Gå til innhold
Arkivverket

[#73894] Hjelp til å tyde tekst fra 1864 kirkebok


Gjest Hilde Løvseth Stegane
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Løvseth Stegane

Jeg har funnet min tippoldemor i Rendalen, født 1864. Hun het Mina Kværnes. På foreldre står det Ole Morten og hva ser ut som 'som Søndre Quernæs'. Det ser ut til at mor er Marit Semmingsdatter, men jeg klarer ikke å tyde resten av teksten.Link her (nederst på siden): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Mina ble født 8.mai 1867, ikke 1864 - se nederst på denne siden Lenke Foreldre var ''Gfk [= Gaardfolk] Ole Mortensen søndre Qvernæs og Hustru Marit Semingsdatter''. Faddere var Gfk Peder Andersen Klokkersveen og Hustru; Ind. Ole Halvorsen Huusfloden og Hustru; dr, Carl Olsen Qvernæs, Pg Marthe Semingsdatter Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I ''Ytre Rendal - gard og ætt' s.292-295 finner vi slektsregisteret for Søstu Kværnes, og Mina (1867-1945) er oppført som datter av Ole Mortensen Kværnes (1824-1906) og hustru Marit Semmingsdatter Nordre Hagen (1828-1881).Mina ble i 1893 gift med Karl Andersen Akre (1868-1936), og under Bortstu Akre finner vi Karl og Minas barn, svigerbarn og etterslekt der på gården.På s.290 er det et fotografi av Minas besteforeldre på farssiden, Morten Olsen Kværnes (1790-1874) og Ragnhild Karlsdatter Hagen (1794-1880), og på s.235 er det fotografier av hennes svigerforeldre, Anders Sevatsen Akre ((1830-1901) og Kirsti Sirene Karlsdatter Hagen (1844-1874). På s.215 er det et fotografi av Karls besteforeldre på farssiden, Sevat Semmingsen Akre (1793-1874) og Ragnhild Andersdatter Kværnes (1801-1870).Boken selges fremdeles fra Rendalen kommune i fotografisk opptrykk - jeg tror prisen er kr 500,- .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hilde Løvseth Stegane

Tusen takk til dere.Om noen har denne boka og kunne tenke seg å fotokopiere eller scanne inn disse sidene ville jeg blitt veldig glad. Isåfall er epostadressen min [slettet] Jeg har nemlig en god liste med bøker der familien min er omtalt, og lommeboka tillater meg ikke å kjøpe alle sammen med det første.

Endret av Anette S. Clausen - Digitalarkivet
Fjernet e-postadresse etter ønske fra innleggsforfatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.