Gå til innhold
Arkivverket

[#73843] Kammerråd Andreas Juel, fut i Sunnhordland


Gjest Tore Lande Moe
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Lande Moe

Kammerråd Andreas Juel vart fut i Sunnhordland/Hardanger/Halsnøy Klostergods i 1758. Han budde på garden Kloster på Halsnøy og kjøpte denne då klostergodset vart for sal. Familien eig framleis garden, og det gamle tunet med mellomalderruinar vert drive som museum under Sunnhordland Museum. Mitt spørsmål gjeld opphavet til futen. Faren var tollvisitør i Halden, Niels Juel.Men her vert det slutt. Familiehistoria seier at slekta er knytt til den danske sjøhelten Niels Juel. Men kor er lekken mellom tollvisitøren og admiralen. Kan nokon hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Du kan lese litt om Juel på min hjemmeside: tp://wangensteen.netKlikk på 'Erik Andreas Thomle' i hovedmenyen, så finner du artikkelen nesten nederst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Arne B. Kristiansen

[2] Lars, du tenker vel på artikkelen om slektsskap mellom noen norske familier med navnet Juell? Dessuten så funker ikke linken din til den artikkelen..!![4] Svein, hvor henger dette blildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Den nærmeste agnatiske anerekke for fogd over Halsnøy klostergods, Andreas Nilssen Juel (1722-1777), var såvidt jeg vet som vist på (http://nermo.org/slekt/d0004/g0000026.html#I4928), nemlig: - Niels Hanssen Juell (1684-1758), kgl. toldvisitør i Fredrikshald (født og død der) - Hans Christensen Juell (1645-1725), trelasthandler og rådmann i Fredrikshald (nevnt 1678- og 1699/1700) - Christen Juell (f. 1605 ?) (fra Danmark ?) (en 'Christen Nielss. Juell' skal ha blitt utnenvnt til Proviantmester i Fredrikstad)Agnatisk anerekke for admiral og sjøhelt Niels Eriksen Juel (1629 Oslo - 1697 København) er visstnok slik : - Erik Juel (1591-1657), riksråd, bosatt i Viborg - Peder Juel (c1554-1605) til Alsted - Jens Juel (c1520-1563) til Alsted, skibschef, befalingsmann på Kalø og ÅrhusgårdJeg vet ikke om f.eks. fogdens ane Christen Juell (f. 1605 ?) på noe vis har slekstmessig forbindelsen til denne anerekken for 'shjøhelten' Niels Juel. Christen KAN jo f.eks. være oldebarn av Jens Juel til Alsted, det skulle være flusst av muligheter ... men jeg aner ikke hvordan ...Jens hadde med Anna Skram barna Peder, Elsabe, Maren og Ellen. Maren var g.m. Herman Nielsen Juel, og deres sønn Jens ble g. i 1610 m. Ide Hansdatter Lange.Peder Jenssøn Juel hadde flere barn f. i tidsrommet 1582-1594.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Lande Moe

I eiga til familien Juel, kammerråd Andreas Juel, på Halsnøy er det ein skulptur, eit trestykke ca. 40-20 cm, med eit innfelt stikk, og oppå trestykket ei kanonkule. Soga seier at stikket er av sjøhelten Niels Juel, trestykket er frå kanonlavetten på flaggskipet hans og kula frå same kanon. No avdøde Kåre Juel fortalde meg dette, og gjengav det som eit prov på slektsskapet mellom Halsnøy-juel og sjøhelten. I ein artikkel om familien som eg no skriv på, gjengir eg dette, men stiller det opent om det verkeleg er slektskap. Er det nokon som veit noko meir? Eit anna spørsmål. Christopher Juel, son til kammerråden, vart gift med søskenbarnet sitt på morsida, Methe Andrea Munthe, dotter til presten Jens Munthe i Hjelmeland. Mor hennar var født Juel, dotter til presten Peder Juel i Luster. Eg finn ikkje noko slektskap mellom desse to Juel-slektene. Er det andre som veit noko meir? Er glad for tilbakemelding. Tore Lande Moe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg kjenner ingen slik forbindelse, men har lurt på Luster-presten Peder Juel (f. ca. 1685? og g. i 1725 m. Anna Catharine Andersdatter Bruun 1692-1781 fra Bergen) kan ha vært f.eks. sønn av Hans Christensen Juell (1645-1725), trelasthandler og rådmann i Fredrikshald (nevnt 1678- og 1699/1700), eller ev. barnebarn av offiseren Børge Mogensen Juel (til Lungegaard, Bergen) fra Ulfborg, Staby, Ringkøbing (død 1653), som eide endel gårder på Vega i Nordland og var g.m. Blanceflor Knudsdatter Bildt fra Abild, Tønder. Noen indisier i retning av slik herkomst kjenner jeg imidlertid ikke til ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(9:) Skulpturen med portrettet (?), kanonkula og lavett-biten av tre må vel sies å være et ytterst tvilsomt bevis på slektskap til sjøhelten .... men slektskap kan det selvsagt være !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.