Gå til innhold
Arkivverket

[#73926] Peder Alvsen f. 1704 på Gata i Skjeberg - Hvor ble han av?


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Peder Alvsen, født på Gata i Skjeberg, døpt i Skjeberg krk. 05.10.1704.Ved hans trolovelse med Inger Gunraasdatter i Tune i 1737 oppgis hans bosted som Grasto i Skjeberg.27.12.1739 døpte paret en datter, Anna/Anne i Borge krk., med faddere fra Moum i Borge.Etter dette finner jeg ingen faste holdepunkter for hvor paret ble av. Flere av Peders søsken bosatte seg i Borge, og det nærliggende er å tenke enten Skjeberg, Borge eller Tune. Dog finner jeg ikke noe konkret som kan binde dem til noen av stedene i tiden etter dåpen i Borge i 1739.Jeg hadde satt pris på om noen hadde ytterligere opplysninger.MvhMagne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Jeg har heller ikke funnet ut mere om Peder, men Inger giftet seg på nytt våren 1741 (Borge) med Anders Jonsen. De fikk 6 barn. Inger døde på plassen Renud, Vester Moum 3.juli 1779. Skifte Moum 28.7.1779. Anne Pedersdatter gift Eric Reyersen. 8 barn. Anne døde i Fredrikstad. Skifte 25.7.1788.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Takk til dere begge.Petter; når jeg leser dette kommer jeg til å tenke på at du vel skrev om Peder i en mail til meg for en god stund siden. Jeg skal se om jeg kan finne frem den igjen(den ligger nok på en annen data). MEN; hvordan vet vi at den Inger Gunraasdatter som gifter seg igjen i 1741 faktisk er den Inger som var gift med Peder Alvsen?Vigdis; ved Peders dåp av datteren i Borge 27.12.1739 står det ingen ting om at Peder skal være død, noe jeg synes er merkelig dersom samme Peder døde 5.7.1739.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Skifte Moum vestre, Borge, ØF 28.juli 1779. Plassen Renud. Død Inger Gundrosdatter 1779 3/7. Gift 1. Peder Alvsen. 2.E.m. Anders Jonsen. Barn: Anne Pedersd. gm. Erich Reiersen boende på en plass ved Fredrikstad på presten Hr. Rønns eiedeler. Barn m/Anders Jonsen: Peder 36 1/2 boende på en plass under Holleby, Jørgen 35, Jon 32 boende på gården Swire? i Onsø, Ole 26, Ellen 24, Berte 22. Br. 37-1-18. Nt. 22-3-10.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nei, jeg så at det ikke sto noe om det. Men det er nå den eneste Peder jeg finner begravet i Borge. :) Du har sikkert lett sjøl, også. Denne kirkeboka har ikke mange tilleggsopplysninger så vidt jeg ser. Det er ofte ellers at man ser 'enke', 'husmann' etc., ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Takk igjen.Da er det rett Inger. Er denne samlingen av skifter skannet og lagt ut på nett? Om ikke, vet du om det kan finnes noe skifte etter Peder fra perioden 1739-41? Det bør jo ha vært avholdt et i og med at Inger giftet seg igjen i 1741.Vigdis; ja, jeg har lett selv også, men kirkebøkene for Borge synes jeg er såpass uoversiktlige og slurvete skrevet at det er lett for å overse innførsler. Men vi vet nå iallefall at Peder må være død før 1741.Jeg er enig i at det må være et barn av Peder og Inger som gravlegges på tampen av 1738.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Skiftet fant jeg som skiftekort på Riksarkivet (Under Tune tror jeg). Mener jeg også så om det fantes noe skifte etter Peder Alfsen, uten å finne det. Kortene er ordnet alfabetisk etter gården skiftet ble gjort på. Så trolig bare på Moum (da alle fadderene i Annes dåp kom derfra)Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Takk for svaret. Men da har jeg fått på en generasjon til på denne slektsgrenen.Jeg forsøker for tiden å skaffe en liten oversikt over hvor Alf Halvorsens, Peders far, etterkommer ble av. Første generasjon av etterkommere fordeler seg fint på Skjeberg og Borge. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Takk for svaret. Men da har jeg fått på en generasjon til på denne slektsgrenen.Jeg forsøker for tiden å skaffe en liten oversikt over hvor Alf Halvorsens, Peders far, etterkommer ble av. Første generasjon av etterkommere fordeler seg fint på Skjeberg og Borge. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Jan,de har jeg relativt oversikt over.Har du vært borte i denne slekten? I så fall hører jeg gjerne fra deg; send meg gjerne en mail, adressen finner du på grasto.netMagne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.