Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jörgen Ingman

[#73856] Ånerud Nes AK

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Undrar om nån vet om Ånerud finns med i Nes bygdeböcker? Letade på biblioteket idag men kunde inte hitta gården. Nu slog det mig att de kanske har skrivit det under A (Aanerud)?? Personen jag letade efter var en Ole Gulbrandsen född 1744, ifall det står vem han gifte sig med.Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er ikke Åserud du mener da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Jag trodde också det, men på en karta idag över Nes finns både Ånerud och Åserud. Ånerud måste vara en torparplats (husmannsplats) men frågan är under vilken gård? Såg att faddrarna var bl a från Skreksrud så Ånerud kanske är i närheten?Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Såg på kartan att Skreksrud ligger väldigt nära. Och Lundberg, också nära, var en annan gård faddrarna var ifrån.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej!Tar fram denna ifall nån förhoppningsvis vet var jag hittar Ånerud i Nes AK bygdeböcker?Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Ånerud finner du omtalt under Strøm i bygdebok for Nes bind V, side 686. Kapitlet om Strøm fra side 674.Jeg har ikke funnet Ole, men på gården Brauter (som er omtalt i samme bok) er det i 1801-tellingen en Ole Gulbrandsen gift med Anne Engebretsdatter - riktignok litt for ung, men alderen kan jo være feilskrevet..Skal foreldrene være Gulbrand Hansen Ånerud og Randi Amundsdatter?Mvh Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej Anne-Lise!Tack för lokaliseringen av Ånerud!Stämmer, föräldrarna ska isåfall vara Gulbrand Hansen Ånerud og Randi Amundsdatter och den Ole jag söker föddes i april 1745. Jag är dock inte säker på att det är rätt (=min) Ole som föds då. Enligt FT 1801 är Ole G. född ca 1747: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18010236&gardpostnr=205&personpostnr=4669&merk=4669#ovre>LenkeHan bodde 1801 på Stensbodung och var gift med Rønnaug Eriksdatter. I sjelsregister 3 finns han och fru på Bodung och enligt det så föddes han 1745. Den enda Ole Gulbrandsen född runt 1745 är denne som föddes på Ånerud och jag försöker nu klargöra om det kan vara rätt person. Han kan ju vara inflyttad också... Frun Rønnaug hittade jag avliden 1816 på Stensbodung, men Ole har jag inte hittat när han dog heller.När de gifte sig 1767 bodde Ole på Nyhus och Rønnaug på Stensbodung:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Jörgen! Den andre husstanden på Stensbodding i 1801, Hans Hansen og Aase Gulbrandsdatter, er på slektstreet til samboeren min. Hans Hansens mor, Inger Eriksdatter, er søsteren til Rønnaug. (Samboeren min er fra Nes og kjenner området godt og i fjor fikk vi kjøpt alle bygdebøkene)Din (mulige) Ole Gulbrandsen og Rønnaug Eriksdatter er omtalt på s. 143 (bd. V) under husmenn på Stensbodding. Om du tror han komme utenfra, kan det være at han er sønnen til en Gulbrand Olsen Ullerud fra Aurskog, for denne skal ha kjøpt deler av Nyhus/Lund i 1744. (s. 125)Hva er det siste sikre slektsleddet du har opplysningen om Ole Gulbrandsen fra? Min erfaring er at de holder seg til bestemte navn i slektene, så navn på etterkommerne kan kanskje vise hvilken Ole Gulbrandsen som er riktig.Mvh Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej Anne-Lise!Kul!! Då är din sambo och jag släkt :-) Ang mamman (Anne Olsdatter) till Rønnaug och Inger så var det ganska svårt att hitta henne bakåt för hon var inte från Nes. Jag lyckades hitta henne till sist och hon var från Fjuk i Blaker (nu Sørum kommun, då Aurskog). Ett tragiskt öde, både Anne och hennes man dog