Gå til innhold
Arkivverket

[#73848] S&F, Sogndal; hvor tok Erland Ylvisaker veien etter konfirmasjonen i 1918?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,Er det noen som kan undersøke disse to karene for meg? De er trolig brødrene Erland f 1903 og Sigmund f 1909 Larsen Ylvisaker som jeg søker.Arnfrid

bilete8049.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Erland Larsson YlvisakerBorn: 2 Aug 1903 Erlendgarden I Ylvisaker, Norum, Sogn, NorwayDied:Er ikke registrert mer på denne karen. Dette familietreet inneholder hans aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, takk til Hanne Line også.Er det noen som vet hvilken kilde dette er:# Title: 770487.FTW Repository: Media: Other Text: Date of Import: Sep 1, 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Canadian Passenger Lists, 1865-1935Name: Guide Sigmund L Ylvisaker [sigmund L Vlvisaker] Gender: Male Age: 22 Estimated birth year: abt 1908 Birth Country: Norway Date of Arrival: 7 Apr 1930 Vessel: Ausonia Ships and Images' database Port of Arrival: Halifax, Nova Scotia Port of Departure: Southampton, England Roll: T-14824Født i Sogndal. Betalt reisen selv. Yrke er 'farmwork'. Skal til venn Jens I. Ylvisaker, Eastend, Sask. Far er Lars Ylvisaker, Fardal i Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hanne Line,Familien er nesten sikker på at Sigmund L Ylvisaker ikke var i Canada i 1930. Jeg betviler at det kan være korrekt husket av familine, men kan du for sikerhets skyld sjekke hava de han reiste sammen med skulle? Skulle de også til Jens I Ylvisaker? Og har vi noen kilder som kan vise hvem han var?Sigmund reiste sammen med flere andre ungdommer fra Sogndal 20 april 1930Utreise fra Bergen: Lenke Bergen 329 1930 Mars 20 Sigmund Larsen Ylvisaker m ug Gårdsarb. 1908 Sogndal Fardal Eastend Sash. Can. Nei A. Farming Cunard l. A. Fripas Sendt Fj.K.K. 22/3-30 B. for C. C. 12/30 Sogn.Bergen 330 1930 Mars 20 Sigurd Andersen Fardal m ug Gårdsarb. 1907 Sogndal Fardal Eastend Sash. Can. Nei A. Farming Cunard l. A. Sendt Fj.K.K. 22/3-30 B. for C. C. 11/30 Sogn.Bergen 331 1930 Mars 20 Torstein Ingebrigtsen Kvam m ug Gårdsarb. 1900 Sogndal Sogndal Wegluern Sash. Can. Nei A. Farming Cunard l. A. Sendt Fj.K.K. 22/3-30 B. for C. C. 653/30 Bergen.Bergen 332 1930 Mars 20 Karl Ingebrigtsen Kvam m ug Gårdsarb. 1910 Sogndal Sogndal Wegluern Sash. Can. Nei A. Farming Cunard l. A. Sendt Fj.K.K. 22/3-30 B. for C. C. 651/30 Bergen.Bergen 333 1930 Mars 20 Bjarne Nilsen Ølnes m ug Gårdsarb. 1911 Sogndal Sogndal Wegluern Sash. Can. Nei A. Farming Cunard l. A. 19 år. B. for C. C. 654/30 Bergen.Jeg tviler på at Erland kan ha utgitt seg for å være Sigmund sammen med disse andre.... :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Sigurd Fardal skal også til Jens Ylvisaker.Torstein og Karl Kvam samt Bjarne Olnes skal til Torstein Barsnes, Wayburn, Sask.Sigmund Ylvisaker har tenkt å bostette seg, for det er stemplet 'Landed imigrant' på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Hanne Line.Spørsmålet er hvordan jeg kan få tilgang til Saskatoon-kilder så pass sent opp mot vår tid. Det er jo i Saskatoon Joni Mitchell er oppvokst og hennes far Bill på 98 år fortsatt bor.Sigmund Ylvisaker var ordfører i Sogndal fra 1950-tallet, og familien er ukjent med at han dro over dammen. Men for all del, min far visste ikke at hans far, altså min farfar, var over fra 1898 til 1904. Det var vel slik at mange dro, noen kom tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.