Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Berit Gullbekk

[#73911] Hans Jonsen Aandgaard(Arnemo)

Recommended Posts

Gjest Berit Gullbekk

Er det noen som kan tyde hva som står etter hans navn ved trolovelse? Nederst på venstre side Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Pedersen

Hei. Hvis du går til neste side så står giftemålet hans der og så vidt jeg klarer å lese så står det 'Bonde'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Gullbekk

Jeg så det, men det ser ut som det står noe mer mellom han og Marit Nilsdatter ved trolovelsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Haugros

I Tynset bygdebok, bind I, side 132 står det Hans Jonson, f. 1698, d. 1774, g. 1724 m. Marit Nilsd. Storeng, f. 1703, d. 1778.Under Storeng (Engen), side 261, Marits far er Nils Embretson, f. 1664, morens navn er ukjent Jeg sjekket bygdeboka for å se om Marit muligens kunne ha to fornavn. Mvh Randi Haugros

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

Jeg mener det står ''Bondesøn vervet skiløber''.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Gullbekk

Tusen takk! Jeg hadde aldri klart å tyde det. Takk for oppl fra bygdeboka. Jeg trodde hun var født før 1700 så jeg klarte ikke finne henne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

Til 5, Vervet i et 'skiløbercompagnie', tror du han var vervet til Elverum eller var det også et Østerdalske som han kunne være med i?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidar Oddløkken

7 ble kanskje litt tvetydig. Når det står 'vervet skiløber' i 5, tenkte jeg på muligheten at han kanskje var vervet til et av skiløber-compagniene' på den tiden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

Ja, når han kalles vervet skiløper, betyr det at han hadde vervet seg som soldat i et skiløperkompani. Nå er ikke jeg noen ekspert på militærhistorie, men jeg vet at det også var et Åmotsk skiløperkompani som ihvertfall senere på 1700-tallet hadde soldater fra de nordlige deler av Østerdalen (Tynset, Folldal, Alvdal), så det er vel kanskje mest sannsynlig at han tilhørte dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.