unga och begravdes samtidigt, Anne dog i barnsäng, men vad mannen Erik dog av har jag ingen aning om. Vet ni? De efterlämnade 9 barn varav 7 var under 16.Ang min Ole Gulbrandsen och den som du hittade Gulbrand Olsens delköp av Nyhus/Lund, mycket bra tips! Det låter som de skulle kunna ha ett samband så det måste jag följa upp. Och Rønnaug och Ingers mor Anne var ju redan från det området så med lite tur är det rätt spår! Tittade som hastigast i födda i Aurskog 1745-1747 men hittade ingen Ole G. direkt, en ganska svårläst kyrkobok så jag måste kolla noggrannre en gång till.Jag har drygt 1100-1200 anor i Nes kommun så jag borde väl också ha bygdeböckerna men det har inte blivit av än. Nu är jag egentligen i stort sett klar med min forskning på Nes, det är bara ett par personer inkl denne Ole som jag inte löst. Plus att det är några personer som jag inte hittat avlidna, de har bara försvunnit...Så nästa område för mig att fortsätta forskningen på blir antingen Oppland eller Oslo, har inte bestämt riktigt än vilket jag tar först, men det lutar åt Oppland.Måste säga att norrmännen verkar trogna sina områden. Av mina norska anor började jag med att forska på min morfar som är född i Oslo 1914 (har även anor på mormors sida i Trøndelag) och bortsett från att ett led går tillbaka till Sverige så har alla anor hittills hållit sig inom Nes, Oslo och Oppland som ju gränsar till varandra.Som jämförelse kan nämnas min svenska farfar som är från Jämtland och som spred sig snabbt bakåt till Värmland (långt från Jämtland), Dalsland, Stockholm, Tyskland och Skottland.Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Glömde ang min Ole Gulbrandsen, de enda uppgifter jag har om honom är vigseln då han bodde på Nyhus samt att han bodde på Stensbodung 1801. Han och Rønnaug fick många barn, de hette: Anne, Ragnhild, Gulbrand, Gulbrand, Erik, Ole, Ragnhild, Gudbjørg, Inger och Karen. Totalt tio barn, de fem första dog alla små eller unga. Den sistfödda Karen finns inte i dopboken för Nes, men jag hittade henne i Ft 1801. Antingen är Karen född på annan ort eller så har prästen glömt henne...Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Jörgen! Jeg så på Døde i Nes i 1765(1734- 1781)s. 132 og Erik Larsen og Anne Olsdatter er skrevet inn rett etter hverandre, nr, 31 og 32. Nederst i samme kolonne er to andre fra Stensbodding ført inn: Marte Larsdtr. 50 år og Anders Eriksen 14 dager gammel. Jeg greier ikke å tyde hva som står om Anne Olsdatter, men det kan jo være dødsårsaken er oppgitt her. Permanent sidelenke: LenkeJeg tenkte jeg skulle nevne at Rønnaugs søster Inger giftet seg annen gang med en Anders Gulbrandsen Stahaug, som vi ikke har fulgt. Kanskje han kan være broren til Ole G. ? Her er fra anerekken:1. Erich Larsen Stensbodding, f. 25.04.1721 på Stensbodding, Nes, Akershus, (sønn av Lars Erichsen Munkerud og Anna Margrethe Børgersdatter Stensbodding) d. 1765. Han giftet seg med Anne Olsdatter, d. 1765. Barn: 2. i. Inger Erichsdatter f. 17.01.1745. ii. Rønnaug Eriksdatter Stensbodding, f. 1746 på Stensbodding i Nes, Akershus. Hun giftet seg med Ole Gulbrandsen Nyhus, gift 28.08.1767 i Nes, Akershus, f. 1745 i Nes, Akershus. (Videre er det Marte, Kari, Eli, Lars, Gudbjørg, Ole og Christen, og kanskje Anders født og død i 1765)2. Generasjon2. Inger Erichsdatter, f. 17.01.1745 i Nes, Akershus, d. 01.08.1819 i Nes, Akershus. Hun giftet seg med (1) Hans Kiøstelsen, gift 07.11.1765 i Nes, f. 25.02.1740 på Rønaas, Nes, Akershus, (sønn av Kiøstel Hansen søndre Brøther og Maren Engebretsdatter Drognes) døpt 04.03.1740 i Nes, Akershus, d. 1768. Hun giftet seg med (2) Amund Gulbrandsen Stahaug. Barn med Hans Kiøstelsen: 3. i. Hans Hansen Stensbodding.