Gå til innhold
Arkivverket

[#73881] etterkommere etter Jens Albrigtsen d. 1683 Åkvik Dønna, opplysninger savnes


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heii dette oppsettet som er for det meste basert på skifter er det noen som mangler diverse opplysninger. Her mangler fornavn ektefeller og det er jo noen som sikkert har feil etternavn.her er et par generasjoner med utgangspunkt i Jens Albrigtsen i Åkvik Dønna.1. Generasjon1. Jens Albrigtsen, f. før 1645, d. 1683 i Åkvik, Dønnes, skifte 1685 i Åkvik, Dønnes, yrke godsforvalter Irgensgods. Gift i Dønnes, med Kirsten Pettersdtr Falch, f. 1643 i Tjøtta (datter av Peder Jakobsen Falch og Anne Johnsdtr Har), d. 1718 i Åkvik, Dønnes.Barn:2. i. Margrethe Jensdtr Falch. ii. Anne Jensdtr Falch, f. 1668.3. iii. Cornelia Jensdtr.4. iv. NN Jensdtr Broch.5. v. Jonas Jensen Falch f. 1672. vi. Albrigt Jenssen Falch, f. 1673. vii. Jens Jenssen Falch, f. ca 1676.2. Generasjon2. Margrethe Jensdtr Falch, f. i Åkvik, Dønnes, d. ca 1748 i Hellesvik, Alstahaug. Hun giftet seg med Anders Aleksandersen Gyth, f. 1672 i Rynes, Vefsn (sønn av Alexander Jakobsen Gyth og Berthe Andersdtr Arctander), d. 1732 i Belsvåg, Alstadhaug, NO, yrke sorenskriver.Barn:i. Aleksander Andersen Gyth, f. 1714 i Belsvåg, Alstadhaug, NO, d. 1794 i Alstahaug. Han giftet seg med Else Marie Petersdtr Winther, d. 1794 i Alstahaug.ii. Peder Broch Andersen Gyth, f. 1719 i Rynes, Vefsn, d. 1790 i Hellesvik, Alstahaug, skifte 1790 i Hellesvik, Alstahaug, yrke skipper. Han giftet seg med Elisabeth Svedal, d. 1790 i Hellesvik, Alstahaug, skifte 1790 i Hellesvik, Alstahaug. Elisabeth: det ble skiftet etter mannen og henne samtidig.iii. Andreas Borch Gyth, f. 1719 i Belsvåg, Alstadhaug, NO, d. 1790 i Kjøpenhavn, DK. Gift 1780, med Ingeborg Mouritsen, f. 1748, d. 1834 i Kjøpenhavn, DK.iv. Berit Kirstina Andersdtr Gyth, f. i Stamnes, Alstahaug, d. før 1792 i Kvitnes, Sortland. Hun giftet seg med Jakob Heggstrøm.v. Maren Andersdtr Gyth, f. i Belsvåg, Alstadhaug, NO, d. i Valla, Alstahaug, NO.3. Cornelia Jensdtr, f. i Åkvik, Dønnes, d. før 1792 i Nesna.Barn:i. Peter Nilsen, f. 1713 i Nesna.ii. Jens Nilsen, d. før 1792 i Øksningen, Bindal.iii. Ole Nilsen.4. NN Jensdtr Broch, f. i Åkvik, Dønnes, d. før 1792. Hun giftet seg med NN Falch (sønn av Johan Falch).Barn:i. Peder Borch, d. 1792 i Østbø, Alstahaug, skifte 1792 i Østbø, Alstahaug.5. Jonas Jensen Falch, f. 1672, d. 1737 i Skar, Herøy/Dønna, skifte 1737 i Skar, Herøy/Dønna. Han giftet seg med Ane Kristendtr, d. ETTER 1728 i Skar, Herøy/Dønna.Barn:i. Kirsten Jonasdtr Falch, f. i Skar, Herøy/Dønna, d. 1769 i Øksningan-Ytre, Herøy, skifte 1769 i Øksningan-Ytre, Herøy. Hun giftet seg med Kristen Ingebrigtsen, f. i Øksningan-Ytre, Herøy, d. 1770 i Øksningan-Ytre, Herøy, skifte 1770 i Øksningan-Ytre, Herøy.ii. Kristen Jonassen Falch, d. i Selvær, Træna.iii. Peder Jonassen Falch, f. i Skar, Herøy/Dønna, d. i Hellesvik, Alstahaug. bosatt en tid i Tromsø.iv. Jens Jonassen Falch, f. 1708 i Skar, Herøy/Dønna, d. 29 aug 1756 i Vanve, Alstadhaug, NO, skifte 1757 i Vanve, Alstadhaug, NO. Han giftet seg med Helle Katrine Augustinusdtr Tønder, f. 1714 i Vanve, Alstadhaug, NO (datter av Augustinus Olsen Wivel og Christianne Charlotte Tønder), d. 1763 i Horn, Løkta, Nesna.v. Petter Jonassen Falch, f. 1712 i Skar, Herøy/Dønna.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også en datter Maren Jensdatter født ca 1668. Maren ble gift med Benjamin Pettersen Dass som var født ca 1655(46 år ved manntallet 1701 hvor han var oppsitter i Aakvik i Herøy). Han døde i ca 1702, og de hadde en datter:-Kirsten Benjaminsdatter Dass som var gift med Lars Pedersøn Riiber født ca 1720 i Husby på Tomma.Kilder: 'Petter Dass, mennesket, makten og mytene' av Kåre Hansen, 'Skifter fra Herøy/Dønna 1686-1780' av Svein Edvardsen og Frode Holthes hjemmeside.Jeg har forøvrig en liten mistanke om Jens Jensen født ca 1676 kan være far til min formor Kirsten Jensdatter som var gift med Nils Larsen i 1725. De holdt til i Aakvik, ogf hun vil jo da i såfall være oppkalt etter sin farmor Kirsten Pedersdatter Falch(ca 