Gå til innhold
Arkivverket

[#73870] Barn født utenfor ekteskap


Gjest Dag Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Solberg

Finnes det andre kilder enn kirkebøker for å finne opplysninger om barn født utenfor ekteskap. Jeg tenker da på barnefedre, hvor de bodde osv. slik at det er mulig å identiofisere dem. Mitt eksempel gjelder barnet Otto Magnar som ble født 20/7-1890 i Bergen, se (Fødsels-stiftelsen overlegen 1884-1900) mor: Eline Sørseth født 1863, far: urmaker Bendik Johansen nevnt født 1866 i Opdal. Jeg har sjekket kirkebok for Opdal og ikke funnet noen med det navnet. Derimot fant jeg en som ble døpt Bæroug 1866. Han fant jeg igjen i Kristiansund 26/9-1890 da han giftet seg. Hans fornavn er i parantes også skrevet Børre. Han er nevnt urmaker da. Kan det være mulig at Bæroug er blitt feil-lest med Bendik (Bendig)? Med vennlig hilsen Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Før Barnelovene kom i 1915 var det slett ikke alltid det offentlige ble koblet inn i saker som gjaldt barn født utenfor ekteskap. I Fylkesmannsarkivene vil det finnes rekker med 'oppfostringssaker', der den utlagte barnefar ble pålagt å betale for barnet. Dersom barnefaren ikke ville vedstå seg barnet, kunne han anlegge sivil politisak mot barnets mor, for injurier.Jeg ville ha undersøkt om det er noen oppfostringssak registrert hos fylkesmannen/amtmannen i 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.