(Vi kan jo se mer på Amund ved en senere anledning.)Jeg har også slekt i Oppland,(og Hedmark), nærmere bestemt Gjøvik/Vardal og Land, hvor fabrikkarbeiderne fulgte etter Mustad fabrikker til Kjelsås og Spigerverket, og her bor familien ennå. Gjøvik og Toten slektshistorielag har blant mye annet gjort kilder i Gjøvik, Vardal, Biri mm. søkbare, så det gjør slektsgransking mye enklere.Akkurat nå skal jeg imidlertid fordype meg i svenske kirkebøker, med nyanskaffet abonnement på Genline.:-) Om det trengs oppslag i NES-bøkene, finnes jeg på DIS.Mvh Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej igen!Den Anders Eriksen som bagravs måste vara barnet Erik och Anne fick då de dog. Och det verkar som de alla begravdes den 4:e mars, prästen hade det säkert körigt i perioden för begravningarna är inte riktigt i datumordning. Marte Larsdtr som också begravs är förresten syster till Erik. För Anne står det: 'sin død efter? 2 dagers barselseng, ? efterlod 9 smaa fattige børn'.Eriks föräldrar var Lars Eriksen MEN inte Anne M Børgersdatter utan fru nr två Gudbjørg Andersdtr. Det fanns en till Erik Larsen född med första frun, men han dog ung (19år) och så fick Lars en ny Erik med nya frun.Dessvärre var 'din' Amund Gulbrandsen INTE bror till min Ole G. Amund hade visserligen en bror Ole men denne blev gift och kvar på Stahaug. Så jag fortsätter med spåret till Aurskog :-) Biblioteket ligger ett stenkast från jobbet så jag går dit imorgon och kollar i bygdeboken.Maren Engebretsdtr som du nämner är i min släkt också som syster till en av mina anor :-)I Oppland är min släkt så långt från Lilleulland, Smestad och Reistad, alla i Fåberg, men de kommer säkert sprida sig när jag kommit igång. Det finns dessvärre ingen bygdebok från Fåberg men det finns en påbörjad från 60-talet som aldrig blev tryckt och manuskripten finns nu tillgängliga på internet så det blir till hjälp!Ha det bra och lycka till med de svenska kyrkböckerna idag! Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Sollien

Hvis dere ikke har trolovelse/vielsesdato for Gulbrand og Randi så ble soldat Gulbrand Hansen Eie og Ragnil Amundsd. Åserud trolovet i Nes kirke 8/9 1731, viet 18/10, da var hun på Lundberg. Gulbrand Hansen døpt 29/9 1700, far Hans Eie. Faddere Anders Runni, Ole Eie, Jon Eie, Marta Sandaker og Marit Eie. Randi f. på Åserud og døpt 25/3 1708. Faddere Børger Fjuk, Hans Brauter, Kari Grue, Siri Brauter og tj.p. Kari Grue. Jeg har i min base dattera Inge f. Strøm og døpt 12/1 1738. Hun gift 25/3 1761 m. Anders Gjertsen f. Skøyen og døpt 1/11 1739. Dette fra kirkebok avskiftene i Nes. Mvh. Finn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Tack Finn! Ser att faddrarna du nämner hörde hemma på gårdar som Fjuk, Grue, Brauter etc, alla i närheten av Stensbodung där Ole bodde. Det kanske är så att det är min Ole som föds 1744 på Ånerud. Får försöka kolla faddrarna till hans barn om det kan leda till nåt.Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Har nu kollat faddrarna men det gav inget konkret direkt iaf. Tyvärr så skrev prästen bara förnamnen på faddrarna vid de fem första dopen, de kom från Nyhus, Stensbodung, Bodung, Folvell och Lund. Vid de senare dopen fanns två faddrar som skulle kunnat vara syskon till Ole: Berte Gulbrandsd och Jakob Gulbrandsen. Båda bodde på Bodung. Hittade dem i sjelsregistret men de kan inte vara syskon till Ole, fel ålder på föräldrarna.Har också kollat dödsfall, och Gulbrand Hansen dog 1758, och frun Ragnhild Amundsd 1774.Försökte också hitta deras barn Oles konfirmation men lyckades inte, hittade 3 Ole G som stämde och de bodde på Funni, Dystland och Skarning. Ingem av dessa gårdar ligger speciellt nära Ånerud. Han på Funni är det iaf inte för där fanns en Ole G född på 40-talet.Så just nu står det still på denne Ole G. Vet inte hur jag ska kunna få fram bevis som talar för att han på Ånerud är min? Ska förstås kolla upp familjen i Aurskog också.Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Har kanske hittat konfirmationen för Ole Gulbrandsen som föddes på Ånerud nu. Kan vara han som 1761 konfirmeras på Brauter. Isåfall kan det vara hans bror Lars som konfirmeras 1764 också på Brauter. Pappan hade ju dött då så de var säkert ute och tjänade. Inger, systern konfirmerades 1753 på Lundberg (där mamman Ragnhild dog senare). Däremot brodern Erik har jag inte hittat konfirmerad såvida det inte är han på Strøm 1758.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen, Jörgen! Javisst hadde jeg feil mor til Lars Eriksen. Jeg hadde til og med skrevet inn når hans første kone Anne Børgersdatter døde.. 04.03.1735, uten å knytte barna til rett mor. Takk for rettelsen. :-)I innlegg 6) foreslo jeg Ole G. fra Brauter, men det er vel ikke han, siden han er gift med Anne Engebretsdatter i 1801-tellingen og dessuten er for ung? Jeg så konfirmasjonene du nevnte og det var derfor jeg tenkte det var en idè å se på ham. (Hvis han da ikke har en eldre bror som også heter Ole..)Ole Gulbrandsen Funni, f, 03.11.1743, er det i allfall ikke, for han kommer til Husmo og gifter seg med en Mari Eriksdatter Husmo i 1776. (I 1801-tellingen står det jo at Ole og Rønnaug er i 1. ekteskap.)Takk, Finn, for opplysningene om Gulbrand Hansen Eie og Ragnil Amundsdatter Åserud. Forhåpentligvis er dette riktig familie.Vi leter videre her hos oss, Jörgen.Mvh Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej Anne-Lise!Nej, jag tror att Ole G som konfirmeras 1764 på Brauter är en annan person än den som bor där i FT 1801 med tanke på åldern. Han i FT är fødd ca 1755 och då var han bara 9 1764 och alldels før ung før konfirmation. I sjelsregistret 1760 finns en Ole G som tjener, 15 år. I sjelsregistret 1780 hittade jag ingen Ole G på Brauter.Jag har kollat alla barnen till Gulbrand Hansen Ånerud och deras barns fødslar och faddrarna men kunde inte hitta nån førbindelse till min Ole G via dem. Och när min Ole G´s barn døps finns inte en enda fadder från Ånerud-området så jag børjar tro att min Ole inte är den som føds på Ånerud. Jag ska gå igenom dem en gång till før säkerhets skull och sen får jag helt enkelt gå igenom varenda Ole G i den perioden och følja upp konfirmationer, vigslar etc och vart de tar vägen. Och om min Ole G inte är han fødd på Ånerud så måste jag även følja upp vart Ånerud-Ole tog vägen.Sen måste jag førstås kolla upp Gulbrand Olsen som køpte in sig i Nyhus/Lund, kanhända ger det svar direkt :-) Drömscenariot är att han dør på 1780-talet och har ett skifte där en son Ole på Bodding/Nyhus finns :-)Hursomhelst, det finns lite att spåra på så jag hoppas kunna lista ut vem min Ole G var. Vissa anor tar längre tid än andra.....Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Sollien

Fra kirkebok avskriften 1740-1750 døpte Ole Gulbrandsen: Funni 6/3 1740, død før 1743. Ny Ole døpt 10/11 1743. Ole Ånerud døpt 4/4 1745. Konfirmerte Ole Gulbrandsen. Ole f. på Funni 1743, konfirmert 1760 fra Funni. Så er det Ole Gulbrandsen på Brauter, konfirmert 1761. Utifra døpte så burde det være Ole f, på Ånerud 1745 som blir konfirmert fra Brauter i 1761. Mvh. Finn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Tack Finn!Dessvärre har jag inte kommit så mycket längre än förut. Det fanns förresten två till Ole G födda: en på Vogstad 1743 som jag inte vet vart han tog vägen samt en oäkta