1643-1718) Det er bare en teori at hun kan være datter her, men skulle gjerne visst noe mer om etterkommerne til Jens Jensen født ca 1676 om ikke annet for å få teorien avkreftet eller eventuelt bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Steinar, hvor har du det fra at Anne Jonsdatter var en 'Har'? Anne Jonsdatter er det skrevet en hel del om, uten at jeg har sett en slik påstand så langt.I tillegg til Høibo, som skriver om Jens Albrigtsen på side 174, har Arnt Åsvang skrevet om Falchene. Vet ikke at han har skrevet om Jens Albrigtsens barn.Mikal Jakobsen har i Alstahaug Kannikgjeld, (har notert s 18, 83 og 102) opplysninger om Falch-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiviste egentlig om Frodes side glemte bare å sjekke. Det med Dass slekten har gått meg hus fprbi som det heter. Jens Albrigtsen og kone er forfedre til Sigrid Unseth og til Anne Hofstad (de var tremenninger) Min farfar og en tremennig av han skal og ha utgangspunkt i denne slekten, men jeg vet ikke hvordan ennå. (på det punktet kan det jo være sammenblanding siden det er Greis/Gregussen som er utgangspunkt) Det er jo en Greis Olsen på en av grenene.men så er det4. iv. NN Jensdtr Broch. den NN Falch som hun ble gift med var bror til Thomas Johansen Falch g. m. Anna Melchersdtr Falch. Kjenner noen til dette?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihvor har du det fra at Anne Jonsdatter var en 'Har'? beklager gammel feil som jeg har glemt å rette opp. En av de som knyttet henne til slekten er Margedion Harr som bodde i Narvik.oppdaget en ting til på Jakob Dass sin datter Judith som ble gift 1. med Jonas Jensen Falch det blir vel litt feil siden han er bror til Maren som er hennes farmor. Har Jonas F. gift med en Ane Kristendtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Steinar, Hvem som var gift med Jonas Jensen Falch har jeg ingen sikre kilder på. Lenge trodde jeg det var Juditte Dass. På side 125 i Alstadhaug kannikgjeld er en Juditte Dass oppført i en tabell over slekta Falch. Der framgår det at hun var gift med Jonas Jensen Falch, gårbruker på Skar, og mor til Kjersten Falch, gift med Kristen Ingebrigtsen. På side 117, i en tabell over slekta Dass, er det ført opp en Juditte J. Dass, gift med først Kristian J. Falch, deretter Lars Olsen, gårdbruker på Skar. Her er far til Juditte Dass oppgitt å være Jakob Benjaminsen Dass, nevø til Petter, og gift med Maren Angell. Jakob var lensmann i Herøy og gårdbruker på Skar.I Øystein Angell Røtvolds bok om Petter Dass etterkommere, kalt Vær hilset I mine Børn, står det på side 15 at Judithe Jakobsdatter Dass ble gift med Jonas Jensen Falch og senere med Lars Olsen.Det er nok en feil her et sted. Jonas datter Kjersten fikk sin sønn Jonas i 1734. Hvis Juditte da ble bestemor, var hun neppe mer enn 28 år.Per Nermo har, ut fra informasjon i sin base på Internett ment at Jonas ble gift med en Ane Christensdatter i 1701. Der er følgende barn registrert: Kirsten Jonasdatter Falch, Jens Jonassen Falch og Christen Jonassen Falch. En del kan da tyde på at det ikke var Jonas som ble gift med Juditte, men hans sønn Christen, som det også framgår av tabellen over Dass-slekta hos Mikal Jakobsen. Hans tabell over Falch-slekta og Røtvolds framstilling er derfor mest sannsynlig feil på dette punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg har notert at Christen Jonasen Scar var g.m. Judithe Jacobsdr. Dass, dr. av Jacob Benjaminsen Dass og Maren Angell. -- Jacobs foreldre var Benjamin P. Dass og Judithe Volqvarts. -- Judithe jacobsdr. Dass, blev g.2.m. Lars Olsen fra Nedre Dal i Rana og de fikk en rekke barn. -- m.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er ikke lett det her slektsforholdet, ser at Jakob Benjaminsen Dass ble gift 8/3-1705 med sin stemors søster.Dette og forrige opplysning står s. 14,15 i boken om Petter Dass av Øystein Angell Røtvoll.Desverre har biblioteket her ikke særlig mye fra Helgeland, så jeg er avhengig av andre her for å rydde opp.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDa har dere fått plasert Judith Dass rett. Fant tror jeg ekteskapet mellom Kristen Ingebrigtsen og Kirsten Jonasdtr Falch her i 1736 øverst på høyre side. Lenkehvem som er foreldre til Kristen Ingebrigtsen har jeg ikke.Hans barn ble gift på Sortland i tillegg til Andenes, Flakstad, Skog Ibestad og Breistrand Herøy.Så da blir Jens Jonasen Falch svigerfar og ikke mann til Judith. så da blir denne nøtten den neste4. NN Jensdtr Broch?, f. i Åkvik, Dønnes, d. før 1792. Hun giftet seg med NN Falch? (sønn av Johan Falch).Barn:i. Peder Borch, d. 1792 i Østbø, Alstahaug, skifte 1792 i Østbø, Alstahaug.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant Jonas Jensen sin sønn Peter LenkeHan har en sønn med navn Peder også, men hvem av dem ender opp i Hellesvik i Alstadhaug. Dør en av dem tidlig eller?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Var skifte efter Jonas Jensen på Schar, Herøy i 1737. Peder er på Hellesvig i Vefsn, Petter 25 år. (skifter Herøy 1686/1780 ved Svein Edvardsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Peder Jonasen skal ha vær g. 1731 m. enke Elen Johansdr. Hellesvik. -- Da var det vel Peter Jonasen som blev g. 1740 m. enke Marithe Arntsdr. i Lurøy 1740 - ville jeg tro. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heida oppsto et nytt spørsmål her. denne Marithe Arntsdtr er hun datter av Anne Josefsdtr fra Forsenget i Rana? Har nemlig henne gift med en Peder Jonasen fra et skifte, desverre uten ordentlig stedsangivelse. Anne J.er datter til Josef HågensenSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også Marithe Arntsdatter som datter av Anne Josefsdatter Forsenget, og det er fra et skifte i 1747 i Stor Stero(Storsteiro) i Nesna i 1747 etter Wilchen Christensen. Det var sønn av Christen Josephsen som var bror av Anne Josephsdatter og min formor Karen Josephsdatter. Wilchen Christensen hadde ikke kone og barn eller søsken,og derfor arvet hans fars søsken. Det står i 'Skifter for Nesna 1686-1780' av Svein Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Ja nu skriver Steinar i innl. 16 at Marithe Arntsdr. var g.2.m. PEDER Jonasen. - Jeg tror det skal være Peter. - Men det er jo en mulighet at den Peder som blev g.m. enken Elen Johansdr. på Hellesvik kan ha blitt gift med enda en enke i 1740 ? - Forsøkte å finne noe sk. etter Elen Johansdr. på Hellesvik, men det fant jeg ikke. -- (Hvem Marites far var, er jo også et mysterium, men det blr nok litt utenom her.) -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHvis noen vet hvem Marit Arntsdtr far var og hvor hun og Peder/Peter bodde så er det av interesse. Hadde de barn?Anne Josefsdtr bodde ike på Forsenget etter det jeg kan finne ut i Rana bygdebok, hun er desverre ikke nevnt derHar lett etter dem i Meløy - Træna skiftene uten å finne noen som passer beskrivelsen. De har vel bodd i et annet område.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heinede på venstre side er Kristen Jonasens barn Kristine dåp Lenke Ser der at Peter Jonasen er på Skar, og trolig er Anne Kristendtr på Telnes mor til de to. Finnes det noe skifte etter henne?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er jeg visst ikke helt med her. Anne Christensdatter var kone til Jonas Jonsen(ikke Peder) ved hans skifte i Skar i 1737, og på han er det ført sønnene Peder Christian, Jens, Christen og Petter og datteren Kirsten(det er vel hun som ble døpt i linken du la ut). Hvem var det Anne Christensdatter skulle være mor til?(kanskje jeg ikke burde slektsforske på så mange steder samtidig at det begynner å gå i surr med navn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

det jeg prøvde å få fram var at Anne Kristendtr g. m. Jonas Jensen (Falch), interesant at Peder het Peder Christian lettere å skille fra Peter f. 1714. Regner med at de to her dør barnløse.her er foresten Kristen Ingebrigtsens datter Christine [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16567&idx_id=16567&uid=ny&idx_side=-21>Lenke s. 37 og introdusert s. 39så en sak til samme familie på denne linken s. 24 litt ned på siden står dåpen til Jonas sønn til Kristen Jonasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.