Gå til innhold
Arkivverket

[#73845] Theophilus Søyland. Hvem var hans far?


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Iflg. Edland i 'Gards og ættesoge for Nærbø, garden Søyland var Theophilus sonn til Claus Eriksen Stangeland i Klepp og Anna Ommundsdatter Skasheim (Skas). Iflg kb for Hå døde Theophilus 27.10.1807, 75 år gammel, dvs. f. ca. 1732 I sjeleregistret for Hå i 1758 garden Søiland er Theophilus 24 år altså f. ca. 1734. Anna var datter på Skas, og hun var iflg. Brunes ('Klepp. Gards og ttesoge gjennom 400 år'), enke etter Theophilus Christensen Stangeland da hun giftet seg med Claus. Jeg har ikke funnet noen sikre opplysninger om når Claus og Anna giftet seg. Er det noen hjelp å få her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Kirkebøkene fra Klepp, sjeleregister 1758, ellers begynner de 1793. Men det var skifte etter Teofilius Kristensen, (fra Austrått, Høyland), den 9 des. 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Takk Eva! Dersom Theophilus Søyland var sønn av Theophilus Christensen på Austrått i Høyland så er det vel rimelig å anta at han ble døpt i Høyland en gang i tidsrommet 1732-1734. Den kb er ikke alltid like lett å tyde, men jeg skal prøve nå. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Din Teofilus var oppkalt etter Annas første mann. Teofilus Kristensen hadde vel bare en datter, Malena, oppkalt efter første kone, Malena Klausdtr. på Stangeland, Klepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Det er høyst sannsynlig at Theophilus Søyland var sønn av Claus Erichsen Skas, men helt sikkert er det ikke Iflg en kilde i familyserach hadde Theophilus Kristensen på Austrått og Malene Clausdatter 3 sønner: Claus f. 1716, Christen f. 1718 og Palle f. 1720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Ser skiftene fra 1733 ikke er skannet for Klepp, har ikke bygdeboken her. Min ane er bror til Anna Ommundsdtr., Anders Ommundson på Sør-Braut. Teofilius fra Austrått er forresten født 28 juli og døpt 30 juli 1693 (kb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Jeg gransker slekten til min enn Einar Søyland. Einars ane nr. 136 er Claus Erichsen Skas og ane nr. 1090 Erich Knudsen Sør-Braut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.