född ca 1748 på Folmo som jag heller inte vet vart han tog vägen.Har nu gått igenom alla födslar, konfirmationer, vigslar och dödsfall utan att det gett nåt mer att gå vidare på. Har också kollat sjelsregistren på de tänkbara gårdarna men utan napp.Har också kollat Aurskogs bygdebok för Ullerud och där fanns Gulbrand Olsen som Anne-Lise tidigare nämnde köpte in sig i Nyhus/Lund. Tyvärr var det inte så matnyttig information om just Gulbrand Olsen och fru, inte ens födelse- eller dödsår var angivna. Det nämndes dock 7 barn till dem födda mellan 1726-1741 men ingen Ole. Konstigt egentligen, traditionsenligt borde det ha funnits en Ole i barnflocken. Eftersom denne Gulbrand ägde delar av gårdar i Nes så kanske det finns en chans att det finns ett skifte efter honom så det måste jag kolla upp. Men det är nog sista strået jag har att kolla vidare på.Det finns ju fortfarande en möjlighet att min Ole G är den som föddes på Ånerud, men jag har svårt att första att inte ett enda av hans nio barn som jag hittade döpta har en enda fadder i Ånerud-området. Och jag har lika svårt att första att Ole G inte finns som faddet till ett eneda av sina syskonbarn!? Ånerud och Bodung och Nyhus ligger ju nära varandra så avståndet borde inte ha hindrat. Eller hade alla redan så många faddrar att det inte fanns plats för syskonen? Eller var det en släktsfejd?En liten detalj som skulle kunna tala för att min Ole ändå är från Ånerud är att hans två första döttrar heter Anne och Ragnhild, Anne var ju naturligt för Oles frus mamma Anne hade ju dött nyligen 1765. Logiskt då så borde dotter två heta efter Oles mamma och det kan ju vara så att det ändå är Ragnhild från Ånerud som de döper henne efter?Tacksam för minsta lilla ledtråd som kan knäcka denna!!Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Sollien

Ingen Ole f. p Ullerud. Det ble en på Strand vestre (A B I s. 493) født 10/8 1740, men han ble g. 27/10 1763 m. enken Maren Pulsdatter. Mvh. Finn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Tack tack för hjälp! Var det bygdeboken du kollade eller födelseboken för Aurskog?Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Sollien

Bygdeboka holder ikke mål, har fødelsesboken i base. Finn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej!Nej, jag märkte också att bygdeboken för Aurskog, iaf för Ullerud var slarvigt skriven. På minst fyra ställen stod årtalen helt fel, 1700- och 1800-talen var ihopblandade. Jag vet att det händer väldigt lätt, men här var det så uppenbart fel så en ordentlig korrekturläsare borde ha märkt det när det var så många gånger på samma sida.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Till (8)Hej!Har lånat hem bind V nu från Nes och gjorde direkt en intressant upptäckt! På sidan 125 som du nämnde att Ole g från Ullerud i Aurskog köpte in sig i gården nämns på samma sida längre ner att Ole G på Stahaug några år senare sålde en lika stor del av gården. Kollade upp Stahaug och mycket riktigt - det är samma Ole G som med fru Eli G bodde på Ullerud i Aurskog! Här finns dessutom den saknade sonen Ole som jag tyckte de borde haft en. Han föddes på 1720-talet.Så då kan jag eliminera även Ullerud-Ole också.Det betyder att jag nu bara har en kandiat och det är Ole G från Ånnerud. Men det finns inte ett enda bevis för att det är rätt så jag får nog ge upp denna ana :-( Såvida inte mamman på Ånnerud hade ett skifte där man kan se att sonen Ole då bor i Bodungområdet. Men jag tvivlar på att det finns skifte efter henne. Tittade förresten på skiftesprotokollen som finns på nätet men kunde inte hitta något för 1774-75 från Övre Romerike.Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.