Gå til innhold
Arkivverket

[#73863] Hans (Johan) Johansen Krybel, Sør-Odal.


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Ovenevnte ble født i Sør-Odal ca. 1687 og ble gift i 1708 med Berte Andersdatter (ca. 1691-1752). Dette ifølge Sør-Odal Bygdebok IV s. 218. 22.7.1708 skriver Hr. Peder Holter i kirkeboken at før hans henreyse? blir trolovet 'min Tienestedreng Hans Johansøn Kribel med min tienestepige Berte Andersd. Hammer'. Så var det å se i S-O BB I på Hamar. Der var det ingen Anders i passende alder. Neste skritt var å se i kirkeboken etter Berte Andersdøtre født ca. 1691. I 1691 finner jeg én som ble døpt 14.11. Ifølge kirkebøkende var hennes far 'Anders Mogens. Skeppestad og hennes mor Marit Christophersd.' Da jeg etter hvert fikk lånt Nord-Odal Bygdebok II, Ny utgave, fant jeg ganske riktig under Søndre Skjeppestad en Anders Monsen fra Kjølset i Sør-Odal. En av hans døtre het Berte, uten angitt fødsels-og dødsår, men hun var gift 1716 med Tjøstel Askilsen Toner. Heller ikke på i N-O BB III, Toner er Bertes fødsels-og dødsår oppgitt. Jeg kan nevne at Anders Monsen (Mogensens) bror Ole var bosatt på Hamar, altså der Hans Krybels kone befant seg da hun ble trolovet. Her trengs en oppklaring om hvilken av Bertene som ble gift med hvem. Har noen fasiten?Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.