Gå til innhold
Arkivverket

[#73975] Peder Andersen Sandtrøen og Sigrid (Siri) Johnsdtr Rødningen, Folldal


Gjest Inger Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Pettersen

Jeg har fått en del opplysninger uten kilder, som jeg ikke klarer verifisere. Er det noen som kjenner til foreldre/hvor Sigrid (Siri) Johnsdtr Rødningen kommer fra. Jeg regner med at Rødningen er navnet på gården hun kommer fra, men hvor er den? Jeg prøvde å søke etter gården, men arkivet var ikke 'samarbeidsvillig'.Er det riktige opplysninger jeg har her? Peder Andersen Sandtrøen, f. 03.01.1780 i Folldal (sønn av Anders Olesen og Guro Pedersdatter Tømmerøyen)Han giftet seg med Sigrid (Siri) Johnsdtr Rødningen. 05.08.1810. Midt på siden anno 1810, Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Alvdal, Folldal i Tynset, Ministerialbok nr. 16 (1801-1814), Ekteviede 1809-1814, side 103. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9198&idx_id=9198&uid=ny&idx_side=-28>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ved dåpen til datteren Goro h. side er det fadder Ola(e) Jons, Rødningen og Marit( står det Simensd?) V. Rødningen.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Alvdal, Folldal i Tynset, Ministerialbok nr. 16 (1801-1814), Fødte og døpte 1811, side 16. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9198&idx_id=9198&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Da har du en kandidat til Sigrid her i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

I følge Bygdebok for Folldal – revidert utgave 2000 bind I side 188 - fikk Sigrid (1785-1861) og Peder (1780-1850) 7 barn, hvorav Jon overtok Sandtrøplassen, Fire av barna flyttet til Nord-Norge.Sigrid var datter av Jon Arneson (1747-1831) fra Sivilhaug i Alvdal og Kari Olsdatter (1752-1840) fra Grimsbu Folldal. Jon ble 1793 tilsatt som klokker i Folldal (Folldal I side 105) .Kari var datter av Ole Andersen (1716-før 1786) på vestre Grimsbu (Folldal I side 168) og Goro Pedrsdatter (1718-1780) fra Nordistulia i Alvdal.Jon var sønn av Arne Karlsen (ca 1700- ) som var den første som bygde på søndre Sivilhaugen ((Alvdal bygdebok bind II side 68) og Sigrid Olsdatter fra Sandeggen i Alvdal,De to bygdebøkene finnes i hyllene på Deichmanske bibliotek i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til innl. 1, Sigrid Jonsd. er søster til min tipp-tipp Arne Jonson, bruker av Kjølle Øvre (Klokkarstugu) i Grimsbu, så det er snakk om fjerne slektninger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Beklager at det gikk litt fort i svingene i innl. 4, det var Sigrid og min tipp-tipp Arne`s far, Jon Arneson som var bruker av Kjølle Øvre. Ellers er det riktig det som det står innl. 3. Men til Inger i 1, er du etterkommer etter Sigrid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Tusen takk til dere alle tre for kjempegod hjelp.Til Reidar: Sigrid og Peder er tipp tippoldeforeldre til min svigerfar. Tippoldeforeldre er en sønn som 'utvandret' til Nord Norge og bosatte seg i Kjækan, Kvænangen i Nord Troms, Peder Pedersen Sandtrøen gift med Ingeborg Karoline Karlsdatter fra Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til Inger for den oppklaringen, dette er vel fjerne slektninger og ser at det er mange fra denne flokken som er dratt til Nord-Norge. Ser at det er ei Kari som er gift til Simastuggun på Kvikne, er det noe du har oversikt over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Jeg har ikke informasjon om Peders søsken. Jeg har fått informasjon på papir og bare i rett linje bakover. Jeg har videre konsentrert meg om å komme lengst mulig bakover. Morsomt å få fylt ut alle ruter i 'aneviften':-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg har heller ikke studert inngående dette leddet, så det var bare litt artig å kikke litt nærmere på denne flokken. Men ser at det er mye etterslekt etter Sigrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Du får unnskylde meg Inger, men her lurer jeg på om Kari gifter seg Simastuen? Nr. 2 på sida. Det er vel ikke noe av dette du spurte om men jeg har ikke sett på dette før jeg heller.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8908&idx_id=8908&uid=ny&idx_side=-115>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Du trenger ikke unnskylde deg, du hjelper jo i grunnen meg også:-)Innlegg 12, der ser det ut som Peder er forlover.Innlegg 14 - de gifter seg 18.juni 58. innl 15 - John er født i mars og døpt i mai 58, kan det se ut som - derfor 'uægte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jahha, mangla en måned på å bli ekte? Det står ingenting videre om denne Kari i Folldal BB, så derfor var det bare litt artig å lete om hun hadde noen etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tenkte jeg skulle finne konfirmasjonen til sønnen John, men finner ham ikke som konfirmert i Kvikne, det er ikke sikkert de ble boende der? Fant ham ikke på Tynset heller så kanskje de også har dratt nordover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Kanskje til Kvænangen de også? Jeg vet ikke om de andre søsknene til Peder (jr.) dro til Kvænangen eller om de dro andre steder.Kvænangen var under Skjervøy ved FT 1865,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 19, Ja ikke godt å si hvor de ble av, vi får se litt etterhvert. Finner heller ikke noen Simastuen i FT før i 1900 heller. Men det er ikke sikkert de brukte det som slektsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Er frempå att litt i kveld også jeg, her begraves en Ole Halvorsen Simastuen, 16 år, undres om det kan være sønn av 'vår Kari'? Har ikke sjekket dåps-innføring i passende tidsrom.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5706&idx_id=5706&uid=ny&idx_side=-229>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

FT 1865 på gården Fortuna på Kvikne bor:Halvor Olsen, Logerende Dagarbejder - Husmanden bor paa sin Selvejer Gaard, Baggaard, 50a.hans kone Kari Pedersdtr,Ole Halvors. 13 år,Peder Halvors. 11 år,Siri Halvorsd. 4 år,Jon Halvors. 1 år.Så det nok 'vår' Ole som dør i 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da fant du folkene i FT du,og gården Fortuna på Kvikne har jeg faktisk aldri hørt om, men da har vi funnet mye som ikke sto i Folldal BB, skal sjå om det for moro skyld går an å rekke litt videre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.