: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi må uansett forholde oss til hva som står skrevet i den originale 1801-tellingen, så selv med dokumentasjon fra kirkebøkene, kan vi ikke gå inn å endre i tellingen uten å ha kontrollert den.Vi vil derfor sette stor pris på om du la inn korrekturmeldingen på et av navnene, slik at vi får det med i vårt feilmeldingssystem. Du kan gjerne legge inn en merknad om at det er flere forekomster.Når vi får mulighet til å gå gjennom 1801-tellingens korrekturmeldinger igjen, skal vi så se på dette også. Merk at vi i februar la ut en ny og korrekturlest versjon av tellingen slik at det går nok en stund før vi tar en ny gjennomgang. Men derfor er det desto viktigere at alle som oppdager feil, legger inn korrekturmeldinger slik at vi får lagret dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.