Gå til innhold
Arkivverket

[#73883] Finne-Grønns bøker og artikler blir snart tilgjengelig på nett.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Jeg lagde lenken på en annen måte, og den fungerte når jeg la den inn i word og klikket på lenken der. Men nei, det ville seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Jeg tror Digitalarkivet bruker en annen tegntabell som ikke handterer/kommuniserer med med tegntabellen som benyttes på Wiki.Jeg vet at andre har hatt problemer med å skrive pluss-tegn, det har bare forsvunnet.Kanskje en oppgave for administratoren for denne siden? Vennlig hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk DagOg da har jeg begynt å publisere. Den første artikkelen i dag er: 'Oplysninger om familier i Oslo og det gamle Christiania'Senere i dag kommer; 'Jørgen v. Ansbach, Engel Jensen og slægten Klouman. Oplysninger om gamle Skiensfamilier med jordegods i Hardanger'Så da er vi i gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Helge og JarlJa jeg håper det blir bra, men dette er litt bingo.Jeg legger ned mye tid og penger i dette prosjektet, og det er en fryktelig dårlig investering. Men moro kan det bli.Nå er artiklene jeg publiserer mulig å laste ned, men jeg vil investere noen tusen i et program som gjør at det nye materialet jeg publiseres blir som en bok. Mulig å printe, men ikke å laste ned.Noen vil nok synes dette er en uting, men dette bestemmer bare jeg, og besøk på min hjemmeside er helt frivillig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kjell:Det du kaller sørgelig tolker jeg dithen at du ikke kan laste ned PDF-filen på din egen maskin lenger, ikke at jeg gjør materialet tilgjengelig.Grunnen til at jeg velger en flipbok-løsning er mye av tekniske årsaker. Når jeg skanner større bøker så har jeg måttet dele opp boken i mange filer slik at ikke filene blir for store. En bok kan gjerne bli på 100-300 MB, og den blir da fryktelig tung å laste ned hel.Nå kan jeg skanne hele boken i en fil og laste den opp på serveren. Når dere begynner å lese denne boken så laster dere bare ned litt og litt etter som dere blar, og alt vil gå raskere.Jeg sparer mye tid, og boken vil ble mye mer helhetlig.Det jeg har startet med av skanning er fra Norsk Magasin av Thomle og Finne-Grønn. Disse tre bøkene inneholder mange artikler fra disse to pluss noen andre. Derfor blir ikke hele boken (bøkene) lagt ut, og jeg lager PDF- filer av artiklene fra Finne-Grønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

15 og 16 Jeg har tidligere vært borti noe som kalles pdf printer. Hvis jeg ikke husker feil så dannes det da ei pdf fil av det du sender til skriveren. Med andre ord vil en fortsatt kunne ha dokumentet både på pc og i papirformat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

En sak er å scanne og legge ut Finne-Grønns bøker, men hva med hans egne notater? Jeg er så heldig å eie noen av Finne-Grønns private bøker, som er stappfulle av hans egne blyantkommentarer (jeg fikk dem til og med til redusert pris på antikvariatet fordi 'noen' hadde skriblet i dem!). De står dessverre på lager for de neste fire årene, men her er jo kommentarene hans like verdifulle som den skrevne teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Til innlegg 19: Det er riktig. Det finnes flere slike programmer, noen kan også lastes ned gratis, bl.a et som heter PDF Creator. Men for en flipbok-løsning kan du bare skrive ut den siden du har framme på skjermen, ikke hele boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er ikke sikker på hvordan dette med printing av en flip-bok vil fungere, men jeg ser meg nødt til å gjøre dette prosjektet på en enklest mulig måte. Derfor blir det en slik løsningLars (20)For ikke å snakke om Finne-Grønns notater som ikke ble overlevert NSF, men befinner seg i familiens eie i dag. Du skal ikke se bort i fra at noe av dette også blir publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og jeg glemte å si at jeg fortsetter med publisering senere i dag. Blant annet'Diplomentarium Ringnesiense' og noen artikler fra Norsk Tidskrift i serien 'Oplysninger om familier i Oslo og det gamle Christiania'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg mener da at vi fikk notatbøkene hans (det var jeg som gikk gjennom materialet med oldebarnet), og at det eneste familien nå har igjen er det som angikk hans (og deres) egne forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

LarsMulig du har rett, men jeg forsto det litt annerledes i samtaler med det ene oldebarnet.Men om det er riktig at NSF sitter på notatbøkene så skulle vel også de kunne publiseres? Sikkert mye interessant der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.