Gå til innhold
Arkivverket

[#73978] Tydehjelp - Egersund 1761


Gjest Erik Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Halvorsen

Tror dette gjelder en avtale mellom Torgier Jacobsen og hans far Jacob Nielsen. Noen som kan tyde nok til å bekrefte teorien? Kanskje også hva avtalen går ut på? Er det en eiendomsoverdragelse? Annet? Nr.32 høyre side Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg underbekræftende Torgier Jacobsen Grødem tilstaaer og hermed og hermed [sic!] bekiendt Giør At da ieg ved Skiøde af 5te Novemb. sidstleden er bleven Eiere og haver til kiøbt meg 1/2 løb Smør Skyld udi Gaarden Grødem beliggende i Eggersunds Skibr. af Michel Ommundsen det samme hidindtil haver Eiet, og da til mig bort Skiødet, følgelig mig det derfor med dette andkomstbrev hvilket gods min kiære Fader Jacob Nielsen haver betalt med den Sa. 46 rd paa den Condition at ieg og arvinger skal være forbunden at Skaffe ham og huustrue Anne Nielsdatter aarl. opsettning af gaarden lefvetiid hvilken er bestaaende udi følgende [?] haver 1 fierding Reent Korn, 1 Skippe Rug, Føde for 2 Kiøer 8 Smaler og 2 giedder, varmt huus og tilSyn i alderdommen og paa Syggesengen samt efter døden Een Sømelig begravelse, men naaer Een af os veed døden afgaaer følger allene dend halve Opsettning dend længst levende lige Som og alt ophører ved bægges afg. herimod Declarerer ieg Jacob Nielsen at naar min Søn Torgier Jacobsen efterkomer denne sin pligt, Skal hand allene beholde hvad ringe efterladerSkaber vi kunde have efter os uden nogen Pretention. Det til bekræftelse under vores hender og Signeter samt formaaet de tvende undertegnede Mænd til vitterlighed at forseigle. Eggersund d. 5 Decb. 1761. Torger Jacobsen [ ] boemærke.Udfærdiget af Sorenskr. H. Weger.til vitterlighed Tollach Puntervold Reyer Grødem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.