Gå til innhold
Arkivverket

[#73896] Peder Nilsen og Marit Monsdatter, Skarvollen i Herøy


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Goddag. Jeg ønsker hjelp med den følgende sak:Peder Nilsen og Marit Monsdatter (Mogensdatter) bodde på Skarvollen i Herøy. Lenke (Nederst på listen.)Han var f. om. 1743 og hun var f. om. 1740, jf. m. folketellingen 1801. Begge var i sitt første ekteskap.De hadde disse barnene:1. Nils Pedersen, f. 1769 Tennvalen. Faddere; Alexander Sorges, Nils Eliassen, Prestøy, Rasmus Rasmussen, Tennvalen, Kirsten(?) Anna Paalsdatter, Tenna, Barbro Nilsdatter, Tennvalen.2. Anne Marta Pedersdatter, f. om. 1783. (Ikke funnet i kirkeboken.)3. Mons (Mogens) Pedersen, f. om. 1787. (Ditto.)4. Judit Pedersdatter, f. 1784 Einvik. Faddere: Peder Andersen, Skagevåg, Ole Andersen Gåsvær, Anne Ingebriktsdatter, Breistrand, Benjamina Hansdatter, Einvik, Berit Andersdatter, Einvik.De var i tillegg kanskje foreldrene til de følgende, som beviselig var søsken:5. Sivert Pedersen, f. 1755 Skarvoll. Faddere: Per Rasmussen, Skjeggenes, Kristen Sjursen, Ole Nilsen/Nebben(?), Margrete Sivertsdatter, Gunnborg Olsdatter.6. Kristense Pedersdatter, f. om. 1776. (Ikke funnet i kirkeboken.)Herav sees det:1.) at sønnene var blitt oppkalt etter hver sin bestefar, så det er rimelig å anta at døtrene var blitt oppkalt etter hver sin bestemor. Man leter derfor etter Nils gift med Judit og Mogens gift med Anne, eller Nils gift med Anne og Mogens gift med Judit.2.) at det opptrer faddere som heter Nils og Nilsen/Nilsdatter, nemlig Nils på Prestøy, Barbro på Tennvalen og Ole. Disse kan muligvis være far og søsken, men jeg har forsåvidt ikke funnet at Nils Eliassen hadde en sønn som het Peder.— — —I innrulleringsmanntallet 1768-70 finnes det to menn i Herøy som het Peder Nilsen, nemlig en som var født på Skar, 21 år gammel og ugift, og en som var født på Knapsodden, 24 år gammel og ugift.Hvis Peder Nilsen født på Skar (jf. innrull. 1768-70) er vår mann, så kan han være faren til de fire første barnene (da den eldste ble døpt i 1769), men ikke til Sivert og Kristense, siden Sivert ble født så tidlig som i 1755.Det finnes ellers en som het Peder Nilsen på Valla i Herøy. Han var 34 år gammel og gift. Han var på grensen gammel nok til å være Siverts far.Muligheten er følgelig stor for at Sivert og Kristense ikke var Peder Nilsens barn. Spørsmålet blir da hvem deres foreldre var.— — —Det finnes så mange mulige fedre til Peder Nilsen at jeg har ikke orket å utrede dem engang, noe som er nytteløst uten tilgang til bl.a. skifter.Det døptes fem pikebarn som het Marit Monsdatter i tiden 1737-45. Det var i 17/8 1737 med faren Mons Larsen i Vefsn, 8/4 1738 med faren Mons Esaiassen i Vefsn, 13/8 1743 med faren Mogens Nilsen i Vefsn, 24/10 1745 med far Mogens Jørgensen Hass og mor Anne Mikkelsdatter Bye i Alstahaug, og 14/11 1745 med far Mons Larsen i Vefsn.— — —Jeg trenger hjelp med dette:- Å finne dåpene i kirkeboken.- Å finne Peder Nilsens og Marit Monsdatters foreldre.- Å finne Peder Nilsen og Marit Monsdatters forlovelse og ekteskapsinngåelse.- Oppslag i skifter.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk for det, Kirsti Rye!Siden det står i folketellingen 1801 at Peder Nilsen og Marit Monsdatter var gift kun én gang, og du har funnet ekteskapsinngåelsen så sent som i 1771, så må det nok bare avskrives at Sivert og Kristense kunne være deres barn. Sivert var født i 1755, mens Kristense var født om. 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Judithe.Kildeinformasjon: Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A07 /3 (1776-1800), Kronologisk liste 1784, side 245. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17099&idx_id=17099&uid=ny&idx_side=-48>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Anders.Kildeinformasjon: Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A07 /3 (1776-1800), Kronologisk liste 1780, side 222. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det er tydelig at Peder Nilsen og Marit Monsdatter bodde på Tennvalen frem til de inngikk ekteskap og deretter i Einvik. De havnet tilslutt på Skarvollen i folketellingen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Spørsmålet blir da hvem Peder Nilsen Skarvollen anno 1755 var, siden han ikke er identisk med Peder Nilsen Skarvollen anno 1801. Han var faren til Sivert og dermed også til Kristense.Jeg har ikke maktet å finne Kristenses dåp, enda jeg har letet jevnlig i over et år og etterlyst henne her i forumet. Dåpsinnførselen vil kunne gi viktige opplysninger. Er her noen som sitter på dåpsinnførselen?Her er forresten Sivert og Kristense i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

En Cristence med far Peder Nielsen døpes i august 1776, men om det er henne du søker vet jeg ikke.Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A07 /1 (1776-1800), Kronologisk liste 1776, side 4. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16575&idx_id=16575&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er skifte i Scar i 1788 etter en Peder Nilsen, men han var gift med Marithe Andersdatter. De hadde barna Sivert Pedersen, Christence Pedersdatter 12 år, og Anna Pedersdatter 9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Endelig!Det er utvilsomt henne, men det skal jeg sannelig undersøke nærmere for å få bekreftet.Hjertelig takk til deg. Du har ikke bare klart å finne Kristense, men har også ryddet opp i dette rotet ovenfor. Nu er det klart at det dreier seg om to familier, og ikke én, og dermed blir saken adskillig lettere å gripe an. Mange takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ad (10): Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si eller hvorvidt jeg burde bli lettet eller forarget. Ifjor høst gjennomgikk jeg nemlig skiftebøkene og fant frem samtlige som het Sivert Pedersen, så da burde jeg ha sett Kristense. Kanskje overså jeg dette skiftet.Vel, det er bedre sent enn aldri. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis du skal søke i skiftene så kan du gå inn via denne debatten på Digitalarkivet. Her kan man 'meske seg i skifter', og jeg har lært meg nummer 73279 for å se etter skifter i Trøndelag. Dessverre er nok ikke alt utlagt enda, og det er bare forsøksstadiet tror jeg, men ganske mye er utlagt. Så bare kos deg med søk i skifter på Helgeland om du har tid:http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Temaet av avsluttet av redaktøren og derfor fungerer ikke lenken, men det går an å søke i skiftene via lenken der inne. En må da søke via debattnummeret og så videre på lenken i første innlegg. Det fungerer fint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ad (14): Ja, det er flott at skiftene er blitt utgitt i digitalt format. Jeg er allerede vært inne og har sett på endel skifter, og det er bokstavelig talt som å komme inn i et skattekammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er ingen ekspert på å tyde skifter, men jeg mener det står noe om avdøde hustru foran barna i origianalskiftet etter Peder Nilsen(lenke i mitt tidligere innlegg). Det kan bety at Marit Andersdatter ikke er moren til barna. Jeg ville tro at Marit Mickelsdatter kanskje er deres mor som du først trodde, og så døde hun vel mellom 1776 og 1788. Tror vi må se etter dødsfall på henne og eventuelt giftermål mellom Peder Nilsen og Marit Andersdatter etter 1776.Jeg finner også et skifte i 1759 etter Elisabeth Siursdatter i Skar, og da var Peder Nilsen ektefelle. Barna deres var Siur Pedersen 4 år, og Nils Pedersen 1 og 1/2 år. Jeg så etter dette tidligere i kveld, og forstår ikke at jeg ikke så dette da. Det er også skifte i 1764 etter en Mogens Eriksen i Strømmen i Herøy, og hans ektefelle var da Mille Jonsdatter(ikke nødvendigvis mor til Marit??). Det behøver jo ikke å være den Marit Mogensdatter som ble gift med Peder Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å få med at Marithe Mogensdatter er nevnt som datter i skiftet etter Mogens Eriksen i 1764. Hun hadde søsken også, men det kan jeg ta med hvis noen finner ut om hun er den rette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ad (18): Ja, du har rett i det. Det står noe slikt som «(...) Marith Andersdatter opgav at afdøde (huestru?) efterladt sig fölgende Börn namlig: (...)»Jeg har tatt fatt på letingen, og har foreløbig funnet at Anne Pedersdatter var Marit Andersdatters datter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja da er det vel kun Sivert som er fra første ekteskapet, men det burde jo stått i skiftet fra 1788 at de andre to barna med 'igjenlevende enke' Marit Andersdatter. Hadde jeg skullet skrive av dette skiftet ville jeg tolket det som at alle barna var fra hans tidligere ekteskap, men det du har funnet i kirkeboka viser jo at Marit Andersdatter var moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.