Gå til innhold
Arkivverket

[#73854] Christine Pedersdatter f. ca. 1803 i Asker(?), fra Asker til Idd for å tjene


Gjest Ole Henrik Ystehede
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Henrik Ystehede

Hei,Kjenner noen til opphavet til Christine Pedersdatter, som flyttet til Idd (syd for Halden)fra Asker i 1829 for å tjene på lystgården Vevlen. Hun oppgis da å være 26 år.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=152921&urnread_imagesize=full&show=277#bunnen>Lenke27. desember 1833 ble hun gift med skoleholder Hans Hansen Torp i Idd kirke. Brudens alder var 30 år, brudgommens 23. Hun har åpenbart flyttet videre fra Vevlen for å tjene på Torp, brudgommens farsgård, da hun står oppført ved vielsen med bosted der.Ved vielsen står brudens far nevnt som en Peder Johnsen Gjønnæs. Fødested står også for bruden som Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Henrik Ystehede

Takk, skjønner ikke hvorfor ikke lenkene virker. Bra jeg skrev det meste som er å si fra disse sidene.Ser at det finnes både en Peder og en Petter her som fedre til Christine eller Anne Christine - det er vel Christine med far Petter på Hamang som er nærmest, siden hun ikke er nevnt Anne Christine ved vielse eller innflytting.Er det noen som kjenner til opphavet/slektene til disse to Christiner - og kan en av dem elimineres?mvhOle Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Henrik Ystehede

Hei, jeg trekker tilbake det jeg skrev om det mest sannsynlige med far på Hamang over: Christines datter født Idd 1834 (bruden var nok tykk) ble døpt Anne Chirstine. Det ble døpt en Anne Kistine også i Asker 1803, med far Peder på Aas.Det er vel også mulig at hun har blitt kalt Christine til daglig - og at Anne kun har vært døpenavn? Ser det er andre ved navn Anne på Aas, og det var vel bruk for å skille også på denne tiden.Fint dersom noen har vært i kontakt med disse to slektene før, og kan hjelpe meg noe videre.mvhOle Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Henrik Ystehede

Tusen takk, Berit!Her kom vi et stykke lenger - og fikk sortert mellom Pederne og Peterne. Var ikke klar over at så mye materiale fra Asker ligger digitalt.Uansett, fant dem gift i kirkeboken:Gift 13. juli 1788; Peter Jansen og pike Marthe Nilsdatter Løgeberg. Jan Svendsen Egeberg og Daniel Ols. Løgebergeie.Daniel Olsen står i 1801 som husmann på Løgeberg, som ble drevet sammen med Egeberg. Kjenner ellers ikke til disse gårdene.Jan Svendsen er vel trolig brudgommens far. Her er nok mer å lete på.mvhOle Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke funnet noen ting på de gårdene som har vært nevnt hittil, men det står ikke så mye om husmenn. Alle gårdene ligger i Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg lurer på om ikke dette kan være dåpen til Petter Jansen på v.side. Han ble født 22/6 på Hauer eie (V.Bærum) av foreldrene Jan Hansen og Siri Johannesdt. Lenke Petter døpte en datter for Siri og en sønn for Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da kan det være mulig at det fortsetter bakover i tid her, men usikkert. Lenke Men om det er rett så ender det på Frogner, Tanberg og Fossum gårder i Bærum. Ved en rask gjennom lesning av Tanberg og Frogner finner jeg navnene deres der, men heller ikke mye mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Henrik Ystehede

Hei, og tusen takk igjen - jeg tror du har rett (og har fylt grundig opp et 'hull' på anetreet mitt). Marthe og Petter hadde jo også en sønn Johannes, som i så fall er oppkalt farmors far. Og da kan de jo følges et godt stykke tilbake, dersom FS-opplysningene er rett.Forsøkte å finne Marthe Nilsdatter født, i 1764 og 1765, som nok er mest sannsynlige fødselsår. Null treff, det nærmeste er en Marthe uten far nevnt (uekte). Hun kan jo like gjerne være født et annet sted - hvilke sokn er mest sannsynlige?mvhOle Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg trenger litt tid for å lete videre i 'Bærumsboka'. Siri Johannesdatter ser ut til å kunne følges tilbake til lensmannsslekta på Hauger. Jeg har sett litt på dette, og om det var Siri eller mannen så dukket navnene Egeberg og Løgeberg opp. Ang. Marte Nilsdt. så vet jeg ikke noe enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Først kirkebøkene ang. Jan-slekta:Trolovelse og vielse til ungk. Jan Hansen Houer og pike Siri Johannesdt. Houer 22/3 og 4/5 1766 Tanum krk., v.side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-187>LenkeFødsel og dåp til Jan Hansen 3/12 -7/12 1738 Tanum krk., h.side LenkeTrolovelse og vielse til Hans Jansen og Marte Hansdt. 9/5 og 25/7 1734 Tanum krk., vitner Hans Biørum og Christen Isi. Nest øverst h.side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåpen til Siri Johannesdatter, dpt. 11/8 og født 8/8 1737 Tanum krk. Foreldre Johanes Hover og Anne Hansdt. (Hover tror jeg må bli Hauger/Houer og da Johanes Arnesen).Følgende ikke sjekket mot krk.bok: Siri Johannesdt. døde 22/2 1775 Houer. Johannes Arnesen Houer ca. 1689 - døde 13/10 1768 og kona Anne Hansdt. døde 3/4 1773.Arne Johannesen ca. 1644 - 27/3 1728 Hauger(foreldre lensmann Johannes Helgesen og Mari Arnesdt. Hauger) og kona Berte Larsdt. ca.1660- 20/11 1737 Hauger (far Lars Økern/Økri?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Henrik Ystehede

Takk igjen :-) !Hover, som det står ved Siris fødsel, kan like gjerne være Houer - presten skrev spisst. Det ser jo også ut som om linjen fra FS stemmer.Hvis jeg forstår deg rett, Berit, er det noe beskrivelser (eller i hvert fall at de nevnes) av personer også i 'Bærums-boka', er ikke kjent med denne, men skal uansett bestille den på biblioteket til helgen.mvhOle Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Greit, for da slipper jeg å skrive av det som står der. Boka er -Bærum en bygds histori, bnd.1 er gårdshistorie.Da må du sjekke gårdene Hauger, Tanberg, Frogner, Økri, Egeberg og Løkeberg for mulige slektninger, pluss Fossum i Ø.Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Henrik Ystehede

Boken er bestilt, er et ekorn på å samle bygdebøker, ser ikke bort fra at jeg forsøker å erverve denne om den fortsatt er i salg (eller tilgjengelig på antikvariat).Takk for super hjelp, Berit - du må endelig si ifra om du har noen linjer du ikke har kommet til bunns i på Østfold-siden - her har jeg tilgang på mye materiell/stoff om slekt, også upubliserte bøker/krøniker.Har du forresten noe tips om hvor det er mest logisk å begynne å lete etter Marthe Nilsdatter? Gikk gjennom aktuelle år igjen, uten å se noe som kunne passe.mvhOle Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

'Bærumsbøkene' ble trykket opp igjen for noen år siden. Det burde vel være en mulighet for at det enda finnes noen eksemplarer igjen tilsalgs.Om du ikke finner Marthe født i Asker/Bærum så ville jeg først ha undersøkt Røyken, Lier eller kanskje Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.