Gå til innhold
Arkivverket

[#73876] Reinholdt Møller/Ida Sofie Heide - Andenes etter 1787


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

I 1787 kom ekteparet Reinholdt Møller og Ida Sofie Heide til Andenes. Reinholdt var født ca. 1766, visstnok i Alta, Ida Sofie var født ca. 1762, ukjent hvorhen.I forbindelse med skrivinga av gårds- og slektshistorie for Andøy skulle jeg gjerne visst mer om disse to. De døpte sitt andre barn Hans Heide, det kan være ei oppkalling av faren til Ida Sofie, flere spor har jeg ikke.Har noen opplysninger om opphavet til Reinholdt og Ida Sofie, altså tida før de kom til Andenes? (NB: Opplysningene som står i IGI, virker tvilsomme.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hei, Kirsti! Takker så mye, det ser ut som du har identifisert Reinholt, kanskje også Ida Sofie. Jeg skal følge Skjervøy-sporet for å se om det er henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

De samme foreldrene får en datter Elen Cathrine i august 1752, Ide Sophies datter er Elen Margrete.Det kan jo være bare tilfeldig navnelikhet.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 4 (1735-1754), Konfirmerte 1752, Fødte og døpte 1752, side 216-217. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9115&idx_id=9115&uid=ny&idx_side=-110>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifor mange år siden ga Ole Heide Aas (medforfatter i Vett og Uvett) ut 'slekten Heide' som sikkert går ann å få lånt via biblioteket.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Du er iherdig, og jeg er takknemlig for det!Vel, fødselsåret til Ida Sofie har jeg strengt tatt ikke, bare et utregna år etter oppgitt alder i 1801. Hun fikk siste barnet i 1791, og da er 1755 absolutt mulig. Jeg tror du har funnet rette dama!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Innlegg (10) var til Kirsti ...Steinar, veit du at Ida Sofie hørte til samme Heide-slekta som Ole Heide Aas? Jeg ser ikke heilt sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ved skiftet etter Margrete Hammer går det klart fram at det var riktig dame. Høyre side.Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Finnmark sorenskriveri, Skifteprotokoll nr. 70 , 1793-1799, oppb: Statsarkivet i Tromsø.Merknader: Gammelt register foran.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25066/122>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25066/122Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar ikke så god kjenskap yil den slekten at jeg vet det. det er så mange år siden jeg lånte den. Heideslekten var spred over hele landet, og har sine røtter i Kofoed-slekten.Slekten er spredd på Vestlandet, Østlandet og her i Nordnorge. Harald Heide Sten tilhørte en forgrening.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.