Gå til innhold
Arkivverket

[#73874] Folketellingen 1900 Sverige


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Til dere som er interesserte.I anledningen av at runde nummer 2 av programmet 'Vem tror du at du är' nå starter opp mandag 23 januar på Svensk tv, er det fri tilgang på den svenske 1900 tellingen i 1 uke.Jeg har fått flg mail fra svar:Fri tillgång till folkräkningen 1900Med anledning av programstarten kommer vi att ha folkräkningen 1900 tillgänglig för fri sökning kommande vecka. Databasen innehåller omkring 5,2 miljoner personer som levde den 31 december 1900. Passa därför på att söka efter dina förfäder år 1900.Lenke til Svar, som har tellingen: http://www.svar.ra.se/Den frie tilgangen er neste uke, så jeg vil jo tro at det kommer noe info på hjemmesiden før det, om hvor man finner tellingen osv.Sikkert noen som har interesse av dette.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (3):Bare følg lenken til SVAR i innlegg 1, så ser du et brunt felt der det står ''Fri tillgång till folkräkningen 1900 under kommande vecka''. Klikk på feltet - og så kan du begynne å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja da ga jo Tore deg svaret på det Eva. Så fint.Vil bare komme med en liten info. Jeg har vært inne på den lenken til den frie tellingen. Om det er noen som vurderer et abbonnement på Svar, så er den frie versjonen som nå er tilgjengelig og den man abbonnerer på en del forskjellige. Den frie versjonen har en mye enklere søkermulihet, enn abb. versjonen.Dvs du har flere søkermuligheter på den versjonen man abb. på.Men, ellers en flott mulighet disse dagene til å søke slekt i Sverige rundt 1900 tallet.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg fant ut at denne tellingen heller ikke er fri for feil.Feil i Både etternavn og fødested til min oldefar, Seth Olof Antonius Örnberg, f. 1870 i Hjärpås Skaraborgs län.Dette ble til Seth Olof Antonius Örberg, f. 1870 i Hjärsås Kristianstads län.Originalen som det er lenke til er riktig.Ellers takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, Jan Erik. Dette er vel en nyttig påminnelse til oss alle. Det er svært lite som er fri for feil. Viktig at vi husker på det, og det å søke litt videre om vi i første omgang ikke finner den vi søker.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Eg takkar også for tilvisinga til denne teljinga, og gjekk inn og fann det eg søkte i avskrifta. Så langt alt vel. Men eg undrast på om det er berre meg som ikkje er vaken nok: Eg fann nemleg ingen plass å forstørre biletet av teljeskjemaet som kom opp på skjermen. Det eg såg var verkeleg i minste laget til at lesing i realiteten var mogeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arnfinn. Jeg regner med at du sikter til det originale telleskjemaet. Var nettopp selv inne og forsøkte på det materialet som ligger fritt denne uken. Det originalskjema jeg fikk opp var det ikke noe problem med. Kan det være snakk om noe innstilling på din pc ?Uansett har du vel ikke problemer skulle jeg tro med å søke og finne infoene om de forskjellige. Det er det originale telleskjemaet du har problemer med.Jeg kan foreslå for deg om du ikke får ordnet dette. Uken går jo fort. Så søk i vei etter dine. Når tiden er ferdig og uken går mot slutten, så sender jeg deg gjerne de skjemaene du ønsker.Jeg har opplevd selv når det gjelder svar at det er litt forskjell på om jeg går inn via Mozella eller Internet Explorer. Min erfaring gjør at jeg går allltid inn på svar via IE. Kanskje verdt et forsøk for deg å endre på søkermotoren du har forsøkt med ??Håper du løser dette. Lykke til.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Innlegg 11 – Anne Lene: Ja, eg meiner sjølvsagt det originale teljeskjemaet. Eg har testa i nettlesarane Safari, Opera og Firefox for Mac i dag, og smått er det i alle tre. Iallfall så smått at det er slitsamt å lese. Eg tvilar på at skjemaet er i 100 prosent storleik, sjølv om eg må bruke heisesjakta for å manøvrere frå øvst til nedst på arket. Og ei mogeleg forstørring av skjemaet ser det ikkje ut til er tilgjengeleg. Eller har eg oversett noko?Kanskje kokar mitt spørsmål ned til at eg som nordmenn er godt vant i og med at ein kan forstørre opp til 150 prosent i det skanna kjeldematerialet frå vårt eige Riksarkiv. 150 prosent er i grunnen normalvalet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Tusen takk for hyggelige ord Helen.Om noen ikke er klar over det. 1900 tellingen ligger fortsatt fritt søkbar på Svar . Bruk lenken i innlegg nr 1.Fritt søkbar er også databasen over frigitte straffarbetsfångar.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.