Gå til innhold
Arkivverket

[#73846] Hjelp til å oversette faddere i Østfold


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Kan noen hjelpe med noen faddere: Nederst på side en og øverst på side to får Ellev Olsen tvillingene Helena og Marta, men jeg klarer ikke å tyde alle faddernes stedsnavn.Faddere: Nils Guttormsen ..... Fergemann, Steen Smertu, Stillev Stillefsen ...... hollmen?,soldat Anders Andersen, Birgitte ........., Kari Osmunds., Margret Erichs., Ingebor Svendsdatter.Lenke Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Torbjørn!Hvor i Østfold er dette? Smertu er gårdsnavn i både Glemmen, Hobøl og Skiptvet. Hvis du bruker permanent sidelenke i stedet for permanent bildelenke, følger opplysninger om kirkeboka med!Jeg tror ikke det er stedsnavn du misser, jeg tror det står 'Tore Fergemand', 'Tore Hollmen' og 'Birgitte Jensis'. Det kan virke som gifte kvinner ikke nevnes med patronym, men med ektemannens fornavn: Birgitte Jens' (kone), Kari Osmunds (kone), Margret Erichs (kone).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

På Familysearch sies dette å være fra Østre Fredrikstad, og kirkeboka er fra Fredrikstad. Men da er dette sikkert fra Glemmen da siden det er snakk om Fredrikstad.OK. Så det var mannsnavnet Tore. Jeg trodde det, men var ikke sikker.Tusen takk skal du ha Kristian.Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Toft Eddie

Hei Torbjørn.Smertu var en gård på Kråkerøy utenfor Fredrikstad. Jeg tror du finner gården omtalt i bygdebok for Kråkerøy.Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Uten at jeg er sikker vil jeg si det står følgende:Ellev Olsens ...[vanskelig å si om det står noe nederst på siden i det hele tatt!] daatters tvillinger døbte, kaldet Hellena og Martha. faddere Niels Gutormsen, Joen færgemand, Steen Smærtu, Stillov Stillofsen, Joen ... [muligens Hollmen, men langt fra sikker på det], soldat Anders Andersen, Birgitte Jensis, Kari Osmunds, Margret Eriks, Ingebor Svendsdaatter.Sålenge det ikke er oppgitt sted og år, er det ikke mulig å forstørre bildet, derfor de to usikkerhetene.Terje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk skal dere ha alle sammen. Ja, selvfølgelig er Smertu på Kråkerøy. Det husker jeg nå. Jeg har tilogmed lest om den et par ganger før. :-))) Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.