Gå til innhold
Arkivverket

[#73949] Utvandring eller ikke Verdal


Gjest Frode aksnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode aksnes

Hei. Kan noen hjelpe meg å finne Mali Olsdtr Fossneset f 1848 Verdal Har et Barn med Ludvig Pedersen fra Vadsø Barn Ole Ludvigsen f 1,5,1872 Verdal Kan ikke finne igjen foreldre i noen folketelling. Muligens utvandret, vet ikke. Ole ludvigsen voks opp til besteforeldre. Kan noen hjelpe meg med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

I adressebog for Trondhjem finner jeg i 1909-1910 Jon Sverkeli og sønnene Lars og Martin i Nordtvedt Gade 5.Lars står som matros og Martin som sjømann. [url="http://www.tfb.no/db/adresseboktrondheim/1909/index.html>Lenke I 1913 finner jeg Lars og Martin Sverkeli på samme adresse. De er da blitt styrmenn.Men faren ,Jon Sverkeli, fant jeg ikke dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra 'Våre falne': Martin Sverkeli, styrmann, Trondheim. Født 9-7-1884 i Trondheim. Gift 1912 i Trondheim med Johanne Margrethe Aune, f.1883, død 1925 samme sted. 1 barn. Styrmanns- og skipperskole. Var på d/s Havborg, og omkom 27-11-1940 da skipet ble senket utenfor Weser, på reise fra Odda til Bremen. Gravlagt på Lademoen kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norges skibsførere 1933-35: Lars Sverkeli, Trondheim, f.21-8-1881 i Trondheim. Til sjøs 1898 med kutter 'Fayry' (100) av Tvedestrand, tilh. L.Lydersen. Styrm.eks. 1909 og skibsf.eks. 1914 i Trondheim. Blev i 1920 fører av d. 'Rokta' (400) av Steinkjer, tilh. Indherreds Aktie D.s.-selskab, og fører av d. 'Inna' (670) for det samme selskab. - Gift. 6 barn.Blev under krigen torpedert 2 ganger. Første gang i okt. 1916 med d. 'Cederic' på reise Bordeaux-Newport. Alle reddet. Siste gang 12-6-1917 med d.'Cederic' på reise fra New york-Liverpool. Seilte med livbåten 270 n.m. til Hebriderne, hvor vi landet efter 3 1/2 døgns seilas. Alle reddet.Familien i 1925Lenke'Våre falne': Halvor Sverkeli, styrmann, Odda. Født 12-9-1909 i Kristiansund, sønn av Lars Sverkeli, f.1881 i Strinda, og Sofie f. Grønset, f.1886 i Kristiansund. Gift 1934 i Odda med Sofie Anderson. 2 barn. Styrmanns- og skipperskole. Reiste med m/t Nyholt for å overta en stilling på en annen båt, og omkom 17-1-1942 da skipet ble torpedert, ca. 200 n.mil øst for Cap Race, Newfoundland på reise mellom Reukjavik og New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.