Gå til innhold
Arkivverket

[#73827] Tron Qvale, Slidre f. ca. 1795-1799


Gjest Rønnaug Trondsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rønnaug Trondsen

Tron Qvale fra Slidre f 1795-1799 kom til Bodø rundt 1820 hvor han arbeidet som smed. I FT 1865 for Bodø Landdistrikt finner jeg ham som enkemann på Hærnes. Fødselsåret er usikkert ettersom det i et privatarkiv v/Statsarkivet i Trondheim opplyses at han i 1828 fikk borgerskap som smed, og da var 33 år gammel. Qvale kan være et gårdsnavn fra Slidre, har hittil ikke funnet Tron i kirkebøker for dette området, og heller ikke i FT for 1801. Takknemlig dersom noen har nærmere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rønnaug Trondsen

Takk begge to! Trond Jonsen på gårde Hielde i Slidre kan stemme med alder, hvor Qvale-navnet kommer inn er jeg mer usikker på. Fint dersom noen har mulighet for oppslag i bygdebøker for Slidre. Ellers skal jeg undersøke hvilke bygdebøker som er tilgjengelig for dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er ca 13 km. mellom Kvåle (i sør) og Hjelle (i nord) i Vestre Slidre. Begge steder ligger tett langs stamveien mellom Oslo og Bergen over Valdres.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Det er nok bare 2-3 km mellom Kvåle og Hjelle, eller Sjefsgarden som den også er kjent som. I Bygdeboka står det nok feilaktig at Jon Pederson Kvåle var leilending på Hjelle. Mest sannsynlig var det Jon Trondson. Sånn i farten er det vanskelig å finne mannen da det ser ut som han ikke er født og gift i Slidre, ei heller hans kone. Derimot finnes han på Kvåle ved barn's fødsler fra 1804-10. Senere, i 1812, er familien på Hamre. Finner ikke noe om disse i bygdebøkene. Familien ser ut til å være husmannsfolk.Søsken til Trond er Mads, Endre, Torger (2gg) og Marit. fram til 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Rønnaug,I tilfelle du ikke er kjent med det: Ungkar Trond Jonsen Qvåle og piken Ingeborg Jacobsdtr. Lind fikk sønnen Jacob Benjamin, døpt 27. august 1820 i Steigen. Trond Qvåle var da på Løvøy i Steigen. Mor og sønn flyttet til Ofoten, hvor Jacob ble gift og har etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rønnaug Trondsen

Tusen takk for opplysningene, de kommer godt med. Alfred: Sønnen Jacob Benjamin har jeg ikke fått registrert nei. Trond blir min tipptippoldefar, og hans etterslekt er derfor også av interesse. Fra tidligere har jeg registrert at Tron også fikk sønnen Mats med Ane Persdtr. som døde som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Ingeborg Jacobsdtr. Lind døde i Ofoten i 1826, og i skiftet er sønnen kalt Jacob Trondsen Qvæle. Jacob omkom på Herjangsfjorden i nov. 1873, og i skiftet er han kalt Jacob Benjaminsen Qvæle. I kirkeboka ble han ved dødsfallet skrevet for Jacob Trondsen Kvale. Ref DIS Saltens 'Skifter i Salten'. Slektsforskere i Ofoten har i lang tid skrevet hans far for Trond Johnsen Qvale fra Slidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rønnaug Trondsen

Takk for opplysninger. Jacob ble omtalt med mange navn, men slik skjedde nok ofte. Skal bestille skiftebøker fra Salten. Vet du kanskje hvor Jacob ble boende da hans mor døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Ingeborg Lind bodde nok hos broren Hans Jacobsen Lind på Nygård i Rombaksfjorden, Ankenes i Ofoten, til hun døde. Men rundt 1825-26 flyttet Hans Lind til Liland i Evenes, og det ser ikke ut til at Jacob Qvåle ble med på flyttelasset. Han bodde på Strømsnes i Rombaksfjorden da han ble gift. Uten å være helt sikker så kan det være at han hadde en onkel eller en annen Lind-slektning på Strømsnes, som omkom på sjøen. Dette med alle mulige forbehold. Som gift mann bodde han på Sletjord, Herjangen i Ankenes. Han er nevnt som skipper, men det var vel alle helst høvedsmann han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.