Gå til innhold
Arkivverket

[#73890] Rasmus Tollefsen Mathopen f.ca1670 Sundfjord Fogderi


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Prøver på en svært vanskelig oppgave, men i 1701 er Rasmus Tollefsen tener på garden Mathopen ved Bergen. Rasmus er født i Sunnfjord Fogderi. Trulig er denne Rasmus g. med Anders Mathopen si stedatter Dorthe Nielsdatter og busett i Bjørndalen ved Bergen.Eg vil anta at Tollef kanskje er ett uvanlig brukt navn og at det navnet kanskje kan gi en ledetråd. Eg vil videre tru at Rasmus kjem av ei velhavende slekt, kanskje ei lensmannslekt. LenkeAnders Olsen Mathopen f. Nedre Golten i Sund, var bror til Michel Olsen N. Golten g. Margreta Pedersdatter Folderup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddvar Søreide

I 1716 døde Tollef Rasmussen Espeland, han er født på garden Sollem i Jølster, sjå oppe til høgre. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8795&idx_id=8795&uid=ny&idx_side=-43>LenkeTrulig er dette samme mann som var på Damsgård i 1701 og som siden flytta til Espeland. LenkeKanskje er dette samme mann i 1666 og siden Rasmus Tollefsen også er født i Sunnfjord, så er jo Tollef kanskje hans far. LenkeHar noen opplysninger om denne Tolleff, han må jo gifte seg i Jølster og der få sønnen Rasmus, om dette da er hans sønn. I Fanaboka nevnes en sønn Fredrik og en mulig hustru Inger Ingebrigsdatter f.ca1642 i 'Laurviken' i Nordfjord d.1716. Sjå oppe til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars E. Øyane

Rasmus Tollefson eller Tollef Rasmusson kan eg diverre ikkje hjelpa deg med, men augi mine fall på namnet Margreta Pedersdotter Folderup! Eg vil tru ho er dotter av gardbrukar Peder Pederson Folderup på Øye i Lærdal? Soleis er ho søster eller faster til handelsmann Thomas Pederson Folderup i Marifjøra (Leirhola) i Hafslo...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har notert meg to Tollef Rasmussen som giftet seg i Jølster. Tollef Rasmussen, Håheim vigd 27.12.1809 Berete Olsdatter Håheim. Tollef Rasmussen, Flatjord, viugd 10.1. 1790 til Pernille Pedersdatter, Myklebust.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 3. Takk for innspill Lars. Margethe er dotter til Peder Pedersson Folderup og Lucia Nordal. Når eg la inn henne, så var det for å synligjere kobling nordover via Mikkel Olsen N. Golten sitt ekteskap. Det at stedatter til Anders Olsen N. Golten trulig gifta seg med Rasmus Tolleffsen og at han kanskje var sønn til Tolleff, som eg da spør etter, det treng jo ikkje ha noen sammenheng med Mikkel Olsen sitt ekteskap.Tolleff har jo budd oppe i Jølster, kanskje noen kjenner til hans brødre og at det er måten å finne ut noe mer. LenkeInnlegg 4. Det blir nok for ny tid de du referer til Birger, problemet med han eg søker blir vel at det er for langt tilbake i tid, men takk uansett for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.