Gå til innhold
Arkivverket

[#73964] Tydehjelp Skifte 1693 på Frosta, eller annet sted i Stjør-og Verdal


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder jo på å skrive av skifter for Frosta/Åsen, og lurer på om skiftet nederst til høyre er fra Frosta eller et annet sted? Hva var gårdsnavnet? For meg kan det se ut som om det kanskje står Rødstuen, men det var bare husmannsplass(under gården Tautra).Skiftet ser ellers ut til å være etter en Christensdatter(kanskje Inger?). Enkemannen tolker jeg til å være Peder Olsen. Barna var vel Christen og Ole Pederssønner? Var dette skiftet i det heletatt på Frosta? http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24749/138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gausdal

Skiftet som starter på fol. 140 ble avholdt 31.10.(8br) på 'Røstad i forbemte Lexvigen, efter Sl: Jnger ChristensDaatter'. Gårdsnavnet er i registeret fol. 245 skrevet Røestad. I protokollen er ikke e i Inger skrevet, fordi navnet er forkortet med en opphød r med strek under.Navnene på ektefellen og barna har du lest rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene. Jeg skal jo også registrere skifter fra noen av de andre stedene i Frosta/Åsen, og Leksvik er ett av stedene jeg har planlagt å gjøre det på. Så da stryker jeg det under Frosta/Åsen iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her kommer enda en liten nøtt fra 1693:http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24749/131Her forstår jeg at skiftet er i Frostens prestegjeld, men hvilken gård var det på? Kan det ha vært i Riset? Skiftet ser ut til å ha vært etter Arn Johansen, og kona ser ut til å være Anne eller Anna Jonsdatter. Ser bare ett barn: Arn som var myndig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei,Dette er Fiset (=Feset, gnr. 6). Aren Johansen, etterlater Anne Jensdaatter (mener jeg det står) og sønn Aren Arensen (u-myndig). Se også Frostaboka V/162.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. I bygdeboka nevnes jo flere sønner av Arnt Jonsen eller Johansen: Kristen, Jens, Ole og Mikal. Hvor var disse ved farens skifte? Jeg kan ikke se at de er nevnt. Jeg burde nok skaffet meg større skjerm når jeg skal forsøke å lese skifter på pc(den er på 17 tommer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hos meg sstår nest siste innlegg som siste, og en må gå inn her for å se at jeg har svart. Hva har skjedd? Spennende å se om jeg kommer opp som siste innlegg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.