Gå til innhold
Arkivverket

[#73951] Nils Abraham Persen Helander


Gjest Inge M Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge M Johansen

Omtales i Tanadalens slekter, side 673. Han ble gift med Anna Grethe Rajala og de bosatte seg i Seida. Han står listet under Hans Abrahamsson Hellander (1838-1914) som hans fostersønn. Påstås i boka å være brorsønn av Hans Abraham. Så spørsmålet er da: Hvem var Nils Abraham Persen Helanders foreldre?Et annet spørsmål: Fosterfaren, Hans Abrahamsson Hellander var gift med Inga (Inger) Andersdatter Hellander (1816-1904) som er oppgitt å være Hans sitt søskenbarn (far: Anders Andersson Hellander) Men under Anders er hun ikke listet! Så hvem er da hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Faren er Per Andersen Hellander.Vielsen:Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Tana i Tana, Klokkerbok nr. 4 (1890-1903), Ekteviede 1899, side 186. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Takker for svar. Nils er fostersønn til Hans Abrahamsson Hellander (1838-1914). I boka omtales han som 'fostersønn som var brorsønn av Hans Abraham' (Altså stefaren) Men kan ikke finne at Hans hadde en bror som het Per?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Her er ft for 1900. Lenke Nils Persen bor hos pleieforeldrene sammen med kone og sønnen Karl. Men det bringer meg ikke nærmere løsning på hvem som er Nils sine biologiske foreldre. Finner ingen Per Andersen Hellander i Tanadalens slekter eller i folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Faren er kanskje død siden Hans Hellander og kone betegnes som peleieforeldre.Ved vielsen står det fødested på brudgommen, som jeg leser som Autakoska, ukjent for meg, derfor kan det være jeg leser feil.Videre står det at brudgommen er konfirmert 1894 i Utsjok, og det er i Finnland.Du må sikkert til kirkebøker i Finnland for å få mer informasjon om foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Kan dette være en søster til Nils skal tro?[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f02020&gardpostnr=165&personpostnr=1114&merk=1114#ovre>Lenke.Her er giftermålet, hun er fra Utsjok og faren heter Peder Hellander.Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kistrand i Kistrand, Ministerialbok nr. 8 (1890-1898), Ekteviede 1893, side 136. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Takk for alle innspill. Kirkebøkene i Finland er scannet, på samme måte som i Norge. Her er for døpte i Utsjok 1878. Lenke Finner ikke Nils Abraham Persen Helander døpt det året (eller påfølgende) Kan forklaringa være at han tok slektsnavnet til pleiefaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Jovist, Nilas er jo Nils på Norsk, så der er nok han. Jeg var så opphengt i Nils at jeg overså det. I innlegg (6) over er det nok søstra hans. Faren står riktignok som Peder, men Peter, Peder og Per går nok om hverandre på den tia, avhengig av presten som førte bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.