Gå til innhold
Arkivverket

[#73875] Jon Christensen (f. 1736), Eivindvik


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Jon Christensen var født i Årdal, Indre Sogn i 1736, og vokste opp der. Av et skifte fra 1778 får vi vite at han da bodde i Eivindvik. Er det noen med kjennskap til det gamle Eivindvik prestegjeld som har støtt på Jon Christensen der? Jeg kan ikke finne ham i 1801-tellingen, så han er vel død da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Veit du noko meir om denne Jon Christensen? Veit du kva gard han budde på i Eivindvik prestegjeld? Var han gift? Hadde han søsken som også flytta ut til kysten? Med svar på eit eller fleire av desse spørsmåla kan det bli lettare å finna han.Alf Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner Jons bakgrunn fra Årdal, men jeg vet dessverre så godt som ingenting om hans liv i Eivindvik. Skiftet etter faren hans fra 1778 viser at han da bodde i Eivindvik, men det er ikke nevnt noe gårdsnavn. Etter som han tydeligvis var i live, er det heller ikke nevnt noe om hans evt. familie der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Har etter beste evne sjekka kyrkjebøkene for Eivindvik mellom 1779 og 1801. Har ikkje funne dødsfallet til nokon Jon Christensen så langt, bortsett frå gutungen i innlegg 4. No skal det seiast at kyrkjebøkene frå rundt 1770 i dette prestegjeldet ikkje er heilt til å stola på, og det burde sikkert sjekkast mot skifteprotokollane. Men dersom Jon berre var ei sjel og ei skjorte, kan han også ha reist vidare.Alf Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Alf. Jon hadde nok fast opphold i Eivindvik (dvs. Gulen eller Solund) i 1778. Jeg håpet derfor at Jon hadde fått seg en gård eller i alle fall en plass i Eivindvik, - og at han derfor var kommet med i ei bygdeboka eller så. Men kanskje har du rett? Han var bare 'ei sjel og ei skjorte', og dro videre til Bergen eller et annet sted ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Knut!Jeg har gjort som Alf, sjekket under döde i kirkebökene/Gulen 1779-1801, men uten resultat.I bygdebok for Årdal, under bruk 4 vestre Nundal, Jon Kristensen g. m. Anna Jansdtr., de hadde der en sönn Kristen f. 1764??, att de flyttet til Eivindvik, men dette du mulig visste.Om det er selve stedet Eivindvik de har flyttet til, så har jeg lett under mämnte sted i bygdebok/Gulen b. 1, men uten resultat. Så det er da Eivindvik pr.gj. det gjelder, og da blir det verre, over 100 gårder, om han ikke da har etablert sig i Bergen??.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Kan dette vere sönnen Christen (f.1765/44 år??) i undersökelseskommisjonen i Bergen 1804-05, med sönn Friderich Johan f. 28/1-1800 KK bst. Rode 22 : LenkeMvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var flott, Svehn! Den 'Christen Jensen Dahl' du har funnet i undersøkelseskommisjonen lister, må ganske sikkert være sønn av Jon Christensen fra Årdal. At patronymet er blitt til Jensen, spiller ingen rolle, for kirkebøkene viser jo at han var en Jonsen. Det som er så overbevisende, er at det er referanser både til Årdal og Eivindvik i manntallet. Nondal er også korrekt. Faren kom fra en gård i Årdal som het Nondal.Jeg har nå funnet dåpen av Christen. Han ble døpt i Årdal den 30. desember 1764 ( Lenke ). Hvorfor brukte Christen etternavnet 'Dahl' i Bergen. En interessant hypotese kan være at moren hans, Anne Jansdatter, var datter av Jan Jacobsen Dahl i Årdal.Mange takk til Svehn for at han fant dette sporet. Det kan kanskje peke i retning av at også faren flyttet til Bergen, men det gjenstår å bevise :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.