Gå til innhold
Arkivverket

[#73898] Oslo Skifterett


Gjest Solveig Håklev
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Håklev

HeiSer register vedr.Oslo Skifterett går t.o.m.1950 Dødsfallprotokollene avd.1 og 2 slutter h.h.v.1933 og 1934 Vil det bli scannet og lagt ut det resterende fram til 1950 ?Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg er i bunn og grunn VELDIG fornøyd med alt som er kommet, noe annet ville vært idiotisk av meg, men noen refleksjoner må det være lov å komme med allikevel:Jeg synes nemlig det er litt spesielt at ingen virker å ha tenkt på at man måtte ta hensyn til hundreårsklausul for adopsjoner etter 1935 i alle de årene anmeldte dødsfall for skifteretten i Oslo (og da snakker jeg ikke om registrene) befant seg på MIKROKORT til langt ut i året 1941 på lesesalen på Statsarkivet i Oslo?! Det betyr jo at om jeg hadde vært litt tidligere ute, og fått bestilt disse kortene FØR mikrofilmtjenesten opphørte, kunne jeg sittet med kortene fra 1935 til 1941 og tittet på dem her hjemmefra…Betyr dette med 100-årsklausul etter 1935 at det nå er 100 års klausul som gjelder for skiftemateriale om jeg kommer og vil bestille opp originalprotokollene også? Tidligere har det jo vært praktisert 60 år på dette materialet.Og mens jeg er inne på denne problematikken (selv om det egentlig ikke hører hjemme akkurat i debatten om Oslo skifterett): På vårt lokale bibliotek har vi kjøpt mye mikrofilmet kirkeboksmateriale fortløpende for vårt nærområde, og har da bøker som går mye lenger frem i tid enn det som nå ligger på nettet. Alt etter en 60 års klausul. Jeg skjønner at det kanskje må være andre regler for hva vi får se på nett fordi det er så mye lettere tilgjengelig der enn om man fysisk må reise noe sted og se på ting (og de reglene som er trukket opp er jo greie nok å forholde seg til), men på lesesalen på Statsarkivet, hvor de nevnte mikrokortene av kikeboksmaterialet vi har på biblioteket (og ting fra mange flere steder) også tidligere befant seg i brukskopi, er dette materialet så vidt jeg har sett nå tatt helt bort. Spørsmålet er da: Er dette også på grunn av 100-årsregelen for adopsjoner etter 1935 – eller er det mulig å be om å få opp materiale etter vanlige 60-års regler? Men om så er tilfelle, hvorfor ikke like gjerne la kortene av det materialet som alt er mikrofilmet bli stående til lesesalsbruk? Og for å vende tilbake til skifteretten igjen: Er kortene over anmeldte dødsfall for Oslo frem til ut i 1941 fortsatt å finne på lesesalen eller er disse nå, i likhet med kirkeboksmaterialet på mikrokort, fjernet?En gang i tiden mener jeg å ha hørt at tanken var at man fra arkivverkets PC-er på lesesalene rundt om i landet i stedet for å kople seg til vanlig Internett og se på kirkebøker og annet med de reglene som gjelder for innsyn via nettet i stedet skulle få mulighet til å kople seg til materialet via et intranett, slik at det for eksempel ble 60 års klausul som gjaldt for alt materiale som faktisk har 60 års klausul, og ikke de strengere internettklausulene, men dette er kanskje noe jeg har drømt :-)?Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mange spørsmål, noen svar:Tilgjengeligheten på internett er årsaken til at det opereres med strengere grenser på internett enn ellers. Adopsjonssaker er det 'nulltoleranse' for, så ettersom opplysninger om adopsjon *kan* forekomme i materiale yngre enn 1934, måtte vi ganske enkelt legge på ei begrensning.Det har ikke skjedd noen endring i praksisen med hensyn til bestillinger til lesesalen. Hvordan dette har vært håndtert tidligere, kjenner jeg ikke til. Det er mulig man ikke har vært tilstrekkelig bevisst på problematikken, men jeg kjenner til minst ett statsarkiv som har gått gjennom protokollene før de har blitt utlevert på lesesalen.Om mikrokortene er fjernet, er jeg usikker på. (Det ligger utenfor ansvarsområdet til Seksjon for digitalisering og konservering, og jeg er ikke på RA/SAO i dag, slik at jeg kan undersøke.)Til det aller siste: Det er mulig man har tenkt denne tanken tidligere, men det har ikke vært nevnt i min tid i Arkivverket (siste 1 1/2 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Kristian!Jeg syntes det var mange svar jeg, og til og med etter det jeg antar er din ordinære arbeidstid. Som sagt - disse tjenestene er blitt veldig bra - men man stopper jo ikke alltid med å undre seg over ditt og datt av den grunn.Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Solveig Håklev

HeiNoe galt med Dødsfallsprotokollene for Oslo ? Kommer bare opp et rødt kryss Gjelder også registrene (Har prøvd å se på 1909-1910 1927)Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.