Gå til innhold
Arkivverket

[#73901] Esbensen Vadsø


Gjest Knut Øvergaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Øvergaard

En tante av min far Inga Severine Angell f.1870 Sørreisa ble gift med David Nathanael Andersen f.1870 Vadsø Hans foreldre er Johan Henrik Andersen f.1817 Køpenhavn og Agnethe Kristine Esbensen f|819 Vadsø Fant at hennes far skulle være Andreas Esbensen,men hvem var hans far.Spesielt interest da en Andreas Esbensen ble g.m.Henriette Hedmark.hvis søster finnes i min morfars familie gjennom Hans Imanuel Wadel. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Andreas Esbensen Brodtkorp er i familie ,med min morfarsdel,men er sønn av Lars(Laurits)Brodtkorp og Mariana Kristine Esbensen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei. Esbensen familien er bl.a. omtalt i boken 'Nessekongene - De store Handeslsdynastiene i Nord-Norge'(av Nils Magne Knutsen med flere 1988)Min mormors bror var gift med Signe Frost Esbensen fra Vadsø.I nevnte bok (side 42 ff) har Einar Niemi historien til Esbensen-dynastiet i Vadsø.mvh Knut Inge Apesland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei igjen fortsettelse av Esbensen-slekta i Vadsø: Hentet fra boka 'Nessekongene:ANDREAS ESBENSEN (fca. 1751). Hans far var 'mesterblokkedreier' ved den kongelige flåtes verft i København.Våren 1764 ble den 15 år gammel håndtverkersønn Andreas Esbensen ansatt i Det Almindelige Handelscompagnie (senere kalt Den Kongelige Grønlandske Handel) i København. Dette compagniet hadde bl.a. handelsmonopol på Finnmark. 1764 var der blitt ledig post ved compagniets kontor i Vadsø, og unge Esbensen ble sendt dit opp med hukkerten (skuta) 'Fridericks Ønske'. Compagniet sendte med et brev der det sto at gutten måtte bli tatt godt vare på og bli gitt de muligheter for merkantil karriere som provinsen kunne tilby. Men han skulle begynne 'på gølvet' som dreng / løpegutt ved Vadsø handelen. Årslønn 40 riksdaler.18 år gammel ble Andreas Esbensen g.m. Henriette Hedmark. Hennes far var 'arkeliemester' (bestyrer for kanon- og ammunisjonsmagasinet) ved Vardøhus festning. Hans navn nevnes ikke i boka. 'Det som gjorde bruden til et særlig godt parti var at hennes søster var gift med faktoren (handelsbestyreren) i Vadsø. Gjennom sitt ekteskap hadde Esbensen styrket sin sosiale posisjon betraktelig..'I en periode etter ekteskapet bestyrte Esbensen Compagniets kontor i Vardø, men flyttet tilbake og overtok handelen i Vadsø noen år senere. Her drev han firmaet 'Esbensen & og Hvistendahl' ca 1788-1798. Senere drev han Esbensenfirmaet alene.I 1804 trakk han seg tilbake og flyttet til København med sin andre kone (hennes navn ikke nevnt, men finnes sikkert i folketelling 1801). Andreas Esbensen døde 1808, og boken omtaler en del av hans liv som handelsmann i Nyhavn og 'hans ivrige bestrævelser for Vaccinationens fremme'.Sønnen Arnt Nikolay Esbensen (født 1771, død 1854) og hans kone Margaretha overtok Esbensen-dynastiet i Vadsø. Han var enerådende i handelen i Vadsø og Vardø fram til 1830-årene.Tredje generasjon: Andreas Esbensen II (født 1802, død 1864) G.m. Erike Lorenze hadde to døtre.Det står også meget mer om hans karriere i boken, med bl.a. fine skisser av bebyggelsen og historisk bereskrivelse av Vadsø osv.Det står mer i boken om handelsvirksomheten og slekten (side 42-64).mvh Knut Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

En av disse Esbensens var på midten av 1900-tallet, en kjent predikant for Læstadianerne i N-Norge. Dersom jeg husker rett, så var en kjent høyremann (kjent for 'hiv dokk i kalosja'n') av samme slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Mange takk for hjelpen. Så jeg hadde rett med at det var en forbindelse mellom min morfarsslekt onkelen til min far.Begge er etterkommer av Arent Gregorius Hedemark.Jeg får se å få lånt boka om Nessekongene.Dette var ikke førstegang jeg har funnet mellom slekter på min mor side og min fars.Men går vi langt er vi alle vel i slekt Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

I 1988/89 bodde jeg i Toronto i Canada og ble kjent med en norskkanadier der som het Esbensen og var fra Esbensenfamilien i Vadsø. Men det spesielle var at han hadde vært en slags forstersønn til sønnen til hvalfangstbestyrer C. A. Larsen fra Sandefjord, og hadde vokst opp med hans familie i Buenos Aires. Jeg skrev forresten det samme i annen tråd om C. A. Larsen for et år siden: Lenke A larsen&nr=5&antinnlegg=15&startnr=&antall=&spraak=n#anker Jeg vet ikke om det var noen direkte slektsforbindelse mellom C. A. Larsen og Esbensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.