Gå til innhold
Arkivverket

[#73937] Oppslag i Averøy bygdebok(Kvernes),gård og ættesaga


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Er det noen her inne som har Averøy bygdebok, og kan gjøre oppslag?Den jeg søker informasjon om er baker? Jørgen Piper i Kvernes. Vet ikke når han er født, men han fikk en uekte sønn Johan/Johannes Zacharias Piper i september, 1763 med pike Lisbeth Toresdatter.Fadre i denne dåpen var : Henrich Smith Haldor(Ørnung?) Elias Buch Lax Lars Guulsteen Ole (Haaresen?) Elen Olsdatter Guulsteen Susanna Maria (Bærher?)For øvrig skal det finnes flere Piper i området, en Lars Piper dør 50 år i 1785, hadde da bopel Kaalvig,Bremnes.Hvem er denne familien, og finns det mer utfyllende informasjon i bygdeboka?Håper på positiv tilbakemelding!Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Har bind I som omfatter Kvernes sokn. Men det er ikke noe personregister, det går kun gardvis. Håper noen annen kan hjelpe deg. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg kan dessverre ikke si noe mer spesifikt om hvilken gård Jørgen hørte under....Håper at noen har vært 'borti' navnet når de har lest bygdeboka.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har nå skumlest rundt 1800-tallet uten resultat. Skikkelig saumfaring vil ta flere timer. Mitt foreløbige resultat er ikke til å stole på. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg holder meg til FT1801 hvor jeg foretok landssøk på etternavnet Piper. Fant kun en. Det var en gutt på 15 år losjerende i Flesberg, Buskerud. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Det finns ikke mange Piper/Pipper rundt 1800, men Jørgens sønn Johan, befinner seg i Sund,Hordaland i 1801.Da riktignok med navnet Giper. Johans etterkommere har jeg ganske god oversikt over.Jeg vet at det var noen Piper i Asker området, og noen i Bergen rundt 1750.Jeg trodde at Kvernes var en egen gård i Averøy bygdebok, men da har jeg nok misforstått litt.....Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Johan Zacharias ble døpt i Kristiansund: Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok 1754-1784, side 113, Dom. XV p. Trin: LenkeJørgen Piper kalles for bakersvenn. Siden han står nevnt i kirkeboka for bysognet, trenger han ikke å ha bodd i et av sognene i dagens Averøy kommune. På den tida var det bakere og bakersvenner i byen og ikke i landsognene. Har han ikke bodd på Averøya, står han heller ikke omtalt i Averøy bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Skjønner Tore, at det kan være at han ikke var bosatt i området fast.Siden man har søkt lenge etter denne Jørgen, var det et glimt av håp om å finne han i bygdeboka.Også siden det fantes en Lars Piper som døde i Kvernes, og med bopel Kaalvig - Bremnes, tenkte jeg at familien kunne være området.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Kolvika ligger på Nordlandet i Kristiansund. Den delen av Nordlandet tilhørte Bremsnes kommune fram til 1964, men ble da en del av Kristiansund kommune. Bygdebøkene for Averøy handler kun om Averøy kommune i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Du skriver at 'For øvrig skal det finnes flere Piper i området, en Lars Piper dør 50 år i 1785, hadde da bopel Kaalvig,Bremnes.'Du må legge ved lenke slik at vi kan se dette med egne øyne i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Klart det Jonny! Men, jeg må visst få rette meg selv i at jeg skrev feil årstall(1785) for Lars Pipers død i innlegg 1.Det korrekte årstall skal være 1784. Lars Piper står på side 389, 15 august.Håper lenken virker:LenkeHvis ikke lenken virker er det Kvernes/Kristiansund 1754-1784 Ministerialbok, under døde side 388-339. Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Arvid Skogseth

Hei Karina! Jeg arbeider nå med slektssoge for Sund i Hordaland, der familien Piper bodde rundt 1800. Jeg har hatt god nytte av dine debatter om Piper og Holst. I tillegg har jeg hentet opplysninger fra kirkebøkene for Sund. Nedenfor er et utkast med de opplysningene jeg har så langt. Håper du kan hjelpe meg med mer! Jeg mangler bl.a. vigselsted i 1796 for Johan og Barbra. Du skriver at de måtte ha kongelig bevilling, kan det være fordi han giftet seg med søsteren til den første kona Anna? mvh ArvidJohan Sakarias Jørgenson Piper, f. 1763 i Kristiansund, bustad Håkonsund, Forland i Sund, yrke handelsmann og gjestgjevar (uekte son av Jørgen Piper og Lisbet Toresdtr). Han gifta seg med (1) Anna Margrete Beate Holst, gift 1792 i Sund, f. 1758, d. 1795 i Håkonsund, Forland i Sund. Han gifta seg med (2) Barbra Laurentse Larsdtr Holst, gift 1796, f. 1767 i Bergen, bustad Håkonsund, Forland i Sund, seinare Bergen (dotter av Lars Arentson Helgås frå Naustdal, kalla seg òg Holst, og kona Katarina Jansdtr). Born med Barbra Laurentse Larsdtr Holst: i. Anna Elisabet Johansdtr Piper, f. 1798 i Håkonsund, Forland i Sund. ii. Katarina Johansdtr Piper, f. 1799 i Håkonsund, Forland i Sund, d. 1799 i Håkonsund, Forland i Sund. iii. Margrete Beate Johansdtr Piper, f. 1802 i Håkonsund, Forland i Sund. Ho gifta seg med Ola Hans Endresen, gift 1832 i Korskirken i Bergen, f. 1797, yrke bakar. Fosterson (son av Barbras søster Juliane Katarina og mannen Steffen Mechelborg Knag) iv. Henrik Jansen Knag, f. 1791 i Bergen. Familien flytta til Bergen truleg i 1805, då Johan fekk borgarskap som høker (småkjøpmann), fødestaden nemnd som Kristiansund. Enkja Barbra g.2.g. 1806 Bergen med enkjemann og reipslagararbeidsmann Johannes Larsen, dei budde i Bergen i folketeljinga 1815 samen med dei to døtrene hennar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei Arvid!Hyggelig å kunne være til hjelp i ditt arbeid.Er det denne vielsen i Sund du tenker på?LenkeHåper at link virker. Hvis ikke er det ektevigde i Sund 1788-1815, side 33Vet du forøvrig at Anna Margrethe var søster til Barbro?Jeg har forsket på dette i noen år nå, og har ikke fått noen konkrete holdepunkter for at disse var søstre. Anna Margrethe finns ikke blandt Lars og Katharinas barn. Men, det skal også sies at jeg ikke finner Barbro søster Julianas(f.ca 1757) dåp i Bergen. Hvis disse to var søstre, ville flere biter falle på plass :)MVH Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Skogseth

Hei Karina! Nå fant jeg vielsen, takk for god hjelp! Jeg har også fått med meg at Margrete med fam. flytta til Ålesund. Har du flere opplysninger om søstera Anna Margrete? Nei, jeg vet ikke om de to var søstrer, men jeg tenkte kanskje at det var grunnen til at det var nødvendig med kongelig bevilling ved Johans andre ekteskap. Denne bevillingen er ikke på lista over slike løyve fram til 1804, så det er vel ikke så lett å finne den.mvh Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Ja, det blir bare spekulasjoner. Men,det hadde vært nærliggende å tro at de var søstre/i slekt. Da Barbros bror Arent Mathis i Rødøy kalte opp en av sine døtre Anna Margrethe Beata. Hun er et lite mysterium, det samme gjelder Barbros mor Catharina Rasmusdatter Wipper.Hun har jeg ikke funnet noen steder. Annet enn at det muligens er hun som fikk et uekte barn i 1758 med Michael Bømer, før vielsen med Lars Arnesen Holst.Når det gjelder Barbros datter Anna Elisabeth Piper ble hun gift med skorsteinfeier Johan Henrik Mathisen Buchard/Burghardi 1821 i Domkirken, Bergen. Ved vielsen er hun omtalt som Anna Elisabeth Petersdatter fra Hougs, og han fra Tyskland. Forlovere var Abraham Bøe(som jeg mener de var i slekt med) og Christian Gabrielsen.Hun døde i 1828, antagelig da hun fødte deres eneste sønn:Jacob Johan f. 1828, som døde året etter 1829. Fadre ved denne dåp var: Pernille Karlsen Margrete Beate Piber Ole Endresen Henrik j. Knag Ole ChristiansenMVH Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.