Gå til innhold
Arkivverket

[#73984] Andreas Dahl, f. ca 1775 - høkkert, kremmer, byggmester(?) fra Trondheim


Gjest Gordon Ryersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gordon Ryersen

Hello, noted on my grandparents wedding certificate as witnesses were Theodor and Anna Tobiasen. My grandparents were married in Brooklyn, NY around 1897. I am hoping that I might know nore about them. I searched a Brooklyn weddings site and it looks like Theodor married Anna Pedersen in Brooklyn in 1896. My grandparents were from Mandal and Vennesla, so I was wondering first, where did Theodor and Anna live in Brooklyn, and where in Norway did they come from? Thanks for any help that you might offer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Lunheim

Ser ut som innlegget mitt forsvant. Prøver på nytt.Jeg prøver finne ut hvor et par av mine aner kom fra. I gårdshistorie Meløy omtales Andreas Dahl som byggmester fra Trondheim.I 1839 avholdes skifte etter Andreas Dahl, bosatt Enga, Meløy (Svein Edvardsen, skifter): Marith Dahl, Ektefelle. Ole Andreas Dahl (31), Sønn. Jørgen (Georg?) Fredrik Dahl (29), Sønn, Lensmand. Bereth Dahl (32) Datter, g.m. John C. Tostrup, Øren. Gurina Dahl (25) Datter, g.m. Petter Nielsen, Tjong. Ane Martha Dahl (25) Datter, g.m. Ole Larsen, Meløe. Inger Anna Dahl (21) Datter.1822-1833 finnes Andreas og de to sønnene igjen i mannskapsruller for Rødøy, på Segelfore. Alle tre er der oppført med fødested Trondheim. Ifølge alderen skal Andreas være født 1777.I Trondheim finner jeg Ane Martha og Inger Anna igjen i vaksinasjonsprotokoller (1819), med foresatt 'høkkert' Andreas Dahl. Har også funnet dåp til de to jentene. Anne Martha (min ane): Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A11 (1815-1821), Fødte og døpte 1816, side 63-64. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16329&idx_id=16329&uid=ny&idx_side=-33>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Inger Anna: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A11 (1815-1821), Fødte og døpte 1818-1819, side 126-127. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Andreas Olsen Dahl var født 1776 på vestre Avdal (også skrevet Augdal, utt. Hafdulan) i Åsen, Nord-Trøndelag. Hans foreldre var Ole Arntsen (c1707-1786) og Guru Rasmusdatter (c1738-1831). Skifte etter faren i 1787: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24762/221Ved skiftet etter Guru i 1831 bekreftes det at sønnen 'Anders' i 1787 er identisk med Andreas Olsen Dahl:17. mai 1831, registrering på plassen Tronsveet under Augdahl etter den under 5. d.m. avdøde kårenke Guru Rasmusdat. Augdahl, til skifte og deling mellom hennes etterlatte barn og arvinger, som ble anmeldt å være:1.Sønnen husmann Ole Olsen Storsveet, myndig og boende i Åsen.2.Husmann Niels Olsen, myndig og boende på plassen Tronsveet.3.Andrias Olsen Dahl, myndig og boende på gården Segelfjord i Rødøe Fjæring, Helgelands Fogderie.4.Ingeborg Olsdatr, gift med Buttolf Larsen Stykket her i Aasen.Skiftet sluttet 10. des. 1831.(Kilde: Sorenskriveren i Stjør- og Verdal, 3Ca01, skifteregistreringsprotokoll 1823-1837, fol. 416-416b).Det vites ikke med sikkerhet hvor Ole Arntsen kom fra, men han hadde to brødre i Åsen, Jon Arntsen (Vedul) og Svend Arntsen (Nesjo). Gjertrud Arntsdatter (Langås) antas å kunne ha vært deres søster. Se ellers Bygdebok for Åsen (5 bind). Avdal/Augdal omtales i bind 3, likeså Følke (Guru Rasmusdatter heimgård).Fra bygdeboka har jeg notert meg at Andreas ble gift 1803 med Marit Jensdatter. Det er mulig de ble gift i Åsen - dette har jeg ikke fått sjekket.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Lunheim

Takk for opplysningene! Jeg måtte nok ha lett en stund for å finne han i Frosta. Det var sikkert ikke helt uvanlig å flytte inn til byen og ta et annet navn. Dahl fra Trondheim høres vel litt 'finere' ut enn Olsen fra Avdal.Det kan jo også tenkes at det hadde noe å si, da både Jørgen F. og Berit ble gift inn i Benkestok-slekta. Dette med at Andreas skulle være byggmester fra Trondheim virker jo litt overdrevet, men han var sikkert nevenyttig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.