Gå til innhold
Arkivverket

[#73825] Jon Poulsøn Hauger i Aker


Gjest Knut Thorvaldsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Thorvaldsen

Er Jon Poulsøn Hauger den Jon Poulsøn, sønn av Poul Christensen Brekke og Siri Halvorsdtr. Grimelund?Jeg har bare en datter Ingebor Jonsdtr. gift med Morten JørgensenHar noen har flere opplysninger om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Han mener vel den Jon Paulssønn Hauger som er eier og bruker av Hauger, gnr. 64 fra 1740 til 1756 (Akersgårder) men bortsett fra det tar jeg også gjerne i mot flere opplysninger her for å kunne gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Beklager at det var dårlig med opplysninger her.Det er som Dag nevner den Jon Poulsøn Hauger som i 1740 kjøper Hauger av Even Holmen, eier og bruker Hauger til 1756 da han selger den til sin dattersønn Torsten Mortensen.Den eneste kandidaten til Jon jeg har funnet er Jon Poulsøn på Grimelund, sønn til Poul Christensen Brekke og Siri Halvorsdtr. Grimelund. Jon selger i 1715 sammen med sine søsken Christen,Jørgen og Halvord 1/2 fj. i Grimelund. Siri er datter av Halvor Toresen Grimelund og Mari Jensdtr. Ullevål.Opplysningene er fra Akers gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Bortsett fra dette, så er det alltid interessant å vite hva som er formålet med etterlysningen. Er det aner til deg dette, og hvordan i så fall? Det er sparsomt med kirkebøker for Aker i denne perioden, men noen kilder har man da, skifter f.eks. Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Dag.Dette er mine aner gjennom Morten Jørgensen og Ingebor Jonsdtr. Haugers sønn Tosten Mortensen Hauger - Nes i Maridalen (1733-1810)som var gift med Johanne Olsdtr. Romsaas (1734-1789) (datter av Ole Hansen Romsaas og Dorothea Olsdtr.)Deres datter Dorthe Marie Tostensdtr. (1770-1838) var gift med Arne Hansen Ø.Haugerud (Hans familie går tilbake til Store Stensrud og Sinsen)Deres sønn Andreas Arnesen Haugerud (1807-1876) var gift med Maren Olsdtr. fra Moss.Deres sønn Hans Christian Thorvald Andreassen er min oldefar. Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Torsten Mortensen vet vi en del om. Sollied, som ellers ikke gir så mange detaljer om personer, nevner at han ble umyndigforklart og hans kone og svoger innsatt som verge. Torsten Mortensen eide en tid også nabogården Skar. Da kona døde i 1789 var det barna som arvet henne, mannen var jo umyndigforklart, men levde senere helt til 1810 hos sin datter på Haugerud. Under takseringen av formuesskatten i 1789 betaler Mortensens barn 15 rdlr. i skatt, skattesatsen var en halv prosent. Det betyr at det var 3000 rdlr. i boet? En formue på den tiden for en bonde. Hvorfor hadde han så mye penger, og hvorfor ble han umyndigforklart. Noen sammenheng her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Jeg vet ikke hvorfor Tosten Mortensen ble umyndiggjort. Han eide da 1/3 del av Nes i Maridalen men den kunne ikke være verdt så mye. Hvor finnes Formueskatten av 1789?Jeg har fått 3 skifter av Turid Holsve. Kansje det er noe å finne i disse.Skifte på Ullevål 5-10-1660, Fol. 44b, skifte på Grimelund 15-2-1681, Fol. 254, skifte på Hauger i Maridalen 1715, Fol. 146b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

FORMUESSKATTEN SOM BLE SKREVET UT FOR Å DEKKE ET FELTTOG I 1788 FINNES SOM MIKROFILMER PÅ RIKSARKIVET. MAN SKATTET EN HALV PROSENT AV FORMUEN(IKKE MØBLER OG HUSGERÅD) AV UTBETALT LØNN SKATTET MAN 5 PROSENT. DET SKIFET FRA HAUGER I 1715 KUNNE DET VÆRE INTERESSANT Å HØRE OM. JEG HOLDER PÅ MED LOKALHISTORIE I MARIDALEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.