Gå til innhold
Arkivverket

[#73945] Politisoldatene i Sverige


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Min mann Olav Kristiansen`s far: Anton Kristiansen f. 1924(vedleeger bilde) bodde på Smestad hovedgård i de förste krigsårene, med sin kone Reidun. Han tegnet kart over fluktrutene til Sverige. Han og hans svogre var med i motstandsbevegelsen. Noen av dem havnet også på Grini! Anton ble også arrestert og avhört på Viktoria. Han klarte å komme seg med toget som gikk kl. 17.00 denne dagen, tyskerne hadde fått teften av at han skulle med 19.00 toget. Men han ble skutt på grensa, ble lam i den ene siden og havnet på et sykehus. Vi vet ikke hvor, eller hvordan han havnet i Göteborg. Men min mann husker at han kom i en bil, med uniform....da min mann Olav ble födt 1948 i Göteborg og bodde der til han var skolemyndig ca.6-7 år, da flyttet de til Smestad går igjen, hvor Antons foreldre bodde.Far(Anton)döde da Olav var 16 år.Det var vel ikke så mye intresse for disse tingene da han var ung...så historien ble aldri helt komplett!Om noen har noe opplyninger om dette hadde vi värt veldig takknemlige! Mvh Wenche

bilete8031.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Takk Karin for din private mail! Ser at du tenker på boken til Trygve Christensen, men ser på de bökene han har skrevet og de inneholder vel ikke akkurat tema om politisoldatene i Sverige.Men kanskje det kunne väre noe som kan gi nye linker. Har lest boken til Harry Södermann som skrev bok etter krigen om hans arbeid på svendk side. Men navn osv står det jo ingenting om. Politisoldatene ble utdannet, 3 mnd i Stockholm. Mange fikk oppdrag i Dalarna og ellers nord i Sverige. Faren til Olav, Anton Kristiansen må hatt et kontoroppdrag, da han hadde bosted i Göteborg. Han kan jo ha bodd i Stockholm da han kom over til Sverige, men dette vet vi altså ikke. Politisoldatene har bare et monter på Akershus festning og har mer eller mindre blitt bortglemt i historien i Norge. Motstandsbevegelsen har man jo hört mye om, men ikke dene gruppen som også var så viktig under og etter krigen. I Sverige finnes endel mer, og i Danmark...men navnlistene er vel umulig å finne! Men jeg/vi håper fremdeles. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Riksarkivet har arkivet over politisoldatene, men det er ikke sortert ennå så vidt jeg vet. Jeg fikk i svar på når de flyktet og med hvem og hvor de havnet i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Hei Wenche Har sjekket Trygve Christensens bok, fant ikke noe der, jeg sjekket også i boken 'Nordmenn i fangenskap' hvor alle som var arrestert er registrert,(siden du nevnte Grinifanger)fant ham ikke der heller, men han er vel svensk statsborger. Så sorry jeg fant ikke noe. Kanskje du skulle sjekke Riksarkivet som Gullbekk nevner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Takk for svar fra dere begge! Han var ikke Svensk statsborger Karin! Det er bare de to guttebarna hans som ble födt i Sverige, Olav og Rune, men de er heller ikke svenske statsborgere, og de flyttet alle tilbake til Norge! Berit du skriver at du fikk svar på når de flyktet og hvor de havnet? Hvorfor havnet han i Göteborg??? Takk såå mye for hjelpen! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det er sikkert ikke en ny informasjon, men jeg forsøkte å skrive 'Politisoldater i Sverige' i google og det dukket frem en god del historier der. Jeg tror at Krigsarkivet i Sverige også kan være et sted å henvende seg til. Forsøk isåfall å sende mail til jan.dahlstrom@krigsarkivet.ra.se eller krigsarkivet@krigsarkivet.ra.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

(5) Skrev litt utydelig. Det var 'mine personer' som jeg fikk svar på den gangen. De fant når han flyktet, sammen med hvem og hvilket mottak i Sverige han havnet på. Sender du en mail til RA så får du sikkert svar. De er veldig hjelpsomme. De har flyktningelister de kan se i, men troppekortene er usortert så det hadde de ikke mulighet til å sjekke. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hadde så lyst til å fortelle at vi fikk svar fra RA idag! Kjempegöy, her var alt om Olav´s far. Anbefaler derfor andre gjöre desamme, du får svar! Takk til alle dere her for all hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.