Gå til innhold
Arkivverket

[#73880] Finneinnvandring til Vestmarka og Vinger


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Sollien

Du har kansje sett i Finnemanntallet av 1686. (Utgitt i bokform 1990) Boka finnes på Bibliotek i Oslo. Finnes også et fra 1700. Mantall i 1660 åra er i Riksarkivet. Ved hjelp av disse manntall og kirkeboka 1689-1729 kommer du langt. Kirkeboka 1689-1729 er transkribert. Det samme gjelder forøvrig kirkebøkene frem til 1870. Du er velkommen til Kongsvinger Bibliotek nå lørdag fra kl. 11.00 til 15.00. Da er det muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Finn Sollien (2)Unnskyld at jeg griper sjansen, men jeg skulle gjerne vite vilken Finsk Slekt disse tilhørte:Mine aner Sigrid Persen Mangen (f. ca 1594-95?, nevnt Lekvatnet Torsby 1646, drepte naboen og rømte til Norge, jfr dombok 1648, bygsler 1654 Sør-Mangen, Aurskog) og hans antatte far Peder Sigfridsen. Var det Moijainen eller Havuinen? Er det mulig å følge slekten videre i Savolax eller Ravastland i Finland??Mvh Kai Werner Østreng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Takk Finn, hjelpsom som alltid! Jeg har Finnemanntallet 1686 i 2 ex. og er kjent med oversiktene til f.eks. Eyvind Lillevold i fellesbindet Vestmarka/Eidskog 1965 og bøkene til Jorunn Engen, bl.a. under Havsjømoen i bd.I. Der er bl.a. Bjerknes/Mangestrand nevnt. Så jeg skulle nok ikke ha skrevet 'fyldigste materialet', men 'best oppdaterte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(3)Noe finsk slektsnavn har vi til nå ikke funnet. (5) Havsjømoen og Botve Larsen s etterslekt har vi samlet ganske mye av i Eidskog, Aurskog og Nes. Her har vi heller ikke noe slektsnavn. Det var en Botvedsen (svensk) som var sammen med en gjeng på tyveriraid Odal og Romedal som ble arrestert på Vestmarka. Dette var i slutten av 1600. Botve er et navn kjent fra Danmark så sent som i 1930 åra, en flyver var på rundtur jorda rundt. Er ikke sikker på om Botve Larsen var av finneslekt. Botves kone Marit er iallefall av finsk slekt (se Jarl Ericssons bok Finnar i Väst side 275. Marit Mårtensdotter ca 1662 levde i Norge)Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Takk for superraske svar, Finn og Rolf ...:-) Når det gjelder linken til Jan Myhrvolds artikkel så er det vel en liten trykkfeil i innlegg (6)Linken skal velvære www.fennia.nu og ikke www.fennia.noMvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

DNA-tester på 23andMe.com viser at jeg har felles aner med en amerikansk dame. Jeg tror at dette går bakover via hennes ane Anna Beata Valberg, født i Visnum i Värmland 1853 og har en magefölelse for at dette går gjennom skogfinske felles aner. I fölge oversiktskartet i Jan Myhrvolds artikkel kan det se ut som området (mellom Kristinehamn og Gullspång) kan ha hatt skogfinsk bosetningEr det noen som vet noe om Anna Beata Valberg og evt skogfinner i Visnum (nevnt ovenfor) og evt Valberg (ca 20-25 km vest for Karlstad)Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

PC-tastaturet på min bærbare PC liker ikke Windows Vista og hpper over bokstaver. I Innlegg (3) skal det stå Sigfrid Persen Mangen (og ikke Sigrid), men det gjør det neppe noe lettere å finne det finske slektnavnet, regner jeg med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Anbytarforum: Högsrum 36 inlägg - 15 författare - Senaste inlägget: 17 sep År 1900 är Anna Beata änka och bor i Maria Magdalena rote i Stockholm. ..... Även den troliga orsaken till att Elias tog sig namnet Valberg. ... aforum.genealogi.se/discus/messages/44/10573.html - Cachad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Takk for tipset, Rolf (13) Må nok lete litt til. Hun jeg søker skal være født i Visnum i Värmland 1853 og er neppe fra Öland.Den Anna Beata Valberg, f.1853, jeg søker bodde i Riddersporren 3, Stockholm i 1890, sammen med Axel Hanson (som jobbet for en socoialistisk undergrunnsavis) og datteren Kristina Axelina og hennes halvsøster Anna Vilhelmina som var datter av Anna Beata og navnløs person som døde i 1887.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.