Gå til innhold
Arkivverket

[#73911] Hans Jonsen Aandgaard(Arnemo)


Gjest Berit Gullbekk
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Haugros

I Tynset bygdebok, bind I, side 132 står det Hans Jonson, f. 1698, d. 1774, g. 1724 m. Marit Nilsd. Storeng, f. 1703, d. 1778.Under Storeng (Engen), side 261, Marits far er Nils Embretson, f. 1664, morens navn er ukjent Jeg sjekket bygdeboka for å se om Marit muligens kunne ha to fornavn. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Tusen takk! Jeg hadde aldri klart å tyde det. Takk for oppl fra bygdeboka. Jeg trodde hun var født før 1700 så jeg klarte ikke finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 5, Vervet i et 'skiløbercompagnie', tror du han var vervet til Elverum eller var det også et Østerdalske som han kunne være med i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

7 ble kanskje litt tvetydig. Når det står 'vervet skiløber' i 5, tenkte jeg på muligheten at han kanskje var vervet til et av skiløber-compagniene' på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, når han kalles vervet skiløper, betyr det at han hadde vervet seg som soldat i et skiløperkompani. Nå er ikke jeg noen ekspert på militærhistorie, men jeg vet at det også var et Åmotsk skiløperkompani som ihvertfall senere på 1700-tallet hadde soldater fra de nordlige deler av Østerdalen (Tynset, Folldal, Alvdal), så det er vel kanskje mest sannsynlig at han tilhørte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.