Gå til innhold
Arkivverket

[#73988] Krabberiget.


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,I et skifte fra Haugesund 1872 står der, hvis jeg har læst rigtigt, at bestyrerne af boet bemyndiges til at sælge nogle fartøjer og ligeledes:'Krabberiget og Salterierne i Kin, Kapelbugten, Senjen og Røvær samt (Pinsgaard ?)Huset med Grund.'Jeg finder sagtens stederne, hvor salteriet foregik, men - Google vil ikke kendes ved 'Krabberiget'. Er der én der ved, hvad eller hvor det kan være ?Og Pinsgaard Huset - kan det have ligget i Haugesund eller omegn ?Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg tror, du har ret.Jeg søgte lidt videre og fandt dette, hvor der i slutningen nævnes, hvem der overtog gården efter Pinsgaard/Pensgaard.Og det var netop ham, der blev holdt skifte efter.Tak for hjælpen ! Lenke Haugesund Pinsgård&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dkSå mangler jeg bare at finde ud af, hvad Krabberiget var for noget. : )Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg har lurt litt på om det kan være feilskrift for 'Krabberiet', dvs. som gjelder krabbefiske, dannet på samme måten som ordene 'salteri', 'fiskeri' o.l.? Det ville passe bra i så fall :-)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

'Krabberiget og Salterierne i Kin', kan dette være i Kinn i Sogn og Fjordane tro? Og 'Kapelbugten', også i samme fylke?Men 'Senjen og Røvær', da tenker jeg på Senja i Nordnorge, men Røvær skal jo ligge ved Haugesund. Kan dette være fiskebåter tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Det var salterierne, der lå i Kinn, Kapelbugten,Senjen og Røvær.Og - et stykke længere fremme i skiftet viser det sig nu, at Krabberiget var et søhus.Hvor det kan have ligget, bliver nok svært at finde ud af så mange år efter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.