Gå til innhold
Arkivverket

[#73859] Søren Tostensen Helgedagsrud, Nord-Odal.


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Søren ble født i 1714 som sønn av Tosten Gudmundsen Helgedagsrud (fra Nord-Auli, Sør-Odal) og Anne Larsdatter Søndre Berg. Ifølge bygdeboken ble han i 1738 gift med Gunhild Hansdatter fra Øftsgården, Sør-Odal, født 1713. Begges dåp er sjekket mot kirkeboken. I 1738 oppholdt Søren seg på Årstad. I Sør-Odal Bygdebok finner jeg ham ikke på Årstad. Jeg har heller ikke funnet vielsen i Strøm kirkebok. Jeg har lett fra 1735-40. Kan det være et annet Årstad enn det i Sør-Odal? I bygdeboken for Nord-Odal har jeg funnet at Søren døde før 1751. For Gunnhild har jeg intet dødsår. Jeg har heller ikke notert noen barn. Er det noen som har opplysninger om disse to?Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Tusen takk Frank H. Nå kom jeg et stykke videre. Datoen for vielsen var 28.11. Det var vanlig å skrive 8-tallet 'omvendt vei'. Det er jo ille at jeg ikke oppdaget trolovelse og vielse. Vi får skylde på at det er flere år siden jeg lette og at jeg var utrenet i å lese skriften som da var på mikrofilm; hvit skrift på sort bunn. Nå håper jeg at noen vet hvor paret etterhvert havnet, om de fikk barn og når de døde.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

På Årstad 1/3 1739 da Anne ble døpt. Utover i 1740 åra er det bare barnets navn og farens fornavn og bosted i kirkeboka ved siden av dåpsdagen. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Ja, det er riktig Finn. Det gjør det omtrent håpløst å finne ut når barn med vanlige navn født av foreldre som også har vanlige navn. Jeg leste et sted at på Nes på Romerike var det en gård der noe sånt som 37 stk. het Ole Olsen. Og når du skal se om et par har barn du ikke vet om, er det ikke bare omtrent håpløst. Det er komplett umulig.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.