Gå til innhold
Arkivverket

[#73925] 'Riksforsikringen'


Gjest Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Andersen

I en folketelling for Christinia står en av mine aner oppført som 'Invalid' og at han understøttes økonomisk av 'Riksforsikringen'. Er det noen som kan si noe om hva Riksforsikringen var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Min farfar var foretningsfører for Riksforsikringsanstalten. I hovedsak var det skader og dødsfall ved bygging av Flekkefjordsbanen han behandlet.Har diverse papirer og bøker,blant andre Rigsforsikringsanstaltens kassabok for Bakke herred V Agder. Hva jeg kan se i farten så ble der betalt lægeregninger,begraveleomkostninger ved ulykker osv. Videre mener jeg min far betalte til Riksforsikringsanstalten i forbindelse med arbeid på sagbruket her på bruket omkring 1950,tror også det omfattet skogbruk. Det ligger i navnet at det måtte være en landsomfattende forsikringsordning, trolig offentlig. Noen adresse har jeg ikke for hånden,men skal se bedre etter i mine papirer når det lysner